مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

چگونه آسیا و اقیانوسیه می‌تواند به بزرگترین بازار اینترنت اشیای جهان تبدیل شود?

بزرگترین بازار اینترنت اشیای جهان

 

چگونه آسیا و اقیانوسیه می‌تواند به بزرگترین بازار اینترنت اشیای جهان تبدیل شود؟


 

شاید اینترنت اشیاء در آسیا و اقیانوسیه در مراحل ابتدایی باشد، اما پتانسیل رشد برای اینترنت اشیاء در آسیا درخشان است.
ارزش اینترنت اشیاء همچون اندازه آن،  با رقابت مناطق برای تبدیل شدن به بزرگترین بازار دنیا، به صورت نمایی در حال افزایش است. رشد اینترنت اشیاء آسیا رقیب کوچکی نخواهد بود: انتظار می رود نرخ استفاده اینترنت اشیاء در منطقه آسیا و اقیانوسیه رو به رشد باشد.
بر اساس پیش‌بینی IDC تعداد دستگاه های متصل در آسیا و اقیانوسیه از۳.۱ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۵،  به ۸.۶ میلیارد در سال ۲۰۲۰،  (در مقابل ۲۹.۵ میلیارد دستگاه در جهان) خواهد رسید. که ارزش بازار اینترنت اشیای آن را به۵۸۳ میلیارد دلار، (در مقابل ۷ تریلیون دلار در جهان) می رساند. اگر منطقه مدیریت کند که سهم خود از دستگاههای اینترنت اشیاء را در دهه بعدی، در این مقیاس افزایش دهد،‌ سهمش از ارزش کل بازار می‌تواند صعودی رشد کند.

این یک سهم اساسی از بازار جهانی است، به ویژه زمانی تاثیرگذار تر می‌شود که ماهیت رو به رشد اینترنت اشیاء ءآسیا را در نظر می گیریم. مقبولیت متقابل بین صنایع و سرمایه گذاران رشد نیافته است. با وجود اینکه سرمایه‌گذاری هایی در سمت فروشنده انجام شده، بیشتر کاربران نهایی در آسیا و اقیانوسیه (همچون مناطق مشابه دیگری که قبلاً این کار را انجام داده اند.)، به طور جدی نیاز به آموزش نحوه استفاده از اینترنت اشیاء دارند.

پتانسیل آسیا برای تسلط جهانی بر اینترنت اشیاء روشن است،‌ IDC انتظار دارد که آسیا و اقیانوسیه حداکثر تا ۴ سال آینده به خط مقدم اینترنت اشیاء تبدیل شود. برای این منظور، روند های کلیدی وجود دارند که بر اساس آنها،  باید کل اکوسیسیتم شامل تأمین کنندگان صنعت، دولت و کاربران نهایی همکاری کنند.

حرکت از تحقیق و توسعه به موارد استفاده واقعی

بیشتر سرمایه‌گذاری های اینترنت اشیاء در آسیا و اقیانوسیه تاکنون به آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه یا مراکز نوآوری اختصاص داده شده،  اما مطالعه موارد واقعی اندک اند و منسجم نیستند.
چنین موردی برای آمریکای شمالی و اروپا نیز در بخش صنعت صادق است، با این حال شرکت هایی مانند GE, Bosch و IBM توسعه ی اینترنت اشیاء را در این قاره ها، پیش برده‌اند. موارد استفاده زیادی برای جذب سرمایه گذاران درحال انتشار هستند و در یکی دو سال آینده، همین انتظار برای مجتمع های صنعتی نیز وجود دارد.
بعید است که  درسال آینده نرم‌افزار قابل توجهی ازآسیا و اقیانوسیه معرفی شود. چیزی که آسیا دارد، دسترسی فراوان به سخت‌افزار و نرم‌افزار مقرون به صرفه و تکنولوژي جدیدتر است. با باز آفرینی پروژه های اینترنت اشیاء که با موفقیت در اروپا و سایر نقاط اجرا شده اند، و با بهره گیری از تکنولوژی ارزان در دسترس، آسیا و اقیانوسیه هنوز هم می‌تواند به منطقه ای با بیشترین موارد استفاده تجاری و صنعتی اینترنت اشیاء قبل از پایان این دهه تبدیل شود و مسیر را برای تبدیل شدن به بزرگترین بازار جهانی اینترنت اشیاء طی کند.
به گفته ی Colin Koh  ، مدیر ارشد اینترنت اشیاء تجاری در LKH Precicon Pre Ltd و سخنران Internet of Things World Asia  در اکتبر امسال: تولید جهانی که چین پرچمدار آن است،‌ و نرم‌افزار کم هزینه در هند و دیگر کشورهای آسیا و اقیانوسیه، ”ستون فقرات تکنولوژی” مناسب برای تأمین نیاز های بازار اینترنت اشیای آسیا را خواهند ساخت.

تهیه طبق خواست مشتری

شهر نشینی سریع و جمعیت زیاد آسیا،  باعث استفاده بسیار زیاد موبایل و اینترنت در کشورهای مختلف آسیایی شده است.
اگر بخش خصوصی و عمومی آسیا و اقیانوسیه تمرکز خود را بر ادامه این روند و پاسخگویی به این  درخواست رو به رشد بگذارند،‌ آسیا بهترین جمعیت آماده پذیرش و مشتاق محصولات اینترنت اشیاء را، هنگام گسترش آن‌ها خواهد داشت. و با وجود تقاضای مشتری، رشد بازار بسیار سریع خواهد بود.
برای برخی کشورهای آسیایی، کار تقریباً انجام شده است. بر اساس GSMA، نفوذ موبایل در آسیا و اقیانوسیه باید تا سال ۲۰۲۰ به ۷۵ درصد برسد. در طول این مدت، ۵۰ درصد مشترکان جدید موبایل فقط از هند و چین خواهند بود.
داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و امنیت
با توجه زیاد به تکنولوژی های نسل بعدی که چگونگی استفاده از اینترنت اشیاء را مشخص خواهند کرد، ابزار های دیجیتال برجسته‌ای وجود دارند که هنوز کامل نشده اند. Jai Thampi، رئیس راهکار های اینترنت اشیاء در آسیا و اقیانوسیه در Electrolux و سخنران IoT World Asia، ادعا می‌کند با تکمیل این ابزارها، آسیا و اقیانوسیه می‌تواند به منطقه پیشرو جهان در اینترنت اشیاء تبدیل شود و آنرا حفظ کند.
به گفته او: سه حوزه ای که آسیا برای دستاورد های چشمگیر در بازار رو به گسترش اینترنت اشیاء باید روی آن‌ها تمرکز کند، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و امنیت هستند.

 شرکت های زیادی هنوز نمی‌دانند چه اطلاعاتی را جمع آوری کنند و چه ارزشی از آن‌ها بدست آورند. ادغام داده‌ها با قابلیت‌های شناختی، شرکت ها را قادر خواهد ساخت با ایجاد مدل های کسب و کار جدید، تجربیات شخصی و خدمات هدفمند به مشتریانشان ارایه دهند. چنین موردی برای صنعت که هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ می‌توانند سودهای قابل توجهی فراهم کنند نیز قابل اجراست.

رهبری امنیت سایبری

بزرگترین بازار اینترنت اشیای دنیا به بهترین امنیت سایبری دنیا هم نیاز خواهد داشت. FireEye متوجه شده است که شرکت های آسیا و اقیانوسیه ۳۵ درصد بیشتر از بقیه جاهای دنیا در معرض حملات سایبری قرار دارند.
به گفته Thampi :  موفقیت همه این‌ها به شدت به امنیت بستگی دارد، زیراسرعت پذیرش فناوری،  از سرعت دسترسی به مکانیزمهای دفاعی امنیت سایبری پیشی خواهد گرفت. توسعه بلند مدت اینترنت اشیاء به توانایی ارتباط امن، حفظ امنیت داده‌ها و حفظ حریم شخصی و جامعیت داده‌ها بستگی دارد. تقویت سیاست‌های امنیت داده‌ها، بخش بزرگی از پاسخ این مساله است.

بزرگترین بازار اینترنت اشیای جهان

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید