مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

ورود به دنیای اینترنت اشیا با حضور اساتید برتر این حوزه تنها در 3 روز

پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا

 ورود به دنیای اینترنت اشیا با حضور اساتید برتر این حوزه تنها در 3 روز

ورود به دنیای اینترنت اشیا

در طی برگزاری این دوره، شرکت کنندگان با اکوسیستم IoT در قالب اجرای عملی و گروهی سناریوهای مختلف هوشمندسازی آشنا شده و مهارت های موردنیاز برای فعالیت در این حوزه را فراگرفتند..

 به همت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و با همکاری ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا برگزار شد.

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا را با همکاری ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، در روزهای 27، 28 و 29 آذرماه 98 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار کرد. در طی برگزاری این دوره، شرکت کنندگان با اکوسیستم IoT در قالب اجرای عملی و گروهی سناریوهای مختلف هوشمندسازی آشنا شده و مهارت های موردنیاز برای فعالیت در این حوزه را فراگرفتند.

این دوره در ده بخش مفاهیم و اقتصاد اینترنت اشیا، سخت افزار اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، کسب و کار و تجاری سازی اینترنت اشیا، ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، پلتفرم اینترنت اشیا و پیاده سازی عملیاتی آن، هوش مصنوعی، امنیت اینترنت اشیا و بلاکچین اجرا گردید.

در بخش اول جناب آقای دکتر عرب زاده یکتا به آموزش مفاهیم و اقتصاد اینترنت اشیا پرداختند. از جمله سرفصل های آموزشی که در این بخش توضیح داده شد عبارتند از:

  -مفاهیم و اقتصاد اینترنت اشیا

 – معماری و لایه ‏های مختلف اینترنت اشیا

  -کاربردها و اکوسیستم اینترنت اشیا

– اقتصاد و تجاری‏سازی اینترنت اشیا

در بخش دوم آقای مهندس محمود قلی زاده به بررسی و تشریح سخت‏ افزار اینترنت اشیا،  معماری دستگاه ‏های مبتنی بر اینترنت اشیا، معرفی میکروکنترلرها و پردازشگرهای اینترنت اشیا پرداختند.

ایشان در خصوص دقت و تخصص در انتخاب سخت افزار اینترنت اشیا گفتند:

 از آنجایی که سخت افزارها و به طور کلی سیستم های نهفته وظیفه اندازه گیری کمیت های فیزیکی و تبدیل آنها به داده های دیجیتال و همچنین تبدیل داده های دیجیتال به واکنش های فیزیکی را دارند، می توان آنها را به عنوان زبان اشیا و موجودیت های حاضر در اکوسیستم IoT در نظر گرفت.

سومین بخش از این دوره آموزشی به پیاده سازی عملیاتی سخت افزار اینترنت اشیا اختصاص یافت، در این بخش پس از تیم سازی شرکت کنندگان، به هر تیم یک کیت سخت افزاری داده شد تا آموزش های بخش سخت افزار را  با  راهنمایی مدرس و منتورهای دوره به صورت عملیاتی پیاده سازی کنند.

در بخش چهارم خانم دکتر محبان به آموزش مباحث مدل‏های تجاری اینترنت اشیا،  ایده پردازی تا تجاری ‏سازی، آموزش بوم کسب و کار و اصول مدیریت پروژه های کسب و کار پرداختند، در این بخش ضمن آموزش مباحث مهم تجاری سازی ایده های حوزه ی اینترنت اشیا، گام های تدوین مدل های کسب و کاری آن نیز آموزش داده شد.

خانم دکتر محبان مدرس این بخش از دوره آموزش جامع در خصوص خلق مدل کسب و کاری صحیح عنوان کردند:

اگرچه پیش بینی ها حاکی از رشد نمایی IOT می باشد، اما به حقیقت پیوستن پیش بینی ها به چگونگی تجاری سازی موفق دستگاه های هوشمند  توسط پدید آورندگان آنها بستگی دارد. تجاری سازی از خلق ایده تا ورود به بازار، گام های متعددی را در بر می گیرد. یکی از گام های به شدت مهم در حوزه ی استارتاپ های اینترنت اشیا، خلق مدل کسب و کاری درست می باشد که سودآوری استارتاپ را به همراه داشته و  موفقیت آن را  تضمین نماید.

در بخش پنجم جناب مهندس رحمانی به آموزش مفاهیم ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا پرداختند. سرفصل های این بخش عبارتند از:

 ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا

 مروری بر مفهوم ارتباطات و مخابرات در اینترنت اشیا

 تکنولوژی‏ های ارتباطی کوتاه برد، میان برد و برد بلند در اینترنت اشیا

و در پایان آموزش این بخش شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و مدرس به سوالات پاسخ دادند.

پس از آموزش مقدمات و اصول لازم برای ارتباطات در اینترنت اشیا، در بخش ششم جناب آقای مهندس حسین رحمانی نحوه کار با ماژول  و لورا را به شرکت کنندگان آموزش دادند، سپس شرکت کنندگان بر اساس موارد آموزش داده شده در هر دو بخش، اقدام به پیاده سازی این ماژول، ارسال و دریافت داده بر اساس سناریوهای هوشمندسازی خود کردند.

در بخش هفتم و هشتم جناب آقای مهندس هادی تایانلو به تشریح مفاهیم پایه ای پلتفرم، تجزیه و تحلیل اجزای سازنده آن و بررسی معیارهای پلتفرم ایمن و راهکارهای ایمن سازی پرداختند.

در بخش پایانی آموزش پلتفرم ایشان به معرفی جامع پلتفرم  thinsboard و نصب و راه اندازی، بررسی امکانات آن در یک نگاه، بررسی بخش device، asset، rule engine و… پرداختند و در پایان شرکت کنندگان برای یادگیری بهتر و مفیدتر سناریوهای عملی را به صورت گروهی اجرا کردند.

در این دوره یک سرور رایگان به شرکت کنندگان ارائه گردید که امکان پیاده سازی و اجرای سناریوهای مورد نظر خودشان روی پلتفرم را بدون حضور سنسور داشته باشند. همچنین هر شرکت کننده می تواند پلتفرم مورد نظر خود را طراحی و دشبوردهای گرافیکی بعنوان خروجی کار آماده کند.

بخش نهم از سومین روز آموزش جامع اینترنت اشیا به آموزش هوش مصنوعی اختصاص یافت . در این بخش که با تدریس جناب آقای مهندس فراز جلیلی ارائه گردید به تشریح مباحثی چون هوش مصنوعی،  مقدمه ای بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و  کاربرد هوش مصنوعی در IoT پرداختند. همچنین ایشان در پایان آموزش به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

در بخش دهم جناب آقای دکتر محمد بهشتی به تدریس موضوع امنیت اینترنت اشیا و بلاکچین پرداختند. عناوین مطرح شده در این بخش عبارتند از:

-امنیت اینترنت اشیا

 -تشریح نیازمندی ‏های امنیتی در لایه ‏های مختلف اینترنت اشیا

 – بیان نقطه تمایز تعریف امنیت و حریم خصوصی

 -مقایسه امنیت درشبکه‏ های موجود و شبکه‏ های IoT

پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا

هم اکنون این امکان برای اشخاص و یا شرکت ها و سازمان ‏های علاقمند فراهم است تا در صورت تمایل به برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری، از طریق ایمیل info@iotiran.com  و یا تلفن 02177199154 با مرکز ارتباط برقرار نمایند.

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید