مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گذار از ارائه خدماتی ارتباطی به خدمات دیجیتالی

گذار از ارائه خدماتی ارتباطی به خدمات دیجیتالی

با ظهور فناوری‌‏های نوین؛ آینـده کلیـه صنایـع و بخش‏‌ها، دیجیتـال خواهـد بـود و ایـن تنهـا مختـص صنایـع خاصـی ماننـد هایتـک، الکترونیک و سـرگرمی نیسـت؛ بلکـه موج فناوری‌‏های تحول‌‏آفرین، یکایـک صنایـع و بخش‏‌ها را در بر خواهد گرفت. تحول دیجیتال؛ به یکپارچه‌سازی فناوری‏‌های دیجیتالی در تمام زمینه‌های کسب‌و‌کار گفته می‌شود و به‌طور ریشه‌ای بر تغییر ارائه محصولات، نحوه انجام عملیات آن و ارزش‌رسانی به مشتری تمرکز دارد و در عین حال به ایجاد تغییرات فرهنگی سازمانی که برای مقابله با چالش‌های موجود نیاز است، نیز می‌پردازد.

از آنجا که تحول دیجیتال برای هر شرکت و صنعتی متفاوت به نظر می‌‏رسد، تشخیص دقیق تعریفی که برای همه صنایع و سازمان‌‏ها کاربرد داشته باشد دشوار است. تحول دیجیتال تاثیر مستقیمی بر روی تحول سازمانی دارد و تاثیرات آن در سه حوزه تحول در تجربه مشتری، فرایندهای عملیاتی و مدل کسب‌و‌کار بررسی می‌شود. تحول دیجیتال برای همه‌ی سازمان‌ها با هر اندازه‌ای امری ضروری است. سازمان‌ها در دنیایی که به سرعت در حال دیجیتالی شدن است، برای باقی ماندن در عرصه رقابت، به تحول دیجیتال نیاز دارند. البته این تحول، فراتر یک تحول فناورانه است و قطعا تمامی بخش‏‌ها و فرهنگ سازمان‏‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‏دهد و نیاز به بازمهندسی فرهنگ، فرآیندها، خدمات و زیرساخت‏‌های سازمان دارد.

 

تبدیل شدن از CSP به DSP

صنعت ارتباطات در خط مقدم تحول دیجیتال قرار دارد و اکوسیستم ارتباطات و مخابرات، بلوک‌های اساسی را برای این تحول فراهم کرده است. با ظهور تحول دیجیتال و فناوری‏‌های نوین نظیر تلفن‏‌های همراه هوشمند، پردازش ابری، اپلیکیشن‏‌ها، اینترنت اشیا و غیره، نقش ارائه دهندگان خدمات ارتباطی (CSP) به طور چشمگیر و مداوم از زمان پذیرش این فناوری‏‌ها تغییر کرده است. امروزه CSPها در سرتاسر جهان جهت افزایش سرعت ارتباطات، تعداد و انواع خدمات موجود سرمایه‏‌گذاری کرده‌‏اند و به منظور حفظ جايگاه خود در بازار رقابتي از دو استراتژی کاهش نرخ قیمت خدمات و تبدیل شدن به ارائه دهنده خدمات دیجیتالی (DSP) استفاده نموده‌اند. در حقیقت شرکت‌های خدمات ارتباطی با تبدیل شدن به DSP می‌توانند علاوه بر تحول دیجیتال صنعت خود، زمینه تحول دیجیتالی سایر صنایع را فراهم کنند و در اکوسیستم دیجیتالی در چند لایه و بخش نقش آفرینی نمایند.

مطالعات GSMA در سال 2016 نشان داد که با توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌ها، سهم شرکت‌های خدمات ارتباطی از بازارهای جهانی کاهش یافته است و این بررسی زنگ خطری بود تا تقريبا 50 درصد از CSPها تا سال 2017 استراتژی و محصولات دیجیتال را در کسب و کار خود به کار بگیرند و تبدیل به ارائه ‏دهندگان خدمات دیجیتال شوند. بنابراین یک CSP موفق برای حفظ موقعیت خود و رشد در بازار باید به سمت ارائه خدمات و محصولات دیجیتال حرکت کند. در حقیقت برای تبدیل یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی به یک ارائه دهنده خدمات دیجیتال، باید حداقل بر 4 زمینه: 1) راه‌‏اندازی محصولات جدید و خدمات دیجیتالی، 2) بهبود تجربه مشتری، 3) کاهش هزینه‌‏های عملیاتی و در نهایت 4) افزایش درآمد تمرکز شود.

جهت این گذار، ارائه دهندگان خدمات ارتباطی باید با بررسی تمامی ابعاد یک نقطه تلاقی برای ارائه برنامه مدون جهت حرکت به سمت خدمات دیجیتالی بیابند. CSPها با تبدیل شدن به یک DSP جایگاه خود را به عنوان یک ارائه دهنده خدمات جهت تحقق اقتصاد دیجیتالی تثبیت می‏‌کنند اما جهت تحقق این امر به یک نقشه راه با در نظرگیری تحول زیرساخت‌های ارتباطی، داده‌ای و پشتیبانی (دیجیتالی و مجازی)، دیجیتالی سازی فرآیندها و عملیات، ظرفیت‌های موجود جهت ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین دیجیتالی، مشارکت با شرکا و اکوسیستم جهت پوشش‌دهی بخش‌های مختلف و همچنین بهبود تجربه مشتریان و ایجاد احساس تقاضا در آن‌ها، نیاز است.

نویسنده: محمد قیصری

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید