مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

افزایش بهره وری در کشور در گروه توسعه «اینترنت اشیا»

126460894 167553297aafbc

 

افزایش بهره وری در کشور در گروه توسعه «اینترنت اشیا»


 این روزها واژه IOT یا «اینترنت اشیا» را زیاد می شنویم و از این پس بیشتر نیز خواهیم شنید، اما شاید خیلی ها معنا و یا کاربردهای آن را ندانند؛ یقینا اگر کاربردهای آن بر همگان معلوم شود شاید بیش از پیش به ضرورت شتاب در توسعه و پیاده سازی آن پی ببرند.

126460894 167553297aafbc

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیاده سازی و توسعه اینترنت اشیا یکی از برنامه های راهبردی وزارت ارتباطات است که طرح های کلانی را در این زمینه در دستور کار دارد و البته تحقق آن یقینا نیازمند فعال شدن تمام بازیگران این عرصه از جمله اپراتورها، بخش خصوصی، بخش های تولیدی، صنایع و محققین است.

اما به واقع اینترنت اشیا چیست و چه تاثیری می تواند در زندگی ما داشته باشد. Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیا مبحث جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی طی یک کنفرانس در سال 1989 انجام گرفت.

در کل، مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصلند و ما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره کرد. در واقع، اینترنت اشیا ما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنیم.

اینترنت اشیا فرصت هایی ایجاد می کند برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر، سیستم هایی مانند؛ خودروهای هوشمند، لوازم خانگی و خانه های هوشمند که این روزها در مباحث و مجالس مختلفی به آن ها اشاره می شود. 

منبع خبر

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید