مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

بستر مناسب جهت فعالیت MEC با کمک نرم‌افزار کاربردی اینترنت اشیا Greengrass

images_article_Greengrass

بستر مناسب جهت فعالیت MEC با کمک نرم‌افزار کاربردی اینترنت اشیا Greengrass


همراهی نرم‌افزار Greengrass (GG) و استفاده هم‌زمان از پردازش لبه در اپلیکیشن های اینترنت اشیا فرصتی جدید در تجارت برای MEC (دسترسی چندگانه به سامانه پردازش لبه) فراهم نموده است. ارائه‌دهندگان پلتفرم MEC به گسترش سطح سازگاری و کاربردی این نرم‌افزار امیدوارند.

 

 

نرم‌افزار Greengrass کمپانی آمازون، یک‌راه حل ساختاری گسترش‌یافته از ترکیب پلتفرم‌های ابر اینترنت اشیا متمرکزشده با پردازش‌های لبه و محاسباتی بوده و قابلیت پردازش بدون اتصال به ابر مرکزی را فراهم می‌کند.

Werner Vogels مدیر ارشد واحد فناوری AWS در وبلاگ خود نوشته است: “ما می‌توانیم با کمک Greengrass پلتفرم AWS را در تمام سیستم‌های مشتریان (از دستگاه‌های کوچک تا رک سرورها) گسترش داده و امکان آسان‌تر شدن کارها و تقویت حجم کاری ابرها را فراهم نماییم. درواقع این نرم‌افزار با افزایش قابلیت‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا، موجب تقویت برقراری ارتباط و تعامل در زمان‌هایی که اتصال به ابر اینترنت اشیا ممکن نیست، خواهد شد.

در این نرم‌افزار، دستگاه‌ها به‌عنوان گروه‌ها در نظر گرفته‌شده و این گروه‌ها از طریق ابر تعریف و پیکربندی می‌شوند. قدم اول در ایجاد یک گروه جدید، ساخت یک هسته در ابر است. هر گروه برای فعالیت خود به یک هسته نیاز داشته و اضافه شدن یک هسته به این نرم‌افزار به معنی اضافه شدن یک دستگاه فیزیکی اینترنت اشیا به پلتفرم AWS خواهد بود. پس از تعریف یک هسته بر روی این نرم‌افزار، دستگاه اینترنت اشیا شما شروع به ایجاد یک گروه بر روی ابر می‌نماید. در این ساختار یک درگاه لبه و یا پلتفرم MEC می‌تواند به‌عنوان بخشی از شبکه اپراتور تلفن همراه، میزبانی برای هسته این نرم‌افزار باشد.

نوکیا و saguna که از طرفداران سرسخت این نرم‌افزار هستند، همکاری با AWS در این پروژه را اعلام نموده‌اند. Saguna با ایجاد یک سیستم پردازش ابری استاندارد از طریق دسترسی چندگانه به سامانه پردازش لبه بر روی شبکه‌های رادیویی، از این نرم‌افزار پشتیبانی نموده و مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند: “ما مفتخریم که این نرم‌افزار از طریق MEC در سطح شبکه‌های تلفن همراه در دسترس قرارگرفته است. انطباق شبکه‌های ابری و مخابراتی موجب پیدایش فرصت‌های درآمدزایی جدیدی برای اپراتورهای تلفن همراه و مشتریان شده است. همچنین تأمین امنیت بالاتر و تأخیر ناچیز برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا از دیگر مزایای این نرم‌افزار است که قادر به ارائه خدمات جذاب مبتنی بر اینترنت اشیا بیشتری است”.

Thorsten Robrecht ، معاون کمپانی نوکیا در وبلاگ خود نوشته است: “من به‌عنوان شخصی که سال‌ها درزمینهٔ همگرایی فناوری اطلاعات و مخابرات فعالیت داشته، معتقدم که خدمات ابری یکی از نقاط تلاقی این دو فناوری است. همچنین در مراسم انتخاب MEC به‌عنوان پلتفرم نرم‌افزار Greengrass، قوانین جدیدی مطرح شد و ترکیب این پلتفرم و نرم‌افزار موجب افزایش مزیت‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا صنعتی و حس‌گرها می‌گردد”.

همچنین او بیان کرده است که ترکیب MEC-GG در حوزه نفت و معدن می‌تواند موجب ارزش‌آفرینی شده و بر اساس ارزیابی شاخص عملکرد کلیدی این پلتفرم و نرم‌افزار در مرکز تحقیقاتی نوکیا، نتایج امیدوارکننده‌ای حاصل‌شده است. بنا بر نتایج حاصل‌شده، 93 درصد از پیام‌ها در لبه شبکه پردازش‌شده، مدت‌زمان دریافت و ارسال اطلاعات 28 درصد کاهش‌یافته و همچنین میزان تأخیر درروند پردازش‌ها در مقایسه با مواردی که برای پردازش نیاز به اتصال به هسته مرکزی وجود داشته، 39 درصد کاهش‌یافته است.

لازم به ذکر است که پلتفرم‌های MEC مانند Nokia و Saguna، تنها جهت میزبانی هسته نرم‌افزار Greengrass طراحی نشده و همکاری گسترده بین این نرم‌افزار و معماری MEC موجب ترکیب اپراتورهای تلفن همراه با شبکه‌های تلفن همراه عمومی جهت جایگزینی با شبکه‌های خصوصی خواهد شد.

لازم به ذکر است کمپانی‌های دیگری ازجمله BSquare، Canonical، Digi International، Intel، Lenovo، Mongoose، Qualcomm، Technologies، Raspberry Pi، Samsung، Technicolor و Wistron نیز در پروژه Greengrass همکاری داشته‌اند.

 

نرم‌افزار کاربردی اینترنت اشیا

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید