مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

ژاپن با فناوری اینترنت اشیاء در حال ساخت ربات هایی به منظور مراقبت از افراد سالمند است

ربات مراقبت از سالمندان اینترنت اشیا

 

ژاپن با فناوری اینترنت اشیاء در حال ساخت ربات هایی به منظور مراقبت از افراد سالمند است


 

کشور های سراسر جهان با مسئله مراقبت از سالمندان رو به رو هستند . در ایالات متحده آمریکا ، حدود 13% از جمعیت بالاتر از 65 سال سن دارند و بر اساس تحقیقات مرکز پیو، تا سال 2050 این تعداد دو برابر خواهد شد.

 با این حال ، کشور ژاپن دارای سالمندان بیشتری از آمریکا است و به عنوان پیر ترین کشور جهان شناخته شده است . در حال حاضر 20% از جمعیت ژاپن بیشتر از 65 سال سن دارند .

با وجود این که تعداد سالمندان روز به روز در حال افزایش است اما تعداد مراقبت کنندگان از آن ها مدت هاست که ثابت باقی مانده اند .

این موضوع به ویژه در کشور ژاپن مشکل بزرگی محسوب میشود . بر اساس گزارش پروژه مریل لینچ (Merrill Lynch )، در سال  2025 ، ژاین با کمبود یک میلیون مراقبت کننده مواجه خواهد بود . برای حل این مسئله ، شرکت های ژاپنی شروع به ساختن و توسعه دادن ربات های مراقبت کننده کرده اند .

ربات های مراقبت کننده به صورت ویژه ای برای کمک به افراد مسن طراحی شده اند و همچنین این صنعت به طور قابل توجهی رشد یافته است زیرا که یک سوم از بودجه ژاپن به این صنعت اختصاص داده شده است . با توجه به گزارش مریل لینچ ، ارزش بازار جهانی ربات های شخصی در سال 2025 به 17.4 میلیارد دلار خواهد رسید .

به عنوان مثال ، ربات آسیمو ساخت شرکت هوندا ، یک ربات مستقل و انسان نما است که  به افراد مسن در غذا خوردن و خاموش و روشن کردن چراغ ها کمک میکند . ساتوشی شیگمی (Satoshi Shigemi ) ، مهندس ارشد ربات های انسان نما گفته است : ” آسیمو برای آن دسته از افراد جامعه که نیاز به کمک و یک دستیار دارند ، طراحی شده است “.

سازمان بین المللی استاندارد ، یک سازمان مستقل است که 164 کشور در آن عضویت دارند و برای هر محصولی مجموعه ای از  استانداردها را وضع میکند .این سازمان اخیرا استاندارد هایی برای ربات ها ایجاد کرده است تا مطمئن شود که ارتباط بین ربات ها و انسان ها در امنیت کامل قرار دارد و همچنین با توجه به رشد روز افزون ربات ها مشکلاتی برای انسان ها به وجود نیاید .

پروفسور گرویندر ورک نقش بسزایی در وضع استاندارد ها برای ربات داشته است . وی بیان کرده است :” ISO 13482 ، استانداردی است که برای خدمات ربات ها وضع شده و به انسان ها امکان داشتن تعامل نزدیک با ربات ها را میدهد و همچنین از آن ها در برابر شکایاتی که به صورت تصادفی اتفاق میفتد محافظت میکند “. 

سه دسته از ربات ها تحت استانداردها طراحی شده اند :

1-ربات های دستیار فیزیکی

2-ربات های پاسخگو تلفن همراه

3-ربات های حامل فرد که به جابجایی افراد کمک میکنند

ربات Panasonic Resyone ، اولین رباتی بود که مطابق استانداردها طراحی شده است . این ربات به افراد کمک میکند تا بتوانند از تخت خواب بیرون آمده و روی صندلی چرخدار خود بنشینند .

مانند ربات Resyone ، ربات دیگری به نام Robobear توسط مهندسین مرکز تحقیقاتی RIKEN در ژاپن طراحی شده است و هم اکنون در مرحله آزمون قرار دارد . این ربات قادر به بلند کردن افراد است و به آن ها اجازه انتقال از تخت به صندلی های چرخدارشان را میدهد . 

یا توجه به گزارش مریل لینچ انتظار میرود که بین سال های 2015 تا 2018 ، تعدادی در حدود 12,400 از این ربات های مراقبت کننده به فروش برسند و همچنین در طول 20 سال آینده رشد قابل ملاحظه ای خواهند داشت .

به طور کلی ، ربات ها در کاربرد های مختلفی از آشپزخانه تا ساخت وساز ساختمان ها در حال طراحی هستند و در حال حاضر خانه های پدربزرگ و مادربزرگ هایتان اولین مکان هایی هستند که ممکن است شما با آن ها رو به رو شوید . 

                                                                                         ربات مراقبت از سالمندان اینترنت اشیا

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید