مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

استفاده از اینترنت اشیاء برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر

images_news5

استفاده از اینترنت اشیاء برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر  


شرکت‌های فناوری سرگرم بررسی طرح‌های مشابهی هستند و در این میان، IBM از طرح‌ها و ایده‌های خود در مورد وسایل خانگی خبر داده است.
 همزمان با استقبال بریتانیا از منابع انرژی تجدیدپذیر، مدیرعامل شرکت National Grid نیز مایل است برای ایجاد تعادل در تقاضای انرژی، از اینترنت اشیاء استفاده کند.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از computerweekly، اینترنت اشیاء به‌زودی در بریتانیا برای کنترل مصرف انرژی وسایل خانگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع، وسایل خانگی مانند ماشین ظرفشویی، یخچال و ماشین لباسشویی، که همیشه مصرف کننده انرژی هستند، برای انجام کارآمدتر و یکنواخت‌تر وظایف خود، از فناوری اینترنت اشیاء بهره خواهند گرفت. بدین‌ترتیب، راه این کشور در گذر از سوخت‌های فسیلی به‌سوی انرژی پاک و تجدیدپذیر، هموار خواهد شد.خانم نیکولا شاو (مدیرعامل شرکت بریتانیایی National Grid) قبلاً این پیش‌بینی را کرده و گفته بود با بهره‌گیری از محصولات هوشمندتر، نیاز به ایجاد ایستگاه‌های انتقال قدرت سنتی از بین خواهد رفت.

طبق آمار به دست آمده از اعداد و ارقام در سال ۲۰۱۵، این ایستگاه‌های انتقال قدرت سنتی، نزدیک به ۳۰ درصد از نیاز بریتانیا در خصوص انرژی را برطرف می‌سازند. در ادامه روند بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، اداره «انرژی و تغییرات اقلیمی» بریتانیا، خود را ملزم به حذف ایستگاه‌هایی کرده که با زغال سنگ کار می‌کنند.گفتنی است چنین ایستگاه‌هایی با تولید خود تا سال ۲۰۲۵، پاسخ‌گوی ۲۰ درصد از مصرف انرژی در بریتانیا خواهند بود. این امر بدان معناست که بریتانیا به‌زودی باید با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، درصدد جبران کمبود در تولید برق بر بیاید؛ در حالی که گزینه‌های تجدیدپذیرتر بیشتری نیز در دسترس خواهند بود. 
گفته می‌شود در آینده، حسگرهای اینترنت اشیاء قادر خواهند بود بر اساس آب‌وهوای آفتابی یا ابری خارج از خانه، ماشین ظرفشویی را راه‌اندازی کنند، یا موقتاً و برای چند دقیقه، برخی از وسایل مانند یخچال‌فریزر را خاموش کنند تا وسایلی که در آن زمان به انرژی نیاز دارند، به کار خود بپردازند. در حال حاضر، شرکت‌های فناوری سرگرم بررسی طرح‌های مشابهی هستند و در این میان، IBM از طرح‌ها و ایده‌های خود در مورد وسایل خانگی خبر داده است. برای مثال، یک ماشین لباسشویی، با استفاده از فناوری blockchain می‌تواند کار چرخش خود را تا چند ساعت پس از زمان اوج مصرف برق به تأخیر بیندازد و تا آن زمان خودش را خاموش نگه دارد. 
خانم شاو با اشاره به فناوری‌هایی از این دست، خاطرنشان می‌کند که «زمان تغییر واقعی» فرا رسیده و بهتر است برای بهینه‌سازی مصرف انرژی خانگی و بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر، از فناوری استفاده گردد.


 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید