مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

چه موانعی در رشد اینترنت اشیا وجود دارد و کسب‌وکارها چگونه می‌توانند این موانع را برطرف نمایند؟

موانع رشد اینترنت اشیا

 

چه موانعی در رشد اینترنت اشیا وجود دارد و کسب‌وکارها چگونه می‌توانند این موانع را برطرف نمایند؟


در سال 2016 BI Intelligence عنوان کرد که تا سال 2020 تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت سه برابر شده و از 10 میلیارد به 34 میلیارد افزایش خواهد یافت. همچنین کمپانی IDC در گزارشی اعلام کرده که تا سال 2025 این رقم به 80 میلیارد خواهد رسید و اگر ما به به این گزارش‌ها باور  داشته باشم، طولی نخواهد کشید که همه‌چیز در زندگی و اطراف ما به اینترنت متصل خواهد شد.

در گذشته دنیایی که در آن ماشین‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یک ایده جذاب برای بشر بود: که این ایده در اواخر سال 2000 و با مفهوم یک شبکه گسترده از دستگاه‌های متصل به واقعیت نزدیک شد .اینترنت اشیا یک خبر بسیار خوب برای دستاوردهای بشری بود که دستیابی به آن آسان نبوده است و هم‌اکنون هم، با گذشت چندین سال در دوره نوپایی خود قرار دارد  و ممکن است که برای فراگیر شدن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

از آنجا که مصرف‌کنندگان خواهان آسایش و راحتی بیشتر و بیشتر در زندگی خود هستند، ابزارها و فناوری‌هایی نظیر ابزارهای تناسب اندام، ساعت‌های مچی هوشمند و دیگر ابزارهای پوشیدنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و مصرف‌کنندگان انتظار دارند که در آینده  همه‌چیز در خانه‌ها توسط Amazon Echo ، Google Home و دستگاه‌های جدید دیگر به اینترنت متصل شوند. بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که موانع بالقوه در موفقیت اینترنت اشیا در آینده چیست و چگونه می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد؟

نگرانی‌های امنیتی

با پیشرفت‌های سریع تکنولوژیکی و تحقیقات و توسعه بر مبنای نوآوری، دستگاه‌های متصل بیشتر و گسترده‌تر شده و تلاش برای حفظ امنیت آن‌ها نیز افزایش یافته است. در واقع هیچ کسب‌وکاری نمی‌خواهد که با هک شدن اطلاعات خود دست و پنجه کرده و یا اینکه مشتریان خود را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس گزارش اخیر eMarketer، در حدود 75 درصد از مصرف‌کنندگان با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص هک دستگاه‌ها، نگران امنیت دستگاه های هوشمند خود بوده و در مورد استفاده از آن‏ها کمی تردید دارند.

تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان نرم‌افزارها بیشتر در معرض تهدیدهای امنیتی قرار دارند. کمپانی ARM که یک کمپانی تولیدکننده تراشه در بریتانیا است، بیش از 100 میلیون دستگاه اینترنت اشیا را با استفاده از طرح‌های خود تولید کرده و اخیراً  یک چارچوب امنیتی جدید به نام پلتفرم امنیت معماری (PSA) را نیز ارائه کرده است. این چارچوب که مورد حمایت کمپانی‌های بزرگی نظیر Google Cloud Platform، Softbank و سیسکو قرار گرفته به طراحان امکان می‌دهد تا دستگاه‌های خود را بر مبنای مدل‌های تهدیدهای اینترنت اشیا، تحلیل‌های امنیتی و معماری‌ها طراحی کنند..

ارائه‌دهندگان سخت‌افزار، نرم‌افزار و پلتفرم‌های ابر جهت حفظ امنیت دستگاه‌ها و شبکه‌های خود به صورت یکسان تلاش می‌کنند و برای حصول اطمینان از امنیت، محصولات خود قبل از عرضه به بازار در چندین موقعیت فرضی مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهند. اگر محصولات قبل از عرضه در چندین سطح مورد آزمایش قرار گیرند می‌توان اطمینان حاصل کرد که مورد هک شدن قرار نخواهند گرفت. همان‌طور گه گفته شده، “بهتر است که ایمن باشیم تا متأسف”.

بروز رسانی‌های نرم‌افزار به معنی باگ‌های بیشتر

یکی از مسائل کلیدی در خصوص دستگاه‌های متصل، تغییر در نرم‌افزارها و بروز رسانی آن‌ها است. برای مثال یک تلویزیون و یا یخچال هوشمند قطعاً یک سال پس از مصرف و یا تولید نیاز به بروز رسانی داشته که یا باید به صورت خودکار و یا توسط کاربر انجام شود که ممکن است به دلیلی برخی تغییرات نرم‌افزاری، قسمت سخت‌افزاری محصول را با مشکل روبرو کرده و عملکرد آن را مختل نماید.

بروز رسانی منظم نرم‌افزارها نیازمند آزمایشات مستمر بر روی محصولات است. سیستم‌عامل‌های آزمایشی امکان بررسی بروزرسانی‏ها را به آسانی و بدون نیاز به صرف مدت طولانی برای دریافت بازخورد از جانب مشتریان را فراهم میاورد و همچنین نباید فراموش کرد که دستگاه‌های متصل در خصوص نفوذ تروجان‌های مخرب بسیار حساس هستند.

در سال‌های آینده دستگاه‌های هوشمند بسیاری با کاربردهای مختلف وارد خانه‌ها خواهند شد و باید در نظر داشت که اگرچه این دستگاه‌ها برای رفاه بیشتر ایجاد شده‌اند اما در عین حال می‌توانند زندگی ما را در معرض خطر قرار دهند.

برخی از شرکت‌هایی که برای جذب سهام بازار اینترنت اشیا در مسیر کمپانی‌های گوگل و آمازون قدم برداشته‌اند، برای دسترسی به ویژگی‌های امنیتی و همچنین تست منابع خود نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

موانع رشد اینترنت اشیا

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید