مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

7 استراتژی مهم شهر هوشمند برای شهرهای سراسر جهان

7 استراتژی مهم شهر هوشمند برای شهرهای سراسر جهان

7 استراتژی مهم شهر هوشمند برای شهرهای سراسر جهان


هنوز درمورد چگونگی  تعریف اصطلاحات “شهر هوشمند” توافقی وجود ندارد. با این حال، بیشتر توضیحات مربوط به شهر هوشمند از توضیحات مربوط به فناوری اطلاعات به ویژه اینترنت اشیا به منظور بهبود شهرها و کیفیت زندگی شهروندان بر گرفته شده است.

  • با داشتن یک طرح واقع گرایانه شروع کنید.

باید یک طرح جامع برای تعریف اصطلاح شهر هوشمند به عنوان یک فناوری که یک برنامه جامع و واقع گرایانه برای تحول در نظر دارد، وجود داشته باشد. مطلب مهم– که تلاش برای اصلاحات دیجیتال نامیده می شود-  چه در قلمرو شهر چه در هر بخش دیگری-، این است که ساده در مورد اصطلاحات بحث شود. با این حال در تحولات واقعی دیجیتال و شهر هوشمند تعاریف دقیق نیاز است.

استراتژی های شهر هوشمند با آرمان های واقعی برای آینده ای بهتر در آمیخته است. برای مثال در یک منطقه بازرگانی بین المللی سانگ دو در کره جنوبی، با هزینه ای معادل 40 بیلیون دلار، شهر با تکنولوژی در هر چیزی از خیابان ها تا ساختمان ها در آمیخته است. این شهر با سرپرستی انرژی و محیط زیست، یک سیستم پنوماتیک برای دفع زباله های ساختمان ها به صورت زیرزمینی طراحی و برای بازیافت منتقل می کند.

همچنین حسگرهایی در سطح شهر برای اندازه گیری مصرف انرژی، ترافیک و درجه حرارت تعبیه شده است. این شهر یکی از پیشرفته ترین شهر های جهان بوده که تاکنون مردم آن نتوانستند به صورت موازی با تکنولوژی همگام شوند.

این شهر مشابه یکی از شهرهای امارات متحده عربی به نام ماسدار است. این شهر بدون ماشین، بدون کربن طراحی شده و تقریباً 1000 نفر در حال حاضر در این شهر زندگی می کنند. هزینه های مربوط به این شهر از 18 بیلیون دلار تا 22 بیلیون دلار تخمین شده است. با توجه به وضعیت کنونی این شهر، هدف برنامه ریزان از طراحی این شهر، وجود کربن طبیعی بهتر است از طراحی برای نقش شبکه ای از راننده های فضایی است. ساخت این شهر از سال 2008 آغاز و تکمیل آن تا سال 2030 ادامه خواهد داشت.

  • شهرهای هوشمند نیاز به یک آزمایش گسترده دارند.

یکی از بهترین مدل ها برای مطالعه شهر های هوشمند، سنگاپور است. این شهر با حکومت تکنولوژی میانی، در حال افزایش سوالاتی در مورد رتبه یک شهر هوشمند برای شهروندانش را در نظر گرفته است. جزیره ایسلند نیز در رتبه های بین المللی شهرهای هوشمند قرار دارد. برخلاف شهر ماسدار و سانگ دو، سنگاپور در حال طراحی زیرساخت های تکنولوژی قبل از نخست وزیر آقای Lee بوده است و ابتکارات شهر را از سال 2014 آغاز و نصب حدود 1000 حسگر را در سراسر جزیره پیاده سازی کرد.

سنگاپور نیز در پی ایجاد یک پروژه 73 میلیون دلاری با عنوان “مجازی سنگاپور” است. این شهر دارای بهترین سیستم حمل و نقل و تاکسی های بدون راننده است. هم چنین این شهر پرسرعت ترین اینترنت جهان را دارا بوده و در ابتکارات دولت الکترونیک پیشگام است. سنگاپور به عنوان بهترین زیرساخت شهر هوشمند در سال 2017 رتبه بندی شده که دارای بهترین تکنولوژی و کیفیت زندگی برای شهروندان است.

مأموریت شهر های هوشمند ردیابی هرکس، هرچیز در هر جا یا همان E3A اعلام شده که آن برای شهروندان شهرهای هوشمتد یک عادت مشترک خواهد شد.

با این حال سنگاپور حمایت کمتری از اکثر شهروندان در تلاش های نظارتی خود دارد. این شهر سیگار کشیدن در یک منطقه ممنوعه را شناسایی و یا حتی در الگوی خواب، خر و پف ساکنان را تشخیص می دهد. سنگاپور روی رویکرد سیستم هوش مصنوعی که قادر به شناسایی زمان های بحرانی شهروندان است، کار می کند که آن را “لحظه های زندگی” نامیده است.

مانند تکمیل مدارک در یک اداره، درخواست گذرنامه یا اخذ شناسنامه نوزاد و … . مارک لیم با عنوان مدیرعامل شرکت GovTech در مصاحبه ای اذعان داشت که نگران هوش مصنوعی و مقدار داده های جمع آوری شده است. بنابراین برای پذیرش این خدمت به شهروندان باید با اعتماد کار کرد و سیستم را به عنوان یک برادر بزرگ تر به آنها پیشنهاد کرد.

 

  • چشم انداز های شهر هوشمند باید بخش خصوصی را تحریک کند.

در بسیاری از شهر های ایالت متحده مانند اوهایو وکلمبوس، برعکس سنگاپور با یک طرح باغ وحش عالی در مرکز تکنولوژی جهانی دانشگاه اوهایو مشهور شده اند. برای سرعت فناوری در شهری که در حال رشد است، بایستی مأموریت برای کمک به شهروندان و حمایت از شرکت های محلی با استفاده از تکنولوژی در نظر گرفته شود. این شهر می تواند الگویی برای جاه طلبی های دیگر شهرهای سراسر ایالت متحده باشد.

زمانیکه مقامات شهری در سال 2016 در ایالت متحده آمریکا، 50 میلیون دلار برای چالش های حمل و نقل شهر هوشمند برنده شدند، در بخشی از این پیام به نظر رسید که اگر کلمبوس به یک شهر هوشمند تبدیل شود، دیگر شهرهای ایالات متحده نیز ممکن است، هوشمند شوند.

توانایی اخذ بودجه برای ابتکارات هوشمندانه شهر هوشمند، یکی از مهمترین چالش ها محسوب می شود که این چالش با حمایت بخش خصوصی از 50 میلیون دلار به 500 میلیون دلار تبدیل شد. در نهایت مقامات این شهر توانستند با حمایت سرمایه گذاران خصوصی طی 4 سال، 1 میلیارد دلار بودجه جذب کنند تاکنون با مشارکت های بخش عمومی و خصوصی برای حمایت از برق الکتریکی آمریکا در طرح شبکه نقلیه الکتریکی در شهر، 170 میلیون دلار پشتیبانی شده و دیگر حمایت کنندگان نیز از دانشگاه ایالتی اوهایو با 64 میلیون دلار و ایالت اوهایو با 35 میلیون دلار بوده اند.

شهر کلمبوس به شهرداری ها یادآور شد که نباید به تنهایی در دیدگاه های هوشمندانه شهری فعالیت کنند. در حالی که این شهر از لحاظ نحوه برآورد ساخت چشم انداز هوشمندانه شهر هوشمند منحصر به فرد است و متذکر می شود که شهرهای هوشمند باید منافع تمامی شهروندان از جمله کارکنان شهر، شرکت های فناوری، دانشگاه ها، بنیاد ها، سازمان های غیردولتی و حتی ادارات دولتی در نظر بگیرند.

  • شهرهای هوشمند به اطلاعات هوشمند نیاز دارند.

یک شهر با کمک یک فناوری می تواند به یک شهر هوشمند تبدیل شود. شهرهای هوشمند با استفاده فناوری برای بهبود زندگی شهروندان ایجاد می شوند. یک شهر هوشمند با توجه به جمعیت وسیع بازار شامل همه کسانی که در شهر زندگی می کنند یا حتی بازدید کنندگان شهر تلاشی از پروژه های تکنولوژیکی است.

مایکل لی شروود مدیر فناوری اطلاعات شهر لاس وگاس گفته است: فکر می کند شهروندان سبک شهر هوشمند را نادیده می گیرند زیرا که ساخت شهر هوشمند برای خود مردم، شهروندان و حتی مصرف کنندگان از این فناوری است و لزوماَ برای تکنولوژیست ها نیست.

برین کنر معاون شهردار شهر برای برنامه ریزی و توسعه اقتصادی در سال گذشته در کنفرانس شهری شهرهای هوشمند در واشنگتن دی سی بیان کرد: گرایش مشترک برای استراتژی های شهر هوشمند در برقراری ارتباط فناوری و مردم کمی مشکل است. از نظر ایشان شهر هوشمند، شهروندان را قادر می کند که وقت خود را به طور موثر و کارآمد صرف کنند. به عنوان مثال هوشمندی به رانندگان در یافتن پارکینگ، کنترل ترافیک هوشمندانه با استفاده از یادگیری ماشین برای بهینه و پیش بینی کردن بار ترافیکی کمک می کند.

لاس وگاس نیز همانند شهر های دیگر با جاه طلبی در تبدیل شدن به شهر هوشمند خود را تبدیل به یک آزمایشگاه برای این پروژه کرده است. به همین منظور تمرکز بر داده ها و آزمایش هاست که تضمین کند نتایج برای منافع ساکنان و بازدیدکنندگان را به همراه داشته باشد. لذا تصمیم بر آن شد که ابتدا شهرکی از شهر را به نام منطقه نوآوری برای آزمایش ها و برنامه ها بسازند تا با دقت بر نتایج بدست آمده بررسی ها انجام شود و داده ها قبل از تصمیم گیری و اجرا در مقیاس بزرگ بازبینی شوند. 

آقای شروود چشم انداز بهبود وضعیت ترافیک را در سراسر شهر با استفاده از نصب حسگر در تقاطع ها و برقراری ارتباط به کمک فناوری یادگیری ماشین انجام داده است.

حسگر ها داده های مربوط به عابران و وسایل نقلیه را در طول زمان جمع آوری و می توانند الگوهای مناسب برای ترافیک را طراحی کنند و توصیه های لازم برای بهینه شدن را ارائه دهند. شروود در تکمیل اظهاراتش گفت علاوه بر بهبود وضعیت ترافیک به دنبال بهبود کیفیت هوا نیز هست. حسگر های منصوبه در سطح این شهر با استفاده از فناوری بینایی کامپیوتری تعداد خودروها، دوچرخه سواران، عابران پیاده را در محله و تقاطع ها در منطقه نوآوری شمارش و برنامه ریزی می کند.

مقامات شهر می توانند اگر عابری را در وسط خیابان دیدند که وسیله نقلیه قادر به دیدن آن نباشد با ارسال پیام یا هشدار آن را به بیرون از خیابان هدایت کنند. آنها در پی ایجاد یک برنامه روی تلفن های هوشمند هستند که در حین راه رفتن سیگنال را ارسال و پاسخ سیگنال را دریافت کند و ببینند چه تعداد افراد در خیابان ها تردد دارند و برای خیابان های بهتر به منظور تردد راحت و درست شهروندان برنامه ریزی کنند.

  • در زمان بازنگری انتقالات (حمل و نقل) خلاق باشید.

برنامه ریزان شهر در سراسر جهان به دنبال بازنگری در پیرامون انتقال مردم از نقطه ای به نقطه دیگر هستند. توافق کمی در مورد یافتن بهترین مسیر وجود دارد. techno-optimists  به شدت آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وسایل نقلیه خودکار جاده ها را کنترل می کنند. وسایل نقلیه الکتریکی که مفاهیم سوخت، پارک ، مرگ و میر جاده ای و شاید ترافیک را به کمک فناوری پیشرفته بی اهمیت خواهد کرد.

اما چشم اندازی درخشان تر نشان می دهد که عدم هماهنگی هایی در مورد موضوع فوق وجود دارد. اما بایستی برای چشم انداز درخشان تر در مورد موضوع اجماع و هماهنگی نظر وجود داشته باشد. در این عرصه همه چیز از جمله جاده ها، راه اهن ها، دوچرخه سواران و عابران در مقابل رانندگان در نظر گرفته شده اند.

آیا وسایل نقلیه باید مالیات بدهند. اما ممکن است این طرح انداره کافی برای تمام راه حل های رسیدگی به نیازهای ترافیکی آینده نباشد. مقامات شهری و برنامه ریزان باید از طرح های نوآورانه با آنکه دید وسیعی به حمل و نقل در آینده خواهند داد، چشم پوشی کنند.

در حالی که شهر دبی برای نخستین بار برای آزمایش یک هواپیمای بدون سرنشین به عنوان Volocopter ساخت. این شهر قصد دارد تا سال 2030 یک چهارم سفرهای جاده ای را بدون راننده انجام دهد. این شهر در نقشه جاده ای خود 34 پروژه اتوبوس و تاکسی بدون راننده در نظر گرفته است.

هم چنین سازمان حمل و نقل جاده ای یک برنامه حمل و نقل را با نام RTA دبی طراحی کرده اند و در سال 2017 جایزه بهترین خدمات تلفن همراه جهان در سران اجلاس کشورهای جهان را کسب نمودند. این شهر قصد دارد یک رقابت بین المللی برای رقابت با رقبای خود در فناوری خودروی مستقل طراحی کند که حمایت شرکت های فناوری و محققان را برای ایجاد استاندارد های مربوطه به دست آورد.

  • امنیت دیجیتال را افزایش دهید.

عدم امنیت سایبری برای تکمیل یک شهر منحصر به فرد بی عدالتی خواهد بود. در شهر دالاس، تگزاس پوستر اولیه یک کودک می تواند به یک اشتباه تبدیل شود. زمانی که یک خرابکار 156 آژیر گردبادی شهرداری را به صدا درآورد و در این حین باعث شد 4000 نفر با 911 تماس بگیرند. آژیرها با اینترنت در ارتباط نبودند و یک هک ضعیف در ارتباط رادیویی موجب به صدا درآمدن آژیر ها شد. امنیت یک مبحث مهم و حیاتی در بحث شهرهای هوشمند می باشد. در یک نظر سنجی در سال 2016 از تحقیقات نشان داد که بیش از 55٪ از 203 متخصص فناوری اطلاعات معتقد بودند که امنیت دیجیتال برای شهرهایشان کافی نیست.

نظرات در مورد خطرات و تهدیدات فناوری ها بود. در مجموع 27٪ شبکه های وای فای در معرض خطر قرار دارند در حالی که 18.6٪ آسیب ها در شبکه های هوشمند پیدا شده اند. 12.7٪ نظر داده اند که بزرگترین تهدید در روشنایی های عمومی بوده است. در آخر سایر خطرات در زیرساخت های شبکه برق، تأسیسات تصفیه آب و شبکه های حمل و نقل می باشد.

به دلیل حرکت سریع چشم انداز و تهدیدات بالقوه در زیرساخت های حیاتی، آموزش صحیح و پرورش برای اهداف شهری بسیار مهم است. خوشبختانه جزئیات بزرگترین خطرات پروژه های شهر هوشمند و رسیدگی به چگونگی رفع آنها در حال رشد است.

در یک طرح بین المللی غیر انتفاعی جهانی مجموعه ای از اسناد مربوط به موضوع ایمن سازی شهرهای هوشمند و سیستم های کنترل صنعتی ICS-CERT منتشر شده است که یخشی از تهدیدات زیرساخت های حیاتی توسط وزارت امنیت ملی ایالت متحده طراحی شده است.

  • ابتکارات شهر هوشمند بایستی مکمل ابتکارات فناوری باشد.

شهرهایی که مشتاق اند  به شهر هوشمند راه اندازی شوند باید ریسک خطرات این فناوری را بپذیرند.

بارسلونا یکی از شهرهای هوشمند پیشرو در اروپا که نمونه ای از یک شهر هوشمند با ترکیبی ار ابتکارات حد بالا و حد پایین است. چگونگی تکنیک بهبود کیفیت هوا را ملاحظه کنید. بارسلونا طرح جامعی از سال 2013 تا 2018 برای استاندارد های کیفیت هوا در اتحادیه اروپا ارائه داده است. استفاده از یک سیستم به نام XVPCA که بر پیش بینی هوا و میزان آلودگی هوا نظارت دارد. این شهر حسگرهایی برای بررسی کیفیت هوا در سراسر شهر نصب کرده است. محققان مرکز عالی کامپیوتر بارسلونا کار کردن روی دقت طرح بهبود سیستم پیش بینی هوا را مانند توسعه  Caliope شناسایی کرده اند.

محققان نتیجه گرفتند، تقریباَ دو سوم اکسید نیتروژن در اطراف کاتالونیا از وسایل نقلیه موتوری ایجاد شده و تصمیم به راه اندازی یک طرح ابتکاری فناوری برای کاهش سطح آلودگی گرفتند. این superblocks ( مانند superilles در کاتالان) استفاده می شود. شبکه های مربعی تا نه بلوک شهر که وسیله نقلیه ترافیکی بسته می شود. این طرح بسیاری از مردم محله های اول را تحت تأثیر این نوع از سبک زندگی قرار داده است.

حسگرهای کیفیت هوا در سراسر شهر تاکنون بهبود قابل توجهی در کیفیت هوا نشان داده اند. بیشتر superblocks برای عابران پیاده و دوچرخه سواران در بازار ها و فضاهای باز جهت کاهش سطح سرو صدا و آلودگی در نظر گرفته شده است. تا پایان سال آینده 500 superilles شهر بارسلونا را پوشش می دهد. این شهر قصد دارد تعداد درختان را در سراسر شهر دو برابر و فضاهای پارک را افزایش دهد.

بارسلونا بسیاری از طرح های دیگری برای بهبود کیفیت هوا از جمله آموزش علل آلودگی هوا، ترویج دوچرخه سواری، به اشتراک گذاشتن خودروها، تغییرات راهنمایی برای ترانزیت عمومی ، تشویق تاکسی ها به استفاده از سوخت پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از فعالیت های ساختمانی در اختیار عموم قرار داده است.

یک سوم انتشار ذرات موجود در جاده ها بود که این شهر در نظر دارد جاده ها را تمیز و از انتشار مجدد ذرات معلق جلوگیری کند. به نظر می رسد این طرح خوب باشد. زیرا هوای شهر بارسلونا خوب و سطح اکسید نیتروژن، ذرات معلق پایین است.

شهر هایی مانند بارسلونا به ما یادآوری می کنند که برای یک شهر هوشمند به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان، نیاز به داده ها و تفکرات نوآورانه است.

 

شهر هوشمند

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید