مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان با اینترنت اشیاء راه‌اندازی می‌شود.

harigh

شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان با اینترنت اشیاء راه‌اندازی می‌شود.


 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان از ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: قرار است با اجرای پروژه‌ای برگرفته از اینترنت اشیا و داده‌های فضایی، منطقه را زیرنظر داشته باشیم.

harigh

محمد احمدی با اشاره به از بین رفتن سالانه بخشی قابل توجهی از پارک ملی گلستان بر اثر آتش‌سوزی، اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید زیادی بر استفاده از فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف دارد که بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای ایجاد شبکه اعلام حریق در پارک ملی گلستان از اینترنت اشیا استفاده کنیم و پروژه‌ای را برای حفاظت از اراضی با ارزش پارک ملی گلستان ارائه کردیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان با اعلام اینکه سال گذشته 200 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان دستخوش حریق شد، افزود: تدوین طرح اعلام حریق در پارک ملی گلستان با استفاده از اینترنت اشیا ادامه دارد ولی از آنجا که پارک ملی گلستان بیش از صدهزار هکتار وسعت دارد، قرار است این طرح به صورت پایلوت در مناطق پرخطر پارک اجرا شود که از نظر فنی و زمانی قابلیت آن را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در طرح کنونی از امکانات شبکه موبایل در مجاورت جاده موجود در منطقه استفاده می‌شود، ابراز کرد: در واقع با نصب دوربین‌های حرارتی و ارسال اطلاعات، کانون‌های وقوع حریق شناسایی و با ارسال مختصات منطقه دچار حادثه شده به منطقه مانیتورینگ، تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده تا قبل از گسترده شدن آتش بتوانند آن را خاموش کنند.

او زمان بهره‌برداری از این طرح را تا قبل از فصل تابستان سال آینده اعلام کرد و ادامه داد: براساس تجربه جهانی، استفاده از فناوری می‌تواند تأثیر بسیاری در زندگی بشری داشته باشد و با موفقیت این تجربه، به نقاط دیگر نیز منتقل شود؛ چرا که این پروژه هیچ نمونه و مشابهی ندارد و اگر هم در نقطه‌ای از دنیا اجرا شود باید براساس شرایط جغرافیایی آنجا باشد.


مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان با بیان اینکه در ابتدا به دنبال ارسال اطلاعات از طریق شبکه تلفن همراه منطقه بودیم، گفت: بعد از بررسی منطقه متوجه شدیم که در آنجا دکل‌های موبایل فقط اینترنت نسل دو را پوشش می‌دهند که نمی‌توان داده‌ای را ارسال کرد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم از فیبرنوری کشیده شده توسط وزارت ارتباطات در منطقه برای ارسال اطلاعات با پهنای باند بالا استفاده کنیم.
احمدی ادامه داد: در این پروژه همچنین می‌توان از ترکیب اینترنت اشیا با تصاویر هوایی استفاده کرد چرا که در زمان اعلام حریق، دوربین‌ها باید دید داشته باشند که با داشتن پهپاد نقاط کور و غیرقابل مشاهده نیز قابل مشاهده و نظارت است.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم این طرح فقط جنبه اعلام حریق نداشته باشد و کاربری‌های دیگری چون نظارت بر شکار غیرقانونی نیز داشته باشد، اظهار کرد: این کار با دوربین‌های دو کاره حرارتی و تصویری انجام می‌شود و در طول شبانه‌روز تصاویر زنده‌ای ثبت شده تا در صورت بروز آتش‌سوزی با تشخیص طول موج‌های ارسال شده بتوان منطقه دچار حریق را تشخیص داد.

منبع خبر

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید