مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

سامانه هوشمند برای رانندگی؛ با قابلیت هشدار لحظه‌ای

smart iot based transportation

شرکت Nauto سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیایی را برای رانندگی ارائه داده است که در جهت کمک به رانندگان به عنوان یک دستیار هوشمند و نه یک جایگزین، عمل می‌نماید. بنابر گزارشات، حدود 95 تا 96 درصد از برخوردها در رانندگی به دلیل خطای انسانی ناشی از اشتباهات و حواس پرتی‌های رانندگان است. این دستیار هوشمند می‌تواند کمک شایانی در جهت کاهش تصادفات ناشی از خطاهای انسانی داشته باشد.

تطبیق حسگر و فناوری هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده برای شناسایی رفتارهای خطرآفرین می‌تواند مزایای ایمنی قابل‌توجهی را ارائه دهد. گروه Nauto برای شروع تلفن های همراه ارزان قیمتی را به برخی از رانندگان داد و از آن‌ها خواست تا از سفرهای رانندگی خود فیلم بگیرند. سپس این فیلم‌ها برای تیمی در هند فرستاده شد تا آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و رویدادهایی را که می‌توانند خطرناک تعریف شوند، مشخص نمایند، سپس از این داده‌ها برای آموزش یک الگوریتم شبکه عصبی برای تشخیص موقعیت‌های خطرناک در زمان واقعی استفاده شد.

 

این سامانه متشکل از دستگاهی با قابلیت اتصال به شیشه جلو اتومبیل است که قادر به نظارت بر جاده و راننده می‌باشد. دستگاه در حالت نظارت جاده ای از دید رایانه ای برای شناسایی و نظارت بر خطرات معمول جاده مانند علائم ایست، عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر وسایل نقلیه استفاده می‌کند. سپس مجموعه داده‌های جمع آوری شده، توسط الگوریتم‌های شبکه عصبی و یادگیری ماشین برای سامانه تحلیل و در صورت تشخیص خطر، در زمانی کمتر از 1 ثانیه به راننده هشدار داده می‌شود؛ این به رانندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند به طور معمول از 50 تا 80 درصد از برخوردها اجتناب کنند. همچنین دستگاه قادر است در حالت نظارت بر فضای داخلی اتومبیل و راننده، در صورت شناسایی حواس‌پرتی در رانندگی، مانند صحبت کردن با تلفن یا نگاه نکردن به جاده، مشابه موارد قبل، به راننده در کسری از زمان هشدار دهد.

تمایز بین فناوری‌های AV و AI برای گروه Nauto مهم است؛ چرا که باعث ایجاد یک شکاف صنعتی جالب می‌شود. وقتی صحبت از وسایل نقلیه خودران می‌شود، رانندگان در ماشین احساس امنیت نمی‌کنند و معمولا عقب نشینی می‌کنند. به طور کلی بنابر صحبت‌های مدیر عامل Nauto، رانندگی با کمک هوش مصنوعی می‌تواند بهتر و ایمن‌تر از وسایل نقلیه خودران باشد.

منبع

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید