مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گزارش کامل برگزاری دومین دوره آموزشی اینترنت اشیا توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران

IoTWAY2

 

گزارش کامل برگزاری دومین دوره آموزشی اینترنت اشیا توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران


مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران پس از برگزاری موفق اولین دوره آموزشی اینترنت اشیا IoT WAY در بهمن ماه 1396 و درخواست عزیزانی که به دلیل تکمیل ظرفیت موفق به حضور در آن نشده بودند طبق تصمیم هیئت مدیره و گروه آموزشی خود اقدام  به برگزاری دومین دوره IoT WAY در اردیبهشت ماه سال جاری نمود.

دومین دوره آموزش اینترنت اشیا در 20 و 21  اردیبهشت ماه سال جاری با برگزاری 8 نشست تخصصی توسط اساتید مجرب در حوزه های مختلف اینترنت اشیا برگزار شد.

با توجه به تکمیل ظرفیت دوره و عدم پذیرش دوستان زیادی که علاقمند به حضور در این دوره بودند مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران تصمیم گرفت تمهیداتی در نظر بگیرد تا این دوستان نیز از دوره بهره گیرند و در همین راستا اقدام به انتشار صوتی و آنلاین نشست ها توسط رادیو اینترنت اشیا در سایت radio.iotiran.com نمود که مورد توجه دوستان قرار گرفت .

در حین برگزاری نشست ها پنج دقیقه پخش ویدئویی نیز به صورت زنده در صفحه اینستاگرام مرکز صورت گرفت.

 

معرفی سرفصل های آموزشی دوره:

مفاهیم اولیه ، تاریخچه و معماری و زنجیره ی ارزش اینترنت اشیا

سخت افزار اینترنت اشیا

اقتصاد اینترنت اشیا

ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا

هوش مصنوعی و پلتفرم اینترنت اشیا

امنیت و استانداردهای اینترنت اشیا

تجاری سازی و کسب و کارهای اینترنت اشیا

بلاکچین و ارزهای دیجیتال

 

گزارش برگزاری دوره به شرح زیر است:

        اولین روز از دوره آموزشی اینترنت اشیا با برگزاری 4 کارگاه 90 دقیقه ای به پایان رسید.

در اولین نشست تخصصی روز اول  جناب آقای مهندس خوشوقت متخصصین، دانشجویان و علاقمندان را با مفاهیم اولیه ، تاریخچه و زنجیره ی ارزش اینترنت اشیا آشنا کردند و در پایان نشست به پرسش های ایشان پاسخ دادند.

در نشست دوم جناب آقای مهندس قلی زاده به ارائه سخت افزار اینترنت اشیا پرداختند که سرفصل های آن شامل: مفهوم ابزار و سخت افزار اینترنت اشیا، معرفی سیستم های امبدد، معرفی میکروکنترلرها و میکروپروسسورها ، در دسترس بودن برای نمونه سازی ، مقدمه ای بر آنتن و مخابرات بی سیم و … بود. در این نشست شرکت کنندگان با لایه اول معماری اینترنت اشیا آشنا شده و سوالات خود را در این بخش مطرح کردند.

در نشست سوم جناب مهندس قیصری به تشریح اقتصاد اینترنت اشیا پرداخته و به معرفی ویژگی های تحقق اقتصاد دانش بنیان و دوران تحول دیجیتال و تبدیل سازمان ها به سازمان های دیجیتال و… پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت و در انتهای بحث به تمام سوالات حضار در مورد آینده مشاغل در دوران دیجیتال و ایجاد مشاغل جدید برای نیازهای جدید و… پاسخ دادند.

در نشست چهارم و پایانی روز اول جناب آقای مهندس اویسی به تشریح بخش ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا پرداختند و در مورد ارتباط هر شی با هر شی دیگر از طریق شبکه های ارتباطی اینترنت اشیا و همچنین سرعت داده ها در کاربردهای متفاوت و حوزه های گوناگون شبکه های دسترسی توان پایین ،مقایسه فناوری های مختلف دسترسی اینترنت اشیا توضیحات جامعی دادند و در انتهای بحث به سوالات حضار پاسخ دادند.

IoTWAY2

دومین روز از دوره آموزشی اینترنت اشیا نیز با برگزاری 4 کارگاه 90 دقیقه ای به پایان رسید.

کارگاه اول با تدریس جناب آقای دکتر صغیری تحت عنوان هوش مصنوعی وپلتفرم اینترنت اشیا آغاز شد و سرفصل های مطرح شده عبارت بودند از: معماری و پلتفرم اینترنت اشیا، کلود کامپیوتینگ cloud computing ، محاسبات لبه، بلاک چین، پلتفرم به عنوان سرویس، ارتباط پلتفرم با جایگاه محاسبات ابری …وایشان در انتها  به تمام سوالات مطرح شده از جانب حضار پاسخ دادند.

در کارگاه دوم جناب آقای مهندس ایلوخانی به تشریح موضوع امنیت و استانداردهای اینترنت اشیا پرداختند. سرفصل های مطرح شده در این دوره شامل این موارد بود: استانداردها و امنیت اینترنت اشیا ، معرفی بدافزارهای اینترنت اشیا، مدل چهار لایه ای امن کردن اینترنت اشیا، اصول امنیت معماری اینترنت اشیا در لایه سخت افزار، ساخت چیپست امن، بوت امن، تامین امنیت فیزیکی ، امن کردن لایه ارتباطات، امنیت داده محور، استفاده از فایروال ها و سیستم تشخیص و جلوگیری از نفوذ، اصول امنیت معماری اینترنت اشیا در لایه ارتباطات، امن کردن لایه ابر، رمز گذاری داده های حساس

در کارگاه سوم سرکارخانم دکتر محبان به تشریح تجاری سازی و کسب و کارهای اینترنت اشیا پرداختند که مورد توجه حضار قرار گرفت. ایشان عنوان کردند که بايد تمام ايده ها را طوري پرورش داد كه جنبه اقتصادي پروژه را نيز پوشش داده و آنها را تجاري سازي كند. تجاري سازي در واقع فرآيند توسعه محصول يا ايده جديد است و مهم اين است كه چه وقت و كجا بايد ايده را وارد بازار كرد تا بتوان مشتري پيدا كرد .سرفصل های این نشست شامل : تعریف تجاری سازی ، اهمیت تجاری سازی، تجاری سازی تکنولوژی، مهارت های مورد نیاز در حوزه اینترنت اشیا، مشاغل تخصصی اینترنت اشیا، مدیریت تکنولوژی و کسب و کار چهار مهارت کلیدی CIOTD .در انتهای بحث دکتر محبان به تمام سوالات حضار در مورد راه های تجاری سازی اینترنت اشیا پاسخ دادند.

در بخش چهارم و پایانی آقای مهندس فرنوش به تشریح بخش بلاکچین و ارزهای دیجیتال  پرداختند و در مورد تاریخچه بلاک چین (رمز ارز)، فناوری زنجیره بلوک ، کاربردهای زنجیره بلوک، انواع زنجیره بلوک ، بلاک چین عمومی و خصوصی، بازار رو به رشد جهانی زنجیره بوک، قرارداد هوشمند (بدون دریافت خدمات از سرویس دهنده های میانی)توضیحات جامعی را ارائه کردند.

IoTWAY2

بخش هایی از صحبت های اساتید روز دوم دوره نیز به صورت زنده در صفحه اجتماعی اینستاگرام مرکز تحقیقات منتشر شد.

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در تلاش است تا با توجه به درخواست هاي رسيده اين دوره را در شهرها و استان هاي مختلف و نیز سازمان های درخواست کننده برگزار نماید.

این دوره آموزشی با همراهی و همکاری اعضای مرکز، شرکت کنندگان و نیز حمایت حامیان با موفقیت به پایان رسید و امیدواریم با برگزاری اینگونه دوره ها گامی موثر برای ایجاد کارافرینی و پیشرفت در کشور عزیزمان ایران برداریم.

IoTWAY2

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید