مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گزارش دومین دوره آموزش کاربردی پلتفرم اینترنت اشیا (IoT PLAT2)

iotplat2 Picture1

 

 گزارش دومین دوره آموزش کاربردی پلتفرم اینترنت اشیا (IoT PLAT2)


  دومین دوره ی آموزش کاربردی پلتفرم اینترنت اشیا در تاریخ 8  آذر ماه 97 در محل پژوهشگاه نیرو  برگزار شد.

 این دوره در 4 بخش و با سرفصل های: مفاهیم اولیه، تاریخچه، معماری و زنجیره ارزش اینترنت اشیا، اقتصاد اینترنت اشیا، آشنایی با مفاهیم پایه ای پلتفرم، تجزیه و تحلیل اجزای سازنده پلتفرم، معیار های پلتفرم ایمن و راه کار های ایمن سازی، لزوم استفاده از پلتفرم متناسب در کیفیت سرویس، روش های سرویس دهی و کسب در آمد، بررسی تخصصی و فنی پلتفرم های تجاری، بررسی تخصصی و فنی پلتفرم های متن باز، اجرای سناریوهای عملی توسط شرکت کنندگان برگزار گردید.

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا  در آغاز دوره به تدریس مفاهیم اولیه، تاریخچه، معماری و زنجیره ارزش اینترنت اشیا و اقتصاد اینترنت اشیا پرداختند. از جمله نکات مهمی که ایشان مطرح کردند: نیاز اساسی کشور در جهت تولید پلتفرم های بومی و کاربردی در جهت پیاده سازی صحیح و امن پروژه های هوشمند سازی کشور بود. همچنین حمایت از مجموعه هایی که توان تولید چنین پلتفرمی را دارند از جمله دیگر مواردی است که باید مسئولین نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.

بررسی اقتصادی و سرمایه در گردش در این بخش ازاینترنت اشیا انگیزه لازم جهت فعالیت در این حوزه را دو چندان کرده است.

وی در پایان صحبت هایش گفت: امیدوارم برگزاری این دوره ها موفقیت آمیز و پربار بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به محققین و پژوهشگران حاضر در این دوره ارائه نماید.

دوره  آموزش کاربردی پلتفرم اینترنت اشیا در دو قسمت تئوری و عملی با تدریس جناب آقای مهندس تایانلو ارائه شد. هدف از این دوره‌، ایجاد یک دیدگاه کاربردی و فناورانه در مخاطبین تخصصی و افرادی است که علاقه‌مند به فعالیت ادامه‌ دار در حوزه پلتفرم اینترنت اشیا هستند.

مهندس تایانلو در خصوص پلتفرم های جزیره ای عنوان کردند که این پلتفرم ها مشکل مدیریتی دارند و به دلیل عدم وجود سازگاری و یکپارچگی برای IoT قابل قبول نیستند که باعث به وجود امدن مشکل بزرگ در کشور ما شده است. در ادامه اشاره کردند که بیش از 3000 تا 3500 پلتفرم در دنیا داریم که بدلیل طراحی اشتباه و یا برای کاربردی خاص ایجاد شده و به جز تعداد محدودی از این پلتفرم ها که مربوط به شرکت های شناخته شده ای هستند ما بقی به دلیل عدم هدف گذاری و برنامه ریزی صحیح به نتیجه نرسیده اند و عنوان کردند که سهم صنایع و کارخانه ها در تولید این پلتفرم ها 32 درصد بوده و این به خاطر پولساز بودن و نیاز بیشتر آنها به پلتفرم است.

ایشان فاکتورهای صحیح انتخاب یک پلتفرم مناسب با کاربرد مورد نظر یک سازمان را تشریح کرده و  در خصوص راه کار ایجاد بستر مناسب جهت پیاده سازی آن در حوزه اینترنت اشیا توضیحاتی ارائه کردند.

تشریح بخش های مختلف یک پلتفرم کاربردی توسط مدرس تشریح گردیده و فناوری های مختلف استفاده شده در هر بخش را توضیح دادند. در این بخش تمامی مباحث فنی مورد استفاده در پلتفرم ها به حاضرین تدریس گردید.

در بخش چهارم و انتهایی شرکت کنندگان به هفت گروه تقسیم بندی شده و برای هر گروه یک دسترسی پلتفرم ساخته شد.

 

iotplat2 Picture1 

 

گروه ها از طریق اپلیکیشنی که در اختیار داشتند میتوانستند تولید داده کرده و برای برای پلتفرم مورد نظر خود ارسال کنند. در این پلتفرم امکانات کاملی در اختیار شرکت کنندگان قرار داشت تا دشبورد مدیریتی، الگوریتم های تحلیل و نمودارهای مورد نظر خود را بسازند و یک کاربرد واقعی از اینترنت اشیا را تجربه کنند.

در این دوره که به همت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و با همکاری سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) برگزار شد، جمعی از  صاحبنظران، متخصصین و دانشجویان از سازمان های مختلف دولتی و خصوصی، اپراتورها، وزارت نیرو و شرکت های فعال در حوزه اینترنت اشیا حضور داشتند.

دوره بعدی که توسط این مرکز برگزار میگردد، دوره جامع آموزش اینترنت اشیا IoT WAY 4 است که مورخ 22 و 23  آذر ماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار میگردد.

علاقه مندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به آدرس www.IoTiran.com مراجعه نموده و یا سازمان هایی که علاقه مند به دوره های اختصاصی هستند با شماره 77199154 تماس حاصل نمایند.

 

iotplat2 Picture222

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید