مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

سرمایه‌گذاری بهتر: شرکت اینتل در برابر کوالکام

Qualcomm

سرمایه‌گذاری بهتر: شرکت اینتل در برابر کوالکام


علی‌رغم رکورد شکنی اینتل در آغاز سال جاری و عملکرد فراتر از انتظار کوالکام، امسال کمی ناامید کننده برای هر دو شرکت بوده و ارزش سهام اینتل و کوالکام در سال 2017 به ترتیب 5.5 و 13 درصد کاهش یافته است.

باوجود تمرکز این دو شرکت بر بازارهای در حال رونق نظیر خودروهای هوشمند، اینترنت اشیا، 5G و واقعت مجازی و تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بازارها، رشد آهسته مراکز داده مبتنی بر ابر اینتل و پرونده‌های حقوقی کوالکام این دو شرکت را در موقعیت نامطمئنی قرار داده است.

وضعیت کوالکام:

مشکلات حقوقی کوالکام به دلیل مالیات سه ماه دوم این شرکت شدت گرفت و درآمد کوالکام با 8 درصد افزایش که بیشتر از تخمین کارشناسان نیز بود به 6 میلیارد دلار رسید. مدیریت هزینه‌ها موجب افزایش درآمدها از 1.04 در سال گذشته به 1.34 دلار به ازای هر سهم گردید.

متأسفانه باوجود پیشرفت 11 درصدی این شرکت و افزایش جریان نقدینگی آن به  میزان 880 میلیون دلار و همچنین پیشرفت‌های مستمر کوالکام در فناوری‌های 5G، اینترنت اشیا، امنیت، شبکه و فرصت‌های در حال رشد شبکه‌های تلفن همراه در خودکارسازی خودروها، مشکلات حقوقی کوالکام  بیش از هر چیز دیگری این شرکت را مورد توجه قرار خواهد داد.

در قدم اول، کره جنوبی یک جریمه مالیاتی 880 میلیون دلاری به‌عنوان حق انحصاری پتنت های تلفن همراه برای این شرکت وضع کرد و پس از آن کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده با اتهامات مشابهی که یکی از آن‌ها به دلیل کوتاهی کمپانی اپل بود، از طریق یک پرونده 1 میلیارد دلاری علیه کوالکام شکایت کرد.

کمپانی اپل به دلیل عدم پرداخت حق کوالکام که یکی از تولیدکنندگان قطعات آیفون است، موجب شد که شاخص درآمد این شرکت در سه ماه سوم سال به میزان 500 میلیون دلار کاهش یابد. با این‌حال کوالکام در گذشته موانع حقوقی بسیاری را پشت سر گذاشته و حتی با وجود پرداخت غرامت 975 میلیون دلاری به چین اکنون یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها در بازار تلفن‌های هوشمند به شمار می‌رود. در صورت رقم خوردن مجدد این پایان خوش، کوالکام به یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد.

وضعیت اینتل :

با وجود اینکه اینتل در سه‌ماهه گذشته با کسب درآمد 14.8 میلیون دلاری رکورد خوبی از خود بر جای گذاشت، اما سرمایه‌گذاران به علت افزایش ناچیز 6 درصدی در فروش مراکز دادهها و بی‌ثباتی در فروش کامپیوترها از این عملکرد  رضایت نداشتند.

بر اساس تحلیل‌ها،آینده اینتل در گرو بازارهای نوآور و جدیدی مانند IOT  خواهد بود. اگرچه که تمرکز اینتل علاوه بر مراکز داده‌ها باید بر روی هواپیماهای تجاری بدون سرنشین شامل فالکون های جدید 8+،5G ، پروسسورهای توسعه‌پذیر زئون و راه‌حل‌های قدرتمند مبتنی بر واقعیت مجازی نیز باشد، قرارداد 15.3 میلیارد دلاری این شرکت  با “mobileye” به تردیدهای گذشته درباره اینتل پایان می‌دهد.

تمام فرصت‌هایی که اینتل بر روی آن‌ها تأکید داشته، دامنه نامحدودی را شامل می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها، صنعت هواپیماهای بدون سرنشین یک 6 میلیارد دلاری در سال جاری خواهد داشت  که 4 میلیارد دلار از آن از طریق عرضه لوازم تجاری این صنعت در بازار حاصل خواهد شد. از سوی دیگر انتظار می‌رود که یک تریلیون دلار تا سال 2021 برای امنیت سایبری هزینه شود و این موضوع سبب کاهش 1 درصدی درآمد اینتل خواهد شد.

با توجه به درآمد قابل‌توجه اینترنت اشیا، پیش‌بینی می‌شود که اینتل در عرصه درستی تمرکز کرده و همین مسئله اینتل را به یک مکان برای سرمایه‌گذاری مناسب بدل خواهد کرد.

مطلب ارسالی به مرکز توسط پژوهشگر  فعال در زمینه IoT

#مژگان #معصومی

 

 

Qualcomm 

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید