مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

فراگیری نحوه پیاده سازی زیرساخت های ارتباطی IoT

آموزش و فراگیری نحوه پیاده سازی زیرساخت های ارتباطی IoT از ارکان اصلی طراحی سامانه های اینترنت اشیا است.

آموزش و فراگیری نحوه پیاده سازی زیرساخت های ارتباطی IoT از ارکان اصلی طراحی سامانه های اینترنت اشیا است.

 اینترنت اشیا در مدت زمان کمی توانسته توجه بسیاری از افراد و صنایع را به خود جلب نماید تا آنجا که دیگر در حد یک مفهوم نوین باقی نمانده و هم اکنون حضور آن در زندگی ما بسیار ملموس است. اما وقتی صحبت از پیاده سازی و اجرای آن در یک حوزه صنعتی به میان می آید مسائلی چون طراحی شبکه ارتباطی و استفاده از مناسب ترین پروتکل انتقال داده در حوزه مورد نظر نیز مطرح می شود.

 به گزارش مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، شرکت کنندگان در دوره جامع و مهارت محور بوت کمپ اینترنت اشیا، درک عمیق تری نسبت به این مفهوم کسب خواهند کرد و مسیر مشخصی برای ورود به بازار کسب وکار برای خود رقم می زنند.

در ادامه کلاس های بوت کمپ اینترنت اشیا، کلاس ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا در4 بخش برگزار گردید. از جمله سرفصل های تدریس شده در این بخش ها عبارتند از :

  مروری بر مفهوم ارتباطات و مخابرات در اینترنت اشیا

  معرفی انواع تکنولوژی‏ های ارتباطی در اینترنت اشیا

 تشریح پروتکل‏های z-wave، zigbee، Bluetooth و WiFi

 تشریح پروتکل‏های LoRa، Sigfox و NBIoT

 آموزش انتقال داده با ماژول ارتباطی Bluetooth

 آموزش انتقال داده با ماژول ارتباطی     WiFi

 آموزش انتقال داده با ماژول ارتباطی LoRa

که در بخش اول، جناب آقای دکتر سیاوش احمدی پس از بیان مقدمات و اصول لازم برای ارتباطات در اینترنت اشیا به تشریح فناوری های ارتباطی کوتاه برد اینترنت اشیا و مقایسه آن ها با یکدیگر براساس کابردها پرداختند. پس از آموزش تئوری این بخش، جناب آقای مهندس حسین رحمانی نحوه کار با ماژول Bluetooth را به شرکت کنندگان اموزش دادند، سپس شرکت کنندگان بر اساس موارد آموزش داده شده در هر دو بخش، اقدام به پیاده سازی این ماژول، ارسال و دریافت داده بر اساس سناریوهای هوشمندسازی خود کردند.

در بخش دوم دکتر احمدی به تشریح ارتباطات میان برد پرداختند، در این بخش دو سناریو برای تیم ها تعریف شد که پس از آموزش تئوری، جناب آقای مهندس حسین رحمانی نحوه کار با ماژول WiFi را به شرکت کنندگان اموزش دادند، و تیم ها اقدام به پیاده سازی این ماژول، ارسال و دریافت داده بر اساس سناریوهای هوشمندسازی خود کردند.

در پایان بخش ارتباطات میان برد، جناب آقای مهندس محسن سرباز حسینی مدیر عامل شرکت تدبیر داده آویژه، فعال در حوزه سیستم هایRFID،  به آموزش عملیاتی این فناوری پرداخته و نحوه پیاده سازی آن را به صورت عملی شرح دادند.

همچنین در حین برگزاری دوره خانم دکتر رستم خانی، دستیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بازدید از بوت کمپ اینترنت اشیا و تیم های استارتاپی، با تیم ها در مورد ایده و محصولاتشان مذاکره کردند.پ

سومین بخش به آموزش ارتباطات برد بلند اختصاص یافت که در آن دکتر احمدی به معرفی و تشریح پروتکل های ارتباطی برد بلند همچون LoRa ، Sigfox ، NBIoT و…. و مقایسه این پروتکل ها با یکدیگر پرداختند.

در ادامه، جناب آقای مهندس مرتضی طاهری بخش معاون فنی و توسعه شبکه شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) و هیئت همراه ایشان، ضمن حضور در بوت کمپ اینترنت اشیا و بازدید از تیم های استارتاپی، در کارگاه انتقال تجربه در خصوص نقش اینترنت اشیا در صنعت ارتباطات و مخابرات سخنرانی کردند.

مهندس طاهری بخش در خصوص اهمیت تحول دیجیتال گفتند: تحول دیجیتال روبه رشد است و تمام صنایع را درگیر خواهد کرد.

ایشان عنوان کردند که دوره های آموزشی و کارگاه هایی مانند بوت کمپ اینترنت اشیا که مرکز تحقیقات اینترنت اشیا اقدام به برگزاری آن نموده است، می تواند نقطه عطفی جهت پرورش نیروهای متخصص در صنایع مختلف باشد که این امر هم در سطح اپراتورهای موبایل و هم در سمت صنایع دیگر کمک کننده خواهد بود.

وی گفت: بوت کمپ اینترنت اشیا کمک میکند که علاقه مندان به حوزه های IT مانند اینترنت اشیا، گرد هم جمع شده و حلقه ای بین صنایع و شرکت های حاضر در زنجیره ارزش اینترنت اشیا که در حال فراهم سازی زیرساخت ها هستند، ایجاد شود.

Slide4

در جلسه پایانی و بخش چهارم آموزش ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا دکتر سیاوش احمدی به تشریح ارتباطات برد بلند پرداختند.

سپس در بخش عملی جناب مهندس رحمانی به صورت عملیاتی پروتکل برد بلند لورا را آموزش دادند، هدف اصلی این بخش کار عملیاتی با ماژول لورا و انجام سناریوهای مختلف ارسال اطلاعات توسط آن بود. سناریوهای مطرح شده در این جلسه شامل ارسال اطلاعات از سوی کلاینت هنگام دریافت دستور از سرور، ارسال منظم اطلاعات در طول زمان و ارسال اطلاعات به  گیت وی جهت انتقال آن به سایت THingSpeak است. تمامی جزییات عملیاتی این سناریوها برای شرکت کنندگان شرح داده شد. در انتها نرم افزار lab view برای حاضرین در جهت طراحی شبکه های ارتباطی و مخابرات اینترنت اشیا و پیاده سازی پروژه های این حوزه به صورت کامل آموزش داده شد.

 iot potocol

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید