مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

بازار و بازارسازی اینترنت اشیا

images_business
محمد قیصری مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران
  عیسی خوشوقت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران

­بازار و بازارسازی اینترنت اشیا


با ورود به قرن بیستم شاهد انقلاب صنعتی چهارم هستیم که انقلاب دیجیتالی نامیده می­ شود. انقلابی که فناوری­ های هوشمند نظیر سنسورها،  پرینترهای سه بعدی، رباتیک، شبکه های ارتباطی گسترده، رایانش ابری، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و کلان داده نقش به سزایی در شکل­ گیری آن دارند. در حال حاضر، ادغام تمامی این فناوری­ ها در یک بستر جامع و یکپارچه به نام اینترنت اشیا ممکن شده و آنرا به عنوان مهمترین پیشران انقلاب دیجیتالی مطرح ساخته است. پیشرانی که در راستای تحقق اقتصاد دیجیتالی، در آینده نزدیک وضعیت تولید ناخالص داخلی را با تاثیر بر حوزه­ های مختلف صنعت کشور نظیر سلامت، حمل و نقل، انرژی، کشاوری، زنجیره­ تأمین، خرده فروشی و غیره بهبود می­ بخشد. اما نکته اینجاست که این ابزار تحقق انقلاب دیجیتالی در کشور ما، نیازمند راهبری و مدیریت از سوی حاکمیت و دولت به عنوان متولیان حوزه فاوا هستند، جایی که استراتژی­ ها، سیاست گذاری ­ها و خط مشی­ های کلی حوزه فاوا تدوین و ابلاغ می­ شود.

در حال حاضر زمینه و پتانسیل بسیار بالایی برای ورود گسترده انواع بازیگران نظیر; استارتاپ ­ها، شتابدهنده ها، سرمایه گذاران، سازمان ها، اپراتورهای شبکه و موبایل، مصرف­ کنندگان نهایی و غیره در بازار عرضه و تقاضای اینترنت اشیا در کشور وجود دارد، اما عدم وجود یک اکوسیستم پویای تعریف شده جهت نقش ­آفرینی هریک از بازیگران، موجب ایجاد سردرگمی در بازار اینترنت اشیا شده و حتی در مواردی تصمیم­ گیری ­ها و سرمایه­ گذاری ­های کلان عجولانه اتفاق افتاده که نتایجی همچون; از دست دادن زمان رقابت در بازار، هدر رفت سرمایه، کاهش انگیزه، افزایش زمان ارائه محصول به بازار و مهمتر از همه کدر شدن فضای کارآفرینی و کسب و کارهای نوین در پی داشته است.

 لذا جهت برطرف کردن دغدغه های ذکر شده پیشنهاد می­گردد که در گام نخست، به تعریف اکوسیستم و زنجیره ارزش این فناوری متناسب با شرایط و فضای کسب و کار کشور بپردازیم، چرا که در ذیل این اکوسیستم، بازیگران و نقش ­هایشان کاملا مشخص شده و این شفاف­ سازی منجر به ایجاد زنجیره ارزشی خواهد شد که برای هر کدام از بازیگران و مهمتر از همه مصرف کننده نهایی ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

نکته اینکه، ­پس از تعریف اکوسیستم اینترنت اشیا و زنجیره ارزش آن، نگارش و تدوین نقشه راه اینترنت اشیا کشور نیز به مراتب آسانتر خواهد بود، چرا که تمامی عناصری که به نوعی موجب پویایی این اکوسیستم می­شوند و در آینده مسئولیت محقق سازی نقشه راه اینترنت اشیا کشور را بر عهده دارند کاملا مشخص شده ­اند.

اگر هدف از این شناخت را تعریف جایگاه بازیگران بازار اینترنت اشیا در نظر بگیریم، همانطور که این امر در دنیا بسیار رایج و مرسوم است، آنگاه بسیاری از شرکت­ ها و سازمان­ ها می ­توانند شرکای کاری خود را در بازار به راحتی پیدا کنند و در نهایت هم مشتری و تقاضا بصورت شفاف درخواست خود را ارائه خواهد کرد.

نکته قابل تأمل در مورد این فناوری این است که تقریبا در دنیا هیچ شرکت و سازمانی وجود ندارد که بتواند تمامی بخش­ های اینترنت اشیا را به تنهایی پوشش­ دهی کند، پس می­توان ادعا کرد که اگر قرار باشد سامانه­ ای کاربردی و مفید از اینترنت اشیا به بازار عرضه شود نیازمند همکاری شرکت ­های مختلف است. اینکه این شرکت ­ها چگونه می­توانند یکدیگر را بشناسند و از امکانات یکدیگر بهره ­مند شوند همان تعریفی است که از زنجیره ارزش اینترنت اشیا شده است.

در کشور ما نیز برخی مراکز و گروه­ های تخصصی سالیان گذشته اقدام به تعریف این زنجیره کرده ­اند که می­تواند چراغ راه مدیران و تصمیم­ گیران کشور باشد.

عیسی خوشوقت  –  محمد قیصری

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا

زمستان 1396


بازار و بازارسازی اینترنت اشیا

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید