مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

فناوری اینترنت اشیا چه خدماتی را میتواند به مصرف کنندگان ارائه دهد؟

خدمات اینترنت اشیا به مشتریان

 

فناوری اینترنت اشیا چه خدماتی را میتواند به مصرف کنندگان ارائه دهد؟


 

امروزه بحث و تبلیغات زیادی راجع به خانه های هوشمند و این که این فناوری چگونه زندگی ما را بهتر خواهد کرد ، سراسر دنیا را فرا گرفته است .

اکنون میخواهیم نگاهی به سه برنامه کاربردی مورد استفاده در خانه های هوشمند بیاندازیم . این سه برنامه کاربردی که بسیار جالب هستند و راه طولانی را برای اثبات ادعا های خود پشت سر گذاشته اند عبارتند از : زندگی سالمندان ، نشت یابی و کنترل روشنایی از طریق صدا

برنامه کاربردی زندگی سالمندان یک راه امن و البته خصوصی است که به سالمندان اجازه میدهد تا آن ها بدون نیاز به دوربین های نظارتی ، پوشیدن دستبند و یا گردنبند های هشدار دهنده ، کارهای روزانه خود را انجام دهند و به صورت کاملا مستقل زندگی کنند .

این برنامه کاربردی را میتوان به عنوان یک شبکه کوچک از سنسورها در نظر گرفت که در چند ناحیه مختلف و در اطراف خانه نصب میگردد تا بتواند برتمامی رفت و آمد ها و حرکات نظارت داشته باشد . به طور مثال یکی از سنسور ها در اتاق خواب نصب میگردد تا در هنگام خواب بر روی فرد نظارت داشته باشد ، دومین سنسور در حمام برای تنظیم دما و همچنین نظارت نصب میگردد ، سنسور دیگر در آشپزخانه نصب میشود تا در زمان آماده کردن و خوردن غذا روی فرد کنترل داشته باشد و در آخر سنسوری جلوی درب منزل نصب میگردد تا بر این مسئله که چه کسانی وارد یا خارج می شوند و یا این که فرد چه زمانی خانه را ترک میکند و همچنین چه زمانی به خانه برمیگردد ، نظارت داشته باشد . 

این اطلاعات توسط سنسور ها به یک ابر هوشمند فرستاده میشود و در آنجا ذخیره میشود و همچنین این سیستم در عرض کمتر دو هفته میتوانند تمام عادات فرد را درک کرده و برنامه روزانه او را یاد بگیرد . در مدت این دو هفته این سیستم متوجه میشود که این فرد چه زمان هایی از خواب بیدار میشود ، حمام میکند ، غذا میخورد و چه زمانی خانه را ترک میکند و برمیگردد . همچنین جمع آوری این اطلاعات میتواند در زمینه های سلامتی و نظارتی برای فرد و همینطور خانواده او بسیار مفید باشد .

بعد از این که این برنامه تمامی کار های روزانه و رفتارهای فرد را آموخت و آن ها در حافظه خود ثبت کرد به محض این که تغیرر ناگهانی در رفتار فرد مشاهده کند یه پیغام هشدار دهنده برای خانواده وی یا فردی که مراقب او است ، میفرستد و به آن ها اطلاع میدهد . موضوع جالب تر این است که این سنسور ها با یکدیگر هم در تعامل هستند و تغییرات را به یکدیگر هم اطلاع میدهند . به طور مثال اگر سنسوری که در اتاق خواب نصب است متوجه شود که فرد به هنگام بیرون آمدن از تخت خواب خود از تعادل کافی برخوردار نیست به دیگر سنسور ها خبر داده تا آن ها با دقت بیشتری فرد را دنبال کنند .

نشت یابی لوله ها

دستگاه های زیادی برای تشخیص نشتی لوله های سوراخ دار در بازار وجود دارد . اما یک سیستم نشت یابی هوشمند نه تنها میتواند نشتی را تشخیص داده و پیغام های هشدار دهنده ای بفرستند بلکه میتواند با سیستم های آب ، برق ، گاز و حتی انرژی خانه در ارتباط باشد و به آن ها اطلاع دهد تا آن ها مانع از هدر رفتن بیشتر انرژی بشوند و اتلاف انرژی را به حداقل برسانند تا از آسیب های گسترده نشت آب جلوگیری کنند .

هنگامی که نشتی در یک لوله تشخیص داده شود ، سنسور ها سیگنالی به سیستم هوشمند آب رسانی خانه میفرستند و جریان آب را قطع میکنند . سپس با کنتور برق ارتباط برقرار کرده و جریان برق در دستگاه هایی که با سیستم آب رسانی کار میکنند ، قطع میشود .

کنترل روشنایی

کنترل روشنایی خانه به وسیله صحبت کردن با یک سیستم هوشمند خانگی ، کاری بسیار جالب و ساده است . آیا کسی تمایل دارد که از روی صندلی راحت خود بلند شده و کنترل کند که کودکان چراغ های اتاق های دیگر خانه را خاموش کرده اند یا نه؟!

در پنج سال گذشته سیستم های روشنایی کنترل از راه دور زیادی برای خانه های هوشمند در بازار عرضه شده است . اما چیزی که امروزه کاربران به آن احتیاج دارند این است که بتوانند این سیستم را از طریق صدا و صحبت کردن خود کنترل کنند .

برخی از کمپانی ها مانند کمپانی گوگل و آمازون این سیستم هوشمند را طراحی کرده و به بازار عرضه کردند . این سیستم ها فرمان صوتی را از طریق سیگنال ها به ابر هوشمند انتقال داده و این کدها در آنجا به فرمان های الکترونیکی تبدیل شده و چراغ های خانه را روشن یا خاموش میکنند . این سیستم ها قادر هستند که تمام اعمال گفته شده را تنها ظرف چند ثانیه انجام داده و صرفه جویی قابل توجهی در وقت و هزینه شما ایجاد کنند .

تنها با استفاده از این سه برنامه کاربردی هوشمند ، مصرف کنند گان میتوانند سطح کیفی زندگی خود را به میزان قابل توجهی بالا ببرند و همچنین مانع اتلاف انرژی در سطح بسیار گسترده ای شوند . با استفاده از فناوری اینترنت اشیا ، ما میتوانیم سبک زندگی را به طور قابل توجهی تغییر دهیم و آسایش بیشتری در زندگی خود ایجاد کنیم.     

خدمات اینترنت اشیا به مشتریان

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید