مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

3 مورد از مزایا و نتایج هوشمندسازی شهرها

مزایا و نتایج هوشمندسازی شهرها

مزایا و نتایج هوشمندسازی شهرها


یکی از نتایج مهم در هوشمندسازی شهرها، سیستم مدیریت مصرف انرژی در شهرها و خانه­ها و کاهش و کنترل مسائلی مانند ترافیک شهری و مساله­ ی پسماندها در شهرها می ­باشد. با استفاده از سیستم هوشمندسازی شهر می­توان اطلاعات هر قسمت شهر را به طور مستقیم و آنلاین در اختیار ارگان­های دولتی و مردم قرار داد.

در این مطلب به توضیح مختصری درمورد مزایا و نتایج شهر هوشمند پرداخته شده است.

1. سیستم مدیریت مصرف:

سيستم مدیریت مصرف انرژی با قابليت برنامه­ریزی ميزان مشخصی از مصرف انرژی در ساختمان، با توجه به قيمت انرژی دريافتی از شبکه انرژی و نيز وضعيت ميزان توليد يا ذخیره منابع داخلی انرژی در ساختمان را با هدف مصرف حداقلی انرژی در کنار رفاه حداکثری ساکنین ساختمان کنترل می­ نماید.  اين سيستم می­تواند دارای دو حالت عملکرد خودکار يا دستی باشد.

در عملکرد خودکار کنترل تجهيزات مصرف کننده انرژی در ساختمان به صورت خودکار صورت می­پذیرد؛ اما در حالت عملکرد دستی اين سيستم بهینه­ ترین وضعيت مصرف انرژی را به ساکنین ساختمان پيشنهاد می­دهد تا آنان خود نسبت به خاموش يا روشن کردن تجهيزات مختلف اقدام نمايند. سیستم ­های مديريت انرژی بايد به گونه­ای باشند که در جهت منافع شهروندان شهر هوشمند حرکت نمايند.

تولید انرژی از منابعی مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد، هیدروالکتریک(برق­ آبی) و …  و تامین برق مورد نیاز شهری از مزایای دیگر تبدیل به شهر هوشمند می­باشد.

در بخش تولید انرژی از بخش تجدید­پذیرها در سال 2017 ، 178 گیگاوات به ظرفیت برق تجدید پذیر افزوده شده است. که در این میان از 26.5% انرژی­های تجدیدپذیر در دنیا 16.4% متعلق به انرژی برق آبی، 5.6% بادی، 1.9% خورشیدی و… می ­باشد.

2. گزارش آنلاین و در دسترس بودن اطلاعات

شهر هوشمند شهری است که اطلاعات در آن به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دارد و هر ارگان می­تواند به صورت آنلاین اطلاعات خود را دریافت کند.

3. استفاده از فناوری های نوین برای کنترل شهری

از مزیت­های دیگر شهر هوشمند می­توان به  استفاده از فناوری­های نوین برای کنترل ترددهای شهری، جمعیت، مسائل مربوط به پسماند و … اشاره کرد.

به عنوان مثال استفاده از فناوری­های RFID برای کنترل ترافیک شهری و کنترل میزان پسماند شهری یکی از راهکارهای مربوطه در این زمینه است.

rfid

source: https://www.smartcitiesworld.net/resources/resources/uk-smart-cities-index-2017

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید