مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گزارش کامل برگزاری دوره آموزش جامع اینترنت اشیا (IoT WAY3) توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران با همکاری موسسه آموزش عالی زند شیراز در استان فارس

pic1

 

گزارش کامل برگزاری دوره آموزش جامع اینترنت اشیا (IoT WAY3) توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران با همکاری موسسه

آموزش عالی زند شیراز در استان فارس


 

پس از برگزاری موفق دو دوره آموزش جامع اینترنت اشیا در شهر تهران و تقاضای مراکز آموزشی استانهای کشور جهت برگزاری این دوره در شهرستانها مرکز تحقیقات اینترنت اشیا نسبت به برگزاری این دوره در شهر شیراز برای علاقمندان و دانشجویان منطقه جنوب کشور اقدام نمود.

سومین دوره جامع اینترنت اشیا IoT WAY3 طی روزهای 21 و 22 تیرماه با همکاری موسسه آموزش عالی زند شیراز برای اولین بار همراه با سناریو های عملی برگزار گردید.

 این دوره شامل 6 نشست تخصصی و 5 کارگاه عملی و اجرای 10 سناریوی هوشمند سازی بود که گزارش کامل آن به شرح زیر است:

 

در روز پنجشنبه 4 نشست تخصصی برگزار گردید که در نشست اول جناب مهندس قیصری درباره مفاهیم اولیه، تاریخچه، معماری و زنجیره ی ارزش اینترنت اشیا و اقتصاد اینترنت اشیا با سرفصل های:

تاریخچه، مفاهیم و معماری اینترنت اشیا     

کاربردهای اینترنت اشیا

اکوسیستم و زنجیره ارزش اینترنت اشیا

ظرفیت ICT ایران برای پیاده سازی IOT

سینگوالرتی و کمی از آینده نزدیک

معماری اینترنت اشیا

سنسورها و دستگاه های هوشمند

چرخه حیات اطلاعات در IoT

شبکه های ارتباطی

لایه های اینترنت اشیا

کامپوننت های پلتفرم های تجاری برتر موجود در دنیا

اینترنت اشیا و کابرد آن در صنایع مختلف

صحبت کردند و در پایان نشست به پرسش حاضرین در مورد موضوع بحث پاسخ دادند.

در نشست دوم سرکار خانم غمخواری به ارائه سخت افزار اینترنت اشیا پرداختند که سرفصل‏ های آن شامل: مفهوم ابزار و سخت افزار اینترنت اشیا و ابزار هوشمند (سنسورها، پردازنده ها)، چگونگی شکل گیری اینترنت اشیا و بررسی تکنولوژی امروز، اجزای سخت افزار اینترنت اشیا شامل سنسور و عملگر، میکروکنترلر، فرستنده و گیرنده، گیت وی، بردهای آردوینو و رزبری پای و… بود. در این نشست شرکت کنندگان با اجزای مختلف سخت افزار اینترنت اشیا و نحوه پیاده سازی آن  آشنا شده و سوالات خود را در این بخش مطرح کردند.

در نشست سوم جناب آقای مهندس اویسی به تشریح مبحث ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا پرداخته و سرفصل های شبکه ها و پروتکل های ارتباطی و مخابراتی اینترنت اشیاء، نفوذ ‌اینترنت‌اشیاء ‌در ‌زندگی‌مردم، ‌نامحسوس ‌و ‌غیرقابل‌جلوگیری، سرعت داده مورد نیاز در کاربری های متفاوت IoT، مروری بر اینترنت اشیاء مبتنی بر شبکه های سلولی CIoT، مقایسه ‌فناوری‌های ‌مختلف ‌دسترسی‌IoT، توانایی IoT در ایجاد پوشش مناسب در محیط شهر، اصول Nb-IoT عنوان کردند که مورد توجه حضار قرار گرفت و در انتهای بحث به تمام سوالات حضار پاسخ دادند

در نشست چهارم و پایانی روز اول خانم دکتر محبان به تشریح بخش تجاری سازی و کسب و کارهای اینترنت اشیا پرداخته و مباحثی همچون تیم سازی برای پروژه های IoT، علل شکست یا موفقیت پروژه های IoT، مدل های پیاده سازی آزمایش های ایده، تیم و کار تیمی، مراحل توسعه تیم، نشانه های تیم های ناموثر و… را  شرح داده و در انتهای بحث به سوالات حضار پاسخ دادند.

در حین برگزاری نشست ها پنج دقیقه پخش ویدئویی نیز به صورت زنده در صفحه اینستاگرام مرکز صورت گرفت.

 

pic1

 

در روز دوم دوره که دو نشست تخصصی و 5 کارگاه عملی نیز در آن برگزار شد، در نشست اول جناب آقای مهندس تایانلو در رابطه با هوش مصنوعی و پلتفرم اینترنت اشیا و لایه سوم معماری اینترنت اشیا صحبت کردند و دانشجویان و حضار را با :

کابردهای هوش مصنوعی در اینترنت اشیا

لایه های معماری اینترنت اشیا (لایه سخت افزار، لایه پلتفرم، لایه کسب و کار)

پیاده سازی یک سامانه پارکینگ هوشمند به وسعت یک شهر

بررسی سنسورهای زمینی( فراصوت-فوتوسل) و…

حمل و نقل هوشمند

پلتفرم (هسته ی اینترنت اشیا)

کلود ( cloud computing)

آشنا کرده و در پایان به سوالات حاضرین پاسخ دادند.

در آخرین نشست تخصصی که توسط مهندس ایلوخانی برگزار گردید مبحث امنیت اینترنت اشیا با سرفصل های :

انواع استاندارد در حوزه اینترنت اشیا

استانداردها و امنیت اینترنت اشیا

معرفی بدافزارهای اینترنت اشیا

مدل چهار لایه ای امن کردن اینترنت اشیا

اصول امنیت معماری اینترنت اشیا در لایه سخت افزار

تامین امنیت فیزیکی

امن کردن لایه ارتباطات

امنیت داده محور، استفاده از فایروال ها و سیستم تشخیص

راهکار های امن کردن لایه ها

مطرح گردید و دانشجویان با انواع چالش های امنیتی اینترنت اشیا آشنا شدند.

 

pin2

 

پس از برگزاری نشست ها مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و موسسه آموزش عالی زند میزبان جناب آقای سهرابی مدیرکل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس بودند و ایشان به ایراد سخنرانی برای حضار پرداختند و به آموزش و ترویج فناوری اینترنت اشیا در کشور تاکید داشته و از اینکه دانشگاه زند بعنوان یک موسسه آموزشی پیشرو در کشور فعالیت در این حوزه را شروع کرده است، ابراز خرسندی کرده و این موضوع را از اقدامات موثر در استان فارس دانستند.

پس از سخنرانی جناب سهرابی، مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با اهدا لوح تقدیر به جناب آقای سهرابی و جناب آقای مخبری و همچنین تابلو یادبود به جناب مهندس پایداری از زحمات عوامل موسسه آموزش عالی زند قدردانی کرد.

 

pic3

 

بعد از نماز و صرف نهار حاضرین و دانشجویان با توجه به مهارت های دانشگاهی و تجربی در زمینه نرم افزار و سخت افزار به پنج گروه 8 نفره تقسیم شدند و هر گروه دو سناریو هوشمند سازی را با کمک مربیان آموزشی انجام دادند.

در کارگاههای عملی 10 سناریو هوشمند سازی با موضوعات :

خانه هوشمند

شهر هوشمند

خودرو هوشند

سلامت هوشمند

کشاورزی هوشمند

امنیت هوشمند

جنگل هوشمند

پایش هوشمند زلزله

تجهیزات خانه هوشمند

صنعت هوشمند

اجرا گردید.

اجرای سناریو ها به صورت گردشی بین هر 5 گروه انجام شد و همه گروه ها با 10 سناریوی عملی آشنا شدند.

اجرای کارگاه های عملی و سناریو های هوشمند سازی برای اولین بار در کشور با موفقیت، در دوره آموزش جامع اینترنت اشیا در شهر شیراز برگزار گردید و تمامی شرکت کنندگان با هوشمند سازی در بیشتر زمینه ها از جمله صنعت، سلامت، شهر، محیط زیست و …. هوشمند آشنا شدند.

 

pic4

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید