مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

دوره آموزش اینترنت اشیا در صنعت بانکداری برگزار گردید

bank sepah gheysari

 

 دوره آموزش اینترنت اشیا در صنعت بانکداری برگزار گردید.


 

 این دوره در اسفند سال 97 با درخواست بانک سپه توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا برگزار گردید.

بانکداری، بیمه و صنعت مالی با توجه به جذابیتی که برای همه مردم دارند همیشه  در اولویت تغییرات فناورانه هستند. از طرفی این بنگاه ­های اقتصادی دارای قدرت مالی فراوانی بوده که پتانسیل کافی برای پذیرش ریسک فناوری های جدید را دارند. در دنیای امروز بانکداری الکترونیک، به یکی از شاخصه های جذب مشتریان برای بانک ها تبدیل شده است. رقابت برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان بر روی تلفن های همراه و نیز کاهش هزینه ­های مراجعه افراد به بانک و در عوض آن دریافت کارمزد بر اساس تراکنش های انجام شده از علاقه­ مندی های این صنعت برای صاحبان آن محسوب می شود.

اما اینبار قرار است مفهوم جدیدی با نام بانکداری هوشمند به بازار عرضه شود که در آن گجت ها، سنسورها، ماژول های هوشمند، هوش مصنوعی و کلان داده ها به کمک صنعت مالی و بانکی آمده و دروازه های جدیدی از ارائه خدمات به مشتریان باز شود. خدماتی که اینبار علاوه بر سهولت استفاده از آن قرار است جذابیت هم داشته باشد.

از این رو بانک سپه به عنوان اولین بانک ایرانی اقدام به برگزاری دوره آموزشی اینترنت اشیا نموده تا مدیران و کارشناسان خود را برای ورود به این عرصه آماده نماید.

این دوره توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و با حضور اساتید متخصص حوزه و به مدت دو روز در اسفند ماه سال 97 در محل ساختمان مرکزی آموزش بانک سپه و با حضور مدیران این بانک در تهران برگزار گردید. این دوره دارای چهار بخش اصلی بوده که در زیر به تشریح بخش های پرداخته خواهد شد.

در بخش اول جناب آقای مهندس قیصری علاوه بر معرفی مقدماتی نسبت به ماهیت این تکنولوژی، به ارائه مفاهیم و شناخت لایه های مختلف اینترنت اشیا پرداخته و فاکتورهای اقتصادی این فناوری نوین را تشریح کردند. تشریح زنجیره ارزش اینترنت اشیا و لزوم تشکیل این زنجیره در ایران از جمله دیگر مباحثی بود که در این بخش ارائه گردید. برای دستیابی به نتایج موثر در پروژه های اینترنت اشیا نیاز است تعماملات مختلفی میان ارائه کنندگان خدمات مختلف در کشور شکل گیرد که این امر با تشکیل زنجیره ارزش این فناوری محقق خواهد شد.

 bank sepah gheysari

ایشان همچنین کاربردهای اینترنت اشیا در بخش های مختلف صنعت به ویژه صنعت بانکداری ارائه دادند و بر تدوین اسناد بالادستی و اساس نامه های اجرایی و فنی و اختصاصی برای هر حوزه از صنعت تاکید داشته و این اقدام را اولین قدم برای دستیابی به اهداف سازمان ها دانستند.

در بخش دوم جناب آقای دکتر فرج زاده به تشریح جزئیات کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت بانکداری و نیازهای فنی از جمله تجهیزات و حسگرهای کاربردی در این زمینه، پلتفرم های اطلاعاتی و داده ای صنعت بانکداری و نیز اپلیکیشن هایی که قرار است کاربران از آن ها در جهت رفع نیازهای مالی خود استفاده کنند پرداختند. تعریف نیازهای زیرساختی اولیه بانک ها برای ورود به این عرصه  و نیز مدل های پیاده سازی این راهکارها از جمله مباحثی بود که آقای دکتر در صحبت های خود به آن اشاره کردند.

bank sepah farajzadeh

در روز دوم و بخش سوم این دوره آموزشی آقای دکتر بهشتی به موضوع حریم خصوصی و امنیت اینترنت اشیا پرداختند. ایشان امنیت سایبری در لایه های مختلف معماری اینترنت اشیا را تشریح کرده و نیازهای امنیتی هر لایه را متناسب با کاربرد مورد نظر در پروژه­های صنعت بانکداری مشخص کردند.

bank sepah beheshti

بدیهی است که این صنعت رابطه مستقیم با مباحث مالی مردم داشته و امنیت و حریم خصوصی آن از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. تا آنجا که اگر این موارد از پایه و اساس در پروژه درنظر گرفته نشوند علاوه بر شکست پروژه ، باید منتظر پیامدهای سنگین مالی برای پروژه باشیم.

در بخش پایانی این دوره به یکی از جذاب ترین مباحث مالی امروز دنیا پرداخته شد که با پیشرفتی که در این زمینه حاصل گردیده باید منتظر یک انقلاب مالی در دنیا باشیم. بلاکچین و رمزارزها موضوع بخش چهارم این دوره بودند.

آقای مهندس فرنوش در این زمینه علاوه بر ارائه تعاریف و مفاهیم آن به راهکارهای مالی بلاکچین برای صنعت بانکداری پرداخته و مزایای آن را برای حاضرین تشریح کردند. ایشان با نمایش دادن اپلیکیشن ها و سامانه هایی که در دیگر کشورها و ایران توسعه یافته اند، نحوه کاربرد این فناوری را بطور کامل توضیح دادند.

bank sepah farnoosh

این دوره آموزشی که با حضور مدیران بخش های مختلف بانک سپه  برگزار گردید و در انتهای هر بخش حاضرین سوالات، دغدغه ها و چالش های خود را از استاد مربوطه پرسیدند که این امر منجر به یک جو تعاملی در کلاس ها شده بود.

 bank sepah iotiran

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید