مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا

توسعه دهندگان اینترنت اشیا

 

توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا


با توجه به اینکه مسیر روشنی جهت تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی اینترنت اشیا وجود ندارد، اما می‌توان از طریق تقویت مهارت‌هایی نظیر برنامه‌نویسی، مهندسی و تجارت مبتنی بر فناوری که کسب‌وکارها به دنبال آن‌ها هستند، به یک توسعه‌دهنده اینترنت اشیا تبدیل شد.

برخی از پیشگامان اینترنت اشیا بر سر این مسئله که اینترنت اشیا از حدود نیم‌قرن پیش وجود داشته است، اختلاف نظر دارند. در حقیقت دستگاه‌های اینترنت اشیا برای اکثر مصرف‌کنندگان جدید هستند. اولین سری از دستگاه‌های خودکار که با استفاده از فرکانس‌های رادیویی عمل می‌کردند و همچنینی مراحل نصب پیچیده‌ای داشتند در دهه 1970 ارائه شد. در چند سال گذشته دستگاه‌های مبتنی بر Wi-Fi، ابزارهای پوشیدنی و دستگاه‌های مشابه به آن مورد توجه و تقاضای مشتریان قرار گرفته اند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

جمع‌آوری داده‌های معتبر و تجزیه‌وتحلیل صحیح آن‌ها برای هر کسب‌وکاری بسیار مهم است. از آنجا که اینترنت اشیا در اکثر دستگاه‌هایی که افراد استفاده می‌کنند وجود دارد، کسب‌وکارها نیازمند دریافت اطلاعات دقیقی از این دستگاه‌ها هستند. داده‌ها، تمام جنبه‌های اینترنت اشیا از ایجاد تا نگه‌داری دستگاه‌ها را دربر گرفته و توسعه دهنگان با دریافت داده‌هایی که توسط خود دستگاه‌ها جمع‌آوری شده، عملکرد دستگاه‌ها را بهبود می‌بخشند. برخی دستگاه‌ها اطلاعات را جمع‌آوری و ذخیره کرده و در صورت اعلام نیاز توسط توسعه‌دهنده به اطلاعات برای بهبود عملکرد دستگاه، داده‌ها برای توسعه‌دهنده ارسال می‌کند و همچنین بعضی از اطلاعات دیگر را به صورت بلادرنگ ارسال می‌نماید. علاوه بر این، جمع‌آوری اطلاعات و درک آن‌ها به واسطه دستگاه‌هایی که قابلیت استفاده از فناوری اینترنت اشیا در آن‌ها وجود دارد در ارتقای اینترنت اشیا تأثیر بسزایی خواهد داشت.

خودکار سازی

تحقیقات گسترده McKinsey در سال 2015 نشان داده که میزان عملکرد سیستم بیش از 40 درصد از ارزش یک دستگاه را شامل می‌شود که این 40 درصد به معنی عملکرد سیستم در یک شرایط قابل اعتماد و همچنین سازگاری با سیستم‌های دیگر است. دستگاه‌های اینترنت اشیایی که به صورت خودکار عمل کرده، به شبکه‌های ارتباطی متصل شده و همچنین عملیات را بدون دریافت ورودی از کاربر انجام می‌دهند سودمندتر از دستگاه‌های غیر خودکار هستند و به همین دلیل شرکت‌های IT سرمایه گذاری های کلانی را در خصوص خودکار سازی انجام خواهند داد.

ماشین‌های یادگیرنده

هدف نهایی از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ایجاد توانایی درک الگوها و پیش‌بینی نتایج است. ترکیب فناوری‌ها و مهارت‌های انسانی به درک اطلاعات جمع‌آوری شده کمک کرده و موجب تغییر رفتارهای انسانی می‌شود. در دستگاه‌های اینترنت اشیا از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و پیچیدگی ماشین‌های یادگیرنده این امکان را فراهم می‌کند که وظایف و مسئولیت‌های بیشتری برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شود و ارزش دستگاه‌ها در بازار افزایش یابد.در حال حاضر به دلیل نیاز به هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیرنده، بسیاری از نرم‌افزارها و برنامه‌های مهندسی آنلاین، دوره‌های هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری را به صورت پیشرفته‌تری ارائه می‌دهند. 

شبکه‌های IP

همان‌طور که اینترنت وابسته به اتصال است، اینترنت اشیا هم به توانایی دستگاه‌ها در برقراری اتصالات و ارتباطات وابستگی دارد و توسعه‌دهندگان می‌بایست اطمینان حاصل کنند که شبکه به صورت پایدار، واضح و امن طراحی می‌شود و همچنین قادر به مدیریت ترافیک هم نیز باشد. در مهندسی شبکه اینترنت اشیا، ضروری است که توسعه‌دهندگان قبل از طراحی یک دستگاه دقیقا بدانند از کدام پشته‌های OSI و پروتکل‌های امنیتی باید استفاده کرد و همچنین می‌بایست با آخرین استانداردهای ارتباطی اینترنت اشیا هم آشنایی داشته باشند.

برنامه‌نویسی سخت‌افزار

پایه و اساس دستگاه‌های اینترنت اشیا، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌بایست مهارت‌های سخت‌افزاری اساسی و قابل توجهی داشته باشند. با اینکه تقریباً اکثر توسعه‌دهندگان با برنامه‌نویسی تحت سیستم‌عامل لینوکس و سیستم‌های تعبیه‌شده مانند contiki آشنایی دارند اما درک این مسئله که چگونه رابط‌ها موفقیت در پیاده‌سازی اینترنت اشیا بر روی دستگاه‌ها را تضمین می‌کند نیز بسیار مهم است.

طراحی رابط‌ها

در صورتی که کاربران به دلیل عدم دسترسی به توسعه‌دهندگان نتوانند از دستگاه‌ها استفاده کنند، دستگاه‌ها شکست خواهند خورد. رابط‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که کاربران بتوانند به راحتی از دستگاه‌ها استفاده کنند و طراحی وب پاسخگو، ایجاد تصاویر متحرک به اندازه صفحه و جهت صفحات، پلتفرم و طراحی خدمات به این نیاز پاسخ خواهد داد.

امنیت اطلاعات

با این تفاسیر توسعه‌دهندگان و متخصصان اینانت اشیا به طور روز افزون ملزم به طراحی و ساخت دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی امن در آینده هستند و توانایی ایجاد امنیت اطلاعات یک مهارت ضروری برای اشخاصی که می‌خواهند در زمینه اینترنت اشیا فعالیت کنند محسوب می‌شود.

 توسعه دهندگان اینترنت اشیا

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید