مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

ده نگرانی امنیتی در رابطه با اینترنت اشیا

images_article_iot-30

 

ده نگرانی امنیتی در رابطه با اینترنت اشیا


خیلی دور نبود ، زمانی که اینترنت اشیا ، هوس و مدی بیش نبود و تصور میلیارد ها دستگاه متصل ، بسیار دور از ذهن .اما امروزه فن آوری در حوزه های تجارتی و صنعتی ، فراگیر شده است . تلویزیون های هوشمند ، HVAC ها متصل به اینترنت ، دوربین های امنیتی و سیستم های روشنایی هوشمند ، همه و همه به کالا های عمده تبدیل شده اند .

با اینکه طلوع اینترنت اشیا در کارگاه های مدرن اتفاقی تازه است ، برخی از متعارف ترین ضعف های امنیتی دستگاه های IoT ، کاملا جدید نیستند . اما آدرس دهی نگرانی های امنیتی اینترنت اشیا کاملا مشابه با امنیت IT سنتی نیست ؛ این آدرس دهی نیازمند پیگیری و تحت نظر داشتن آرایه ای از مسائل است که ده مورد زیر شامل آنهاست .

امنیت موبایل ضعیف

درال هیلند ،که یک تستر نفوذ حرفه ای ، که رهبر قسمت امنیت Rapid7/IoT است میگوید:  نقطه ضعف های متعارفی که در حوزه ی اینترنت اشیا مشاهده میکنم ، اکثرا در رابطه با امنیت ضعیف برنامه های موبایل است . یکی از بزرگترین شکوه های من ، ذخیره شدن دیتا در برنامه های موبایلی است . در حالی که ذخیره ی دیتا روی iOS از اندروید خطرناک تر است ، ذخیره سازی هرگونه اطلاعات حساس روی هر موبایل سرویسی ، بسیار از خطرناک است . چه رخ خواهد داد اگر کارمندی تلفن همراه خود را که حاوی داده های آسیب پذیر است گم کند و هیچ نسخه پشتیبانی از داده ها وجود نداشته باشد .

ابر های طوفانی در افق

“ابر” معمولا یکی دیگر از ضعف های مرتبط با نصب اینترنت اشیاست . هیلند توضیح میدهد : “در رابطه با امنیت ، API های دستگاه های IoT احتمالا بسیار بدتر از API های وب های معمولی هستند . من فکر میکنم اکثر توسعه دهندگان به ارتباطات میان دستگاه های IoT و APIهای ابر ، به شکل ارتباطات ماشین به ماشین نگاه میکنند .

خطر اعتبار نامه های پیش فرض

و سپس خطر دستگاه های IoT با درهای پشتی نه چندان محرمانه وجود دارد که میتوان با استفاده از نام کاربری و پسوورد های پیش فرض به آنها دسترسی پیدا کرد . شرکت ها باید بپرسند : آیا ما فرایند های تصدیق اعتبار و رمزنگاری مناسبی برای ارتباطاتمان داریم ؟ ، هیلند توصیه میکند : باید شخصی را مجاب کنید که روی یک پورت غیر استاندارد تلنت کرده و از پسوورد پیشفرض استفاده کند .

دستگاه های استاندارد مسلح شده

یکی از نگرانی های امنیتی IoT اینست که دستگاه های متعارفی همچون تلویزیون های هوشمند و پرینتر ها میتوانند به حامل های تهدید شوند . هیلند میگوید : مشکلات بلقوه ی امنیتی بزرگی در رابطه با پرینتر های چندکاره وجود دارد . هیلند توضیح میدهد : من پرینتر های فعلی را متصل به اینترنت اشیا تصور میکنم ، ما طی دوره ی ارزیابی از پرینتر ها برای دسترسی یافتن به سازمان هاو شبکه ها و همچنین خارج کردن دیتا استفاده کردیم .

دشواری بارگذاری عامل ها روی دستگاه های IoT

یوجن دیبروو ، مدیر عامل شرکت ایمنی آرمیس ، یک استارت آپ امنیتی متمرکز بر اینترنت اشیا میگوید : یکی از بزرگترین چالش هایی که با آن مواجه میشویم این است که امکان بارگذاری عامل ها (مثل نرمافزار های آنتی ویروس ) روی بسیاری از دستگاه ههای IoT  وجود ندارد . پس بسیاری از شرکت ها از مزیت امنیت نقطه ی پایانی برای همه ی دستگاه های متصلشان برخوردار نیستند ، خواه این دستگاه ها ، پرینتر باشند یا دوربین های امنیتی یا چیز دیگر . چگونه مطمئن خواهید بود یکی از این دستگاه ها کاری که نباید انجام بدهد را انجام نمیدهد ؟

خطر دستگاه های IoT چموش

یکی دیگر از نگرانی های امنیتی اینترنت اشیا ، رواج دستگاه های متصل چموش مخفی شده داخل شرکت ها و نظارت محرمانه ی شبکه است . دیبروو میگوید : ما این را بیشتر و بیشتر میبینیم ، ما شاهد دستگاه های ioT چموشی مثل Rasberry pi یا Wi-Fi Pineapple هستیم . این یک حامل حمله ی محبوب است چرا که بسیار ساده است . یه مهاجم میتواند یکی از این دستگاه ها برداشته ، به منهتن برود و صد ها دستگاه را به یک دستگاه چموش متصل کند ، مثل دستگاه هایی که متعلق به سازمان های مالی و دیگر انواع شرکت ها هستند .

نقص /نبود آگاهی شبکه

یک مشکل مرتبط این است که بسیاری از سازمان ها از آنچه که داخل شبکه شان وجود دارد آگاهی کامل ندارند و بدین خاطر نمیتوانند بدانند که آیا شبکه شان حاوی دستگاه های IoT تعریف نشده یا دستگاه های چموش هست یا خیر . دیبروو توضیح میدهد : تا آنجایی که ما تجربه داریم ، بسیاری از سازمان ها میتوانند تنها تا شصت درصد دستگاه های متصل را در محیطشان ببینند . ما این مشکل را در انواع سازمان ها میبینیم ، خواه در بخش سلامت باشند یا تولید یا فن آوری یا مالی .

نگرانی های بسامد رادیو

حوزه ی امنیت اینترنت اشیا ، محیطی چند فاکتوری و با دامنه ای بسیار گسترده است ، هیلند بررسی تمام اکوسیستم را پیشنهاد میکند که شامل تمام فاکتور های بالا به علاوه ی دیگر مسائلی همچون آسیب پذیری های نشات گرفته از ارتباطات بسامد رادیویی میشود . برای مثال ، بلوتوث 5 ، از نتوورکینگ غربالی پشتبانی میکند ، که به یک مهاجم امکان هدف گیری یک دستگاه بلوتوث منفرد ، و سپس پخش بدافزار در کل شبکه ی غربالی را میدهد .

آرمیس اخیرا یک نقطه ضعف مربوط به بلوتوث با نام بلوبورن کشف کرده که میتواند بسیاری از دستگاه های IoT را تحت تاثیر قرار دهد .

نگرانی های IP

تولیدکنندگان دستگاه های IoT ای که از دارایی های اطلاعاتی محافظت میکنند ممکن است بخواهند حفاظت از firmware محصولاتشان را در نظر بگیرند . هیلند میگوید :شرکت هایی که IP برایشان مهم است نمیخواهد کسی به راحتی Firmware را از دستگاه خارج کند . این چیزی است که ما معمولا آزمایش میکنیم .

بسیاری از تولید کنندگان دستگاه های IoT برای حفاظت از دارایی های اطلاعاتی از روش های بی اشتیاق استفاده میکنندو  از محافظت بر پایه ی رمز نگاری ، که در سخت افزاری که استفاده میکنند موجود است استفاده نمیکنند . “عموما میبینیم که سازمان ها از حفاظت درون ساخته ی موجود روی برخی از چیپست هایشان استفاده نمیکنند ” .

 

نگرانی امنیتی اینترنت اشیا

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید