مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

اینترنت اشیا در یک نگاه

iot analytics

اگرچه اینترنت به خودی خود یک انقلاب محسوب میشود, ولی همین اینترنت تا به حال باعث به وجود آمدن انقلاب های زیادی در زمینه تکنولوژی و فناوری های مختلف شده است. از ویکیپدیا گرفته تا گوشی های هوشمند, اینترنت به عنوان یک اصل مهم و پایدار نقش مهمی در ایجاد تحولات بزرگ در جوامع مختلف بشری دارد. یکی از جدیدترین تحولات اخیر که نیز وجودش را مثل بقیه به اینترنت مدیون است, “IOT” یا همان “اینترنت اشیا” نام دارد. اینترنت اشیا یک روش جدید و مفهوم نوینی از اتصال دستگاه ها بصورت منسجم به یکدیگراست تا بتوان با جمع کردن داده ها و اطلاعات مفید و تجزیه تحلیل روی آن, تجربه جدیدی از یک اتوماسیون سریع تر بین دستگاه ها و ایجاد یک محیط کارآمد تر و آگاهانه تر را برای افراد فراهم آورد.

IOT” شامل تعداد فزاینده ای از محصولات تکنولوژی اعم از محصولات هوشمند خانگی Google Home و Amazon Alexa تا یخچال های هوشمندی که توانایی ایجاد لیست خرید را دارند میشود. با این حال, بیشتر محققان فعال دراین زمینه بر این باورند که هر دستگاهی که به اینترنت متصل است را میتوان جزوی از دستگاه های اینترنت اشیا حساب کرد.

از یک دیدگاه ساده, اینترنت اشیا به معنی تلاش برای اتصال تمامی اشیا پیرامونمان به اینترنت میباشد. از یک دیدگاه حرفه ای تر, به نقل از مقاله تعریف “اینترنت اشیا چیست؟” شرکت معروف Cisco , اینترنت اشیا زمانی معنی پیدا میکند که تعداد اشیا متصل به اینترنت از تعداد افراد متصل به آن بیشتر باشد, که طبق آمار Cisco این اتفاق در سال های 2007-2008 به وقوع پیوسته است.

بیش از یک دهه غوطه ور بودن در دنیای اینترنت اشیا این امکان را به ما میدهد تا با اعداد و ارقام بسیار بزرگی به سراغ تعریف این تحول عظیم برویم. با این تعریف که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت از تعداد افراد متصل به آن (تعداد افراد متصل به اینترنت در سال 2018 چهار میلیارد نفر) بیشتر است , با آمار و حقایق  شگفت انگیزی در روند رشد اینترنت اشیا روبرو می شویم که آن ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

IOT” در یک نگاه

در درجه اول, با توجه به تعریف IOT و تعداد دستگاه های متصل به اینترنت, این ارقام نشان دهنده رشد بسیار بزرگ اینترنت اشیا در طول زمان میباشد.

– 7 میلیارد دستگاه تا سال 2018 به اینترنت وصل شده اند. با دردست داشتن این آمار میتوان پیش بینی کرد که تا سال 2020 این رقم به 10 میلیارد افزایش خواهد یافت. (https://iot-analytics.com)

– سایت Gartner تعداد اشیا متصل به اینترنت در سال 2020 را حتی بیشتر هم پیش بینی کرده است. بر این اساس, 14 میلیارد دستگاه تا پایان سال 2019 و بیش از 25 میلیارد دستگاه تا پایان سال 2021 به اینترنت متصل خواهند شد. (https://www.gartner.com)

– بخش اعظمی از دستگاه های اینترنت اشیا را گوشی های هوشمند تشکیل میدهند. به نقل از سایت Newzoo این تعداد تا پایان سال 2018 به 3 میلیارد عدد رسیده است. (https://newzoo.com)

– بیشتر دستگاه های IOT همان دستگاه هایی هستند که ما درخانه و محل کارمان از آن استفاده میکنیم. در سال 2018 بیشتر از نصف دستگاه های IOT با شبکه های بیسیم خانگی و شخصی مانند Zigbee ,Bluetooth و Z-Wave به اینترت وصل شده اند. (https://iot-analytics.com)

– ارزش بازار IOT تا سال 2018 به 150$ میلیون دلار رسیده است و انتظار میرود این عدد تا سال 2025 به 1.5$ میلیارد دلار برسد. ( https://iot-analytics.com)

اینترنت اشیا در یک نگاه

– خانه های هوشمند هم اکنون و هم در آینده همواره یک از اجزای اصلی و مهم IOT محسوب خواهند شد. پیش بینی میشود در سال 2018 بیشتر از 50$ میلیارد دلار اقلام و وسایل هوشمند خانگی IOT  به فروش رسیده است درحالی که این رقم در سال 2017 فقط 663$ میلیون دلار بوده است. ( https://www.strategyanalytics.com)

– اقلام و وسایل هوشمند خانگی IOT تا سال 2023 به 1.94 میلیارد عدد خواهد رسید و بازار فروش این وسایل هوشمند تا آن زمان به 78$ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. (https://www.strategyanalytics.com)

– شهرهای هوشمند یک مفهوم مهم و نوظهور در IOT محسوب میشوند. بیش از یک-پنجم تمام پروژه های IOT به نوعی زیرمجموعه “شهرهای هوشمند” میباشند که حدود 45% این پروژه ها در شهرهای اروپایی اجرایی شده اند. (https://iot-analytics.com)

– پیش بینی میشود تا سال 2025 بیش از یک-چهارم حملاات سایبری-بیزنسی جهان به IOT اختصاص خواهند یافت. (https://www.gartner.com)

– به لطف بزرگی و گستردگی بازار کار اینترنت اشیا, نیاز به متخصصین علم داده ها از تعداد متخصصین حاضر در بازار فراتر خواهد رفت. تا سال 2020 برای عملی کردن سه-چهارم از اهداف بیزینسی شرکت های بزرگ جهان که به IOT وابسطه خواهندشد, نیاز به متخصصین علم داده بیش از پیش احساس خواهد شد. (https://www.gartner.com)

– تا سال 2020 به ازای هر نفر انسان, چهار دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت. (https://www.gartner.com)

 Translator: Ata Hasani

Source: https://www.comparitech.com/internet-providers/iot-statistics/

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید