مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

5 سوال اساسی که شما باید قبل از شروع پروژه های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی از خودتان بپرسید

photo 2019 04 12 10 03 50

 

5 سوال اساسی که شما باید قبل از شروع پروژه های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی از خودتان بپرسید.


 

 

photo 2019 04 12 10 03 50

 

شرکت Mitite بعنوان بزرگترین شرکت مدیریت تجهیزات در انگلیس، تجربه خود را در زمینه خدمات ارائه شده به مشتریانش از سال 2016 به بعد در اختیار دیگر شرکت ها قرار داده است.

این شرکت بر اساس تجربه ای که از کار با مشتریانش در اختیار داشته ، به منظور ارتقای سطح خدمات و بهره وری خود از سال 2016 اقدام به جمع آوری داده های کاری خود کرد.

دو سال بعد این شرکت با توجه به داده های جمع آوری شده توانست فرایندهای کاری خود را ارتقا دهد. همچنین در پی مشاوره هایی که دریافت کرده بود دریافت که این جمع آوری داده و ترکیب آن با داده های حاصل از سنسورهای میتواند اولین قدم برای دستیابی به پروزه های موفق اینترنت اشیا باشید.

این شرکت تجربه فناورانه خود در این زمینه را با 5 سوالی که هر کس یا گروه یا شرکت قبل از ورود به پروژه اینترنت اشیا باید پاسخ دهد منتشر کرد:

سوال اول: آیا این پروژه برای سازمان شما اهمیت دارد؟

فرض کنید که اولین بار است شرکت شما از این نوع پروژه استفاده میکند. به این ترتیب احتمال اینکه پایه گذار پروژه های دیگر باشد وجود دارد. بنابراین باید با حساسیت بیشتری در مورد نیازهای واقعی کسب و کار و شفافیت کاربردی آن اقدام شود. تنها در این صورت است که سازمان و کاربران آن از این پروژه حمایت می کنند و در صورتی که صرف انجام یک پروژه اینترنت اشیا اقدام به اجرای آن کنیم، مورد حمایت قرار نگرفته و با شکست مواجه خواهیم شد.

 

سوال دوم: آیا داده های مناسب پروژه را شناسایی کرده اید؟

نکته بسیار مهم در پروژه های اینترنت اشیا، نوع داده های مورد نیاز و منابع آن است که در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما با موفقیت پروژه ارتباط مستقیم دارد. از این رو باید هوشمندانه و باحضور کارشناسان و نخبگان این حوزه وارد این مرحله شویم.

 

سوال سوم: آیا مهارت های لازم برای اجرای پروژه را در اختیار دارید؟

ما در بخش قبلی به اهمیت داده ها اشاره کردیم اما اگر مهارت لازم جهت رفع نیازها با این داده ها نداشته باشیم باید چه کنیم؟ یا اینکه چه کسی مهارت تفسیر و تحلیل این داده ها را دارد؟ و این یعنی از دست رفتن موقعیت ها برای شما.

البته گارتنر معتقد است مهمترین چالش برای کسب و کارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، فقدان مهارت های  لازم مخصوصا در بخش علوم داده و متخصصات این حوزه است. تا حدی که بدون در نظر گرفتن این موارد، یا پروژه شما داده های اشتباهی جمع آوری میکند یا تحلیل اشتباهی از داده های صحیح خواهید داشت.

 

سوال چهارم: پروژه شما قرار است به کدام سمت حرکت کند؟

تا اینجا بخش های مربوط به هدف پروژه، اهمیت داده و متخصصین را مورد بررسی قرار دادیم. حالا بیایید در نظر بگیریم که پروژه شما به بالاترین حد موفقیت دستیابی پیدا کرد و توانست مزایای ارزشمندی برای سازمان کسب کند. خب! برنامه بعدی چیست؟ آیا قرار است یک پروژه با اهداف جدید کسب و کاری تعریف کنید؟ یا قرار است پروژه مسیر خودش را برود و شما یک پروژه جدید تعریف کنید!؟ به هر حال اگر قرار باشد شرکت دائما در حال شروع پروژه های جدید باشد باید منابع مالی و انسانی زیادی هزینه کند. اما اگر پروژه های بعدی را بر اساس آورده های پروژه های موفق قبلی بنا کند مسلما هزینه و انرژی کمتری هزینه کرده و در عوض موفقیت های چشم گیر بیشتری خواهد داشت. مخصوصا در پروژه های اینترنت اشیا که خروجی های هر مرحله از پروژه میتواند افق های کسب و کاری جدیدی را برای شرکت به وجود آورد.

 

سوال پنجم: آیا آماده صبوری هستید؟

اگرچه جمع آوری داده های مناسب برای پروژه بسیار حیاتی است اما شما به حجم قابل قبولی از هر نوع داده برای رسیدن به بهترین دستاورد نیاز دارید. این موضوع زمانبر است. پیش بینی دقیق ممکن است که زمان زیاد و یا حتی غیرقابل تصوری نیاز داشته باشد. ممکن است در این دام بیفتید که با داده های بیشتر به دستاوردهای بیشتری نیز خواهید رسید.

حجم داده ها در پروژه بطور نمادین در حال رشد هستند و این رشد عجیب و غریب ممکن است فرایند تحلیل داده ها را کند، کند. بنابراین بسیار مهم است که همه کسانی که درگیر پروژه هستند صبور باشند تا نتایج مثبت پروژه حاصل شود.

و در نهایت خبر خوب این است که با پاسخ دادن به سوالات فوق، میتوانید یک پروژه موفق در پیش داشته و این امر ارزش صبر دارد!

منبع: http://yon.ir/SbHDV

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید