مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

نقش زنجیره تأمین هوشمند در موفقیت اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند

نقش زنجیره تأمین هوشمند در موفقیت اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند

نقش زنجیره تأمین هوشمند در موفقیت اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند


اتوماسیون، اینترنت اشیاء، رباتیک و بالاتر از همه شهرهای هوشمند از موضوعات داغ این روزها هستند.  طبق تحقیقات ارائه شده از دانشگاه ریدیندگ در سال جاری، 47 درصد شهرهای انگلستان با تعاریف شهر هوشمند آشنا هستند و فقط بیش از یک پنجم، معادل 22 درصد آنها برنامه هایی برای اجرای شهر هوشمند دارند.

شهر هوشمند برای ارائه  خدمات عمومی بهتر از داده ها و فناوری ها استفاده می نماید که این سبب ترویج توسعه اقتصادی و روشی پایدار در بهبود زیرساخت ها می شود. شهر های هوشمند و اینترنت اشیاء ، مسیری برای دگرگون کردن زندگی مدرن هستند.با تحقیقاتی که در حال انجام شدن است، این شهر ها در سال های آتی با سرعت بیشتری توسعه می یابند. سازمان UK ، برای رسانه، فرهنگ و ورزش، منابع مالی را به توسعه دهندگان شهر هوشمند اختصاص داده است.

البته این تحول منجر به چالش های زیادی می شود.زمانی که شهرها به تکنولوژی وابسته می شوند، مسئولین از خود خواهند پرسید که زمانی  سیستم ها دچار مشکل و شکست شوند، چگونه به سرعت بازیابی شده و قابل استفاده خواهند بود؟

مثلا هنگام رانندگی ، وقتی چراغ راهنمایی خراب باشد، رانندگان با شک و تردید رانندگی خواهند کرد. حتی در تقاطع برای گردش به راست، نگران خواهد شد. وقتی یک تکنولوژی خراب شود، نه تنها یک منطقه، بلکه کل منطقه شهری را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین مسئله مطمئن بودن دستگاه های هوشمند، و جایگزینی و تعمیر سریع آنها اهمیت زیادی پیدا میکند.

به همین دلیل توسعه اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند وابسته به توسعه زنجیره تأمین هوشمند وزیرساخت های آن می شود. برای اینکه بهترین کار انجام شود، برنامه ریزان شهری و دولت های محلی باید بدانند بخش مهمی از سیستم ها شکسته خواهد شد و به سرعت سیستم های جدید جایگزین می گردند. اکثر مردم هرگز در مورد زنجیره عرضه فکر نمی کنند. بسیاری حتی آن را نمی بینند. با این حال وقتی کاری اشتباه پیش می رود، اهمیتش مهم جلوه می کند. دارایی کلیدی برای دولت انگستان در توسعه برنامه های شهر های هوشمند مرتبط با اینترنت اشیاء این است که این کشور دارای شبکه قوی و پیشرفته از زنجیره تأمین بوده و شرکت ها را قادر می سازد تا حرکت قطعات ضروری را در هر لحظه پیگیری کنند.

خوشبختانه بسیاری از متخصصان زنجیره تأمین و خدمات زنجیره ای در انگلستان در حال ارائه خدماتی برای زیرساخت این صنعت در آینده هستند. برای بسیاری از کاربردهای هیجان انگیز اینترنت اشیاء، باید حسگرها بر تجهیزات قدیمی نصب شوند و این به مهندسین ماهر در محل نیازمند است. پروژه کنتور هوشمند، نمونه ای از پروژه های در حال پیشرفت به ارزش 11 میلیارد پوند است.

زنجیره تأمین در حال جمع آوری اطلاعات زیادی است  و یکپارچه سازی سیستم های مدیریت موجودی، ارزیابی نیاز ها، ارسال اقلام در زمان معین برای افرادی که در مأموریت هستند  و اطمینان از رسیدن آنها به فرد مورد نظر، مواردی هستند که در گذشته مورد توجه نبوده اند.

ما این مسئله را با bybox که یک سیستم تحویل نقطه به نقطه است،  حل کرده ایم. به این صورت که تحویل کالا با همراهی مهندسینی که دسترسی به کدها و برنامه های فعال سازی قفل قفسه محصولات را داشته باشند ، برای به حداقل رساندن تأخیرات ترافیکی، به صورت شبانه انجام می شود . مجموعه قفسه های قفل شده، مجموعه قطعات برای جایگزینی با قطعات خراب است و در مکانهای قابل دسترسی قرار میگیرند و مهندسینی که وظیفه نگهداری شهرهای هوشمند را بر عهده دارند، و در حال حرکت می باشند می توانند به سرعت به این قفسه ها مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز را بردارند.

ما حتی می توانیم نیاز ها را پیش بینی کنیم. مثلا برای  یک مشتری فناوری اطلاعات، مشاهده کرده ایم که یک قطعه خاص در عرض یک هفته از قسمت A شکسته شده است، و از قسمت B در حال ترک خوردن است،بنابراین مشتری میتواند درخواست دهد که هردو قسمت A و B  با هم عوض شود تا از هزینه های اضافی و از کار افتادن قطعات جلوگیری شود.

همانطور که مطالعات دانشگاه ریدینگ نشان داد، برنامه ریزی موثر برای پروژه های بزرگ شهرهای مبتنی بر اینترنت اشیاء و شهر هوشمند بسیار موثر و بسیاری از مسائل هنوز نامشخص است. با این حال، بخش مهمی از این فرایند، داشتن اطمینان خاطر از یک استراتژی جامع برای حمایت از شبکه و حل مشکلات زمانی و مکانی است.

نویسنده: مارک وست مدیر توسعه کسب و کار ByBox – 6 جولای 2017

شهر هوشمند

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید