مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

شصت و چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی و تخصصی اشتغال

2The series of scientific and professional meetings of employment

شصت و چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی و تخصصی اشتغال

 

مهندس قیصری: فناوری های نوین فرصتی مشابه نفت است که باید برای آن سرمایه­ گذاری شود.


اینترنت اشیا یکی از این  فرصت هاست که ظرفیت ­های صادرات را برای ایران فراهم می کند.

این نشست تخصصی در روز سه شنبه 14 اسفند 1397  با موضوع  آینده مشاغل و مشاغل آینده در پرتو اینترنت اشیا و با سخنرانی جناب آقای مهندس محمد قیصری دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در محل سازمان تجاری ­سازی فناوری و اشتغال دانش ­آموختگان جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

مهندس قیصری صحبت­های خود را با تغییرات فناورانه­ ای که در پیرامون بشر در حال اتفاق است شروع کردند. بیان مفهوم اینترنت اشیا و ورود دنیا به دوران تحول دیجیتالی نقطه تاکید ایشان بر تغییر راهبردها و سیاست­های کشور در برنامه­ های مدیران و مسئولان بود.

ایشان با ارائه مثال هایی از کسب و کارها و استارتاپ های پرطرفدار این روزهای کشور و جهان عنوان کردند که در این دوران  باید منتظر تغییراتی در نوع مشاغل و همینطور تولد مشاغل جدید باشیم که درگذشته وحود نداشته اند.

نفی دیدگاه حذف شغل بعد از خودکارسازی فرایندها و تاکید بر تغییر مشاغل قبلی و ایجاد مشاغل جدید نظر ایشان در مورد دوره هوشمندسازی است.

مهندس قیصری با ارائه آمارهای جهانی منتشر شده از ایران اعلام کردند که کشورمان از نظر فرصت­های سرمایه ­گذاری و مهارت متخصصین از متوسط جهانی بالاتر بوده و نیاز به ایجاد بسترهای مناسب دارد تا در زمینه اینترنت اشیا و هوشمندسازی به یکی از کشورهای صادر کننده در جهان تبدیل شود.

البته ایشان در ادامه تاکید داشتند که منظور از زیرساخت صرفا شبکه های مخابراتی و مشابه نیست بلکه باید هرچه سریعتر سازمان­ها و شرکت­ها در صنایع مختلف اقدام به تدوین شیوه ­نامه­ ها و استانداردهای اجرایی و عملیاتی خود در این زمینه کرده و دوره­ های آموزشی مهارت­ محور و توجیهی برای توامندسازی مدیران و کارشناسان خود برگزار نمایند.

سرمایه­ گذاری 253 بیلیون دلاری دنیا تا سال 2021 و پیش ­بینی درامدی معادل 15 تریلیون دلار تا سال 2022 نشان دهنده وسعت بازار اینترنت اشیا است که اگر قرار است از این درامد کشور ما نیز سهمی داشته باشید باید هرچه سریعتر گام­های جدی­تری توسط مسئولین برداشته شود.

ایشان اظهار داشتند که حدود 90 درصد درآمد حاصل از محصولات اینترنت اشیا در بخش­ هایی مانند سرویس­های نرم ­افزاری، هوش­ مصنوعی و اپلیکیشن است که متخصصین ایرانی در این زمینه­ ها تبحر خوبی دارند. با سرمایه ­گذاری و ایجاد تیم ­های منسجم و هموارسازی شرایط کاری می­توانیم پروژه­ های خارجی در این زمینه ­را با قیمتی به مراتب پایین­تر از دیگر رقبا ارائه نمایید.

با نگاهی به نسل گذشته درامد کشور میتوانیم متوجه شویم که زمانی نفت بعنوان یک سرمایه و محل درآمد محسوب می­شد که بر این اساس سرمایه­ گذاری­ های کلان در این حوزه صورت گرفته و موجب کسب ارزش برای کشور گردید. اما باید بپذیریم که فناوری­ های نوین نظیر اینترنت اشیا، هوش ­مصنوعی و بلاک­چین نسل بعدی فرصت­های درآمدی برای کشورها محسوب می­شوند که باید سرمایه­ گذاری و بسترسازی مناسبی جهت رشد آن در کشور بکارگرفته شود.

باید هرچه سریعتر واحد­های فناوری­ های نوین در سازمان­ها و شرکت­ها ایجاد شده و افراد متخصص و مدیران توسعه این حوزه به منظور تغییر استراتژی­های سازمانی و ایجاد محصولات جدید اقدام نمایند.

مشاغلی نظیر مدیر ارشد اینترنت اشیا، مدیر طراحی کسب و کار و اینترنت اشیا و توسعه­ دهندگان اینترنت اشیا از جمله جایگاه ­هایی هستند که در بسیاری از شرکت­ها پیشرو منصوب گردیده و مشغول به کار شده ­اند. هدف از این جایگاه­های جدید ایجاد نگاه حرفه­ای به این حوزه و پیشی گرفتن از رقبایی است که همچنان فه واحد فناوری اطلاعات تکیه دارند و با تعصبی زیاد آماده پذیرش تغییرات دوران تحول دیجیتالی نیستند.

مهندس قیصری با توجه به شرایط تحریمی کشور و فرصت­ها و تهدیداتی که به تبع آن برای کسب و کارها ایجاد می­شود اعلام کردند که این شرایط از طرفی برای ما سخت خواهد بود که دیگر نمی­توانیم به راحتی به کالاهای خارجی دسترسی داشیته باشیم اما در عوض فرصتی فراهم می­شود تا تولید کننده داخلی مجددا به فکر تولید افتاده و کالایی مشابه با قیمتی به مراتب پایین­تر از نمونه خارجی به بازار عرضه کند.

همچنین در بخش­های مانند کشاورزی و صنعت که چندسالی در کشور به فراموشی سپرده شده­ بود مجددا فعال شوند اما این بار به دلیل شرایط بحرانی آب باید بصورت کاملا صنعتی و هوشمند مدیریت شوند. این موارد فرصت­هایی را برای متخصصین و جوانان کشور فراهم می­کند که اقدام به ارائه محصولاتی نمایند که هم مشکلات داخلی را برطرف کند و هم محصولی مشابه خارجی اما ارزان­تر صادر نمایند.

در این جلسه جناب آقای مهندس خسرو سلجوقی (عضو هیئت علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)، سرکار خانم دکتر محبان و جناب آقای مهندس علی صاحبی فر و جناب آقای مهرداد فرنوش مدیر عامل شرکت همراستا نیز حضور داشته و نظرات خود را در خصوص مشکلات پیش­روی ورود فناوری ­های نوین به کشور، مدل­های تجاری سازی آن­ها و شرایط حمایتی از استارت­اپ های این حوزه ارائه کردند.

این نشست از ساعت 10 صبح شروع شده و تا ساعت 13 ادامه داشت.

2The series of scientific and professional meetings of employment

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید