مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

اجزای اصلی اینترنت اشیا

اجزای اصلی اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیا یک فرآیند است که دستگاه های هوشمند و اشیاء ما را به شبکه متصل می کند تا کارایی و دسترسی از راه دور را امکان پذیر نماید.


اجزای اصلی آن دستگاه های هوشمند و سنسورها، گیت وی، ابر، تجزیه و تحلیل و رابط کاربری است.

دستگاه ها و سنسورها اجزای لایه ارتباطات هستند. این سنسورهای هوشمند به طور مداوم جمع آوری داده ها را از محیط، دستگاه ها و …  انجام می دهند و اطلاعات را به لایه بعدی انتقال می دهند. اکثر دستگاه های هوشمند مدرن و سنسور می توانند به شبکه های بی سیم کم قدرت مانند Wi-Fi، ZigBee، بلوتوث، Z-wave، LoRAWAN و … متصل شوند.

هر یک از این فن آوری های بی سیم دارای مزایا و معایب خاص خود از نظر قدرت، انتقال داده ها سرعت و بهره وری هستند. گیت وی ها ترافیک داده دو طرفه را بین شبکه ها و پروتکل های مختلف مدیریت می کند. از دیگر وظایف آن انتقال پروتکل های مختلف شبکه و اطمینان از قابلیت همکاری دستگاه ها و سنسورها است.

اینترنت اشیا اطلاعات وسیعی از دستگاه ها، برنامه ها و کاربران ایجاد می کند که باید به نحوی کارآمد مدیریت شود. ابر ابزار برای جمع آوری، پردازش، مدیریت و ذخیره مقدار زیادی از داده ها در زمان واقعی را انجام می دهد. صنایع مختلف، سازمان ها، شرکت های خدماتی و … به راحتی به این داده ها از راه دور دسترسی پیدا کنند و در صورت لزوم تصمیم گیری های حیاتی را انجام دهند.

سیستم های مدیریت پایگاه داده توزیع شده یکی از مهمترین اجزای ابر است. تجزیه و تحلیل، پردازش و تبدیل داده های آنالوگ از میلیاردها دستگاه هوشمند و سنسور به اطلاعات مفید که می تواند برای تجزیه و تحلیل دقیق و سایر موارد تفسیر شود و مورد استفاده قرار گیرد. راهکارهای تحلیل هوشمند برای سیستم مدیریت IoT برای مدیریت و بهبود کل سیستم اجتناب ناپذیر است. رابط کاربر بخش قابل مشاهده و ملموس سیستم IoT است که برای کاربران قابل دسترس است. طراحان باید اطمینان یابند که رابط کاربری برای حداقل تلاش برای کاربران و تشویق بیشتر به استفاده و تعاملات بین کاربران و تجهیزات به خوبی طراحی شده است.

 

iotnewss

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید