مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

4 مثال از حفظ محیط با استفاده از اینترنت اشیا

حفظ محیط با استفاده از اینترنت اشیا

اینترنت اشیا تقریباً در هر صنعتی تغییراتی را ایجاد کرده است. از تجارت گرفته تا ارتباطات و از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا موسیقی، هر صنعتی به طریقی تحت تأثیر اینترنت اشیا  قرار می گیرد. با این حال، یکی از جالب‌ترین کاربردهای این فناوری که هنوز در حال بررسی بوده و در مراحل اولیه توسعه توسط کارشناسان قرار دارد این است که چگونه می‌توانیم از اینترنت ‌اشیا  برای ایجاد یک محیط پایدار استفاده کنیم.

این فناوری از پتانسیل بسیار خوبی برای کمک به ما در ایجاد محیط‌زیست پایدارتر و مبارزه با آلودگی در سراسر جهان برخوردار است. چند نمونه  مورد زیر نشان می‌دهند که چگونه این فن‌آوری می‌تواند برای پایداری محیط ‌زیست  مهم و مفید باشد .

4 مثال از حفظ محیط با استفاده از اینترنت اشیا:

1-کاهش ضایعات الکترونیکی: هر ساله ، با دور ریختن تلفن ها و ابزارهای دیگر که قابل استفاده نیستند میلیاردها دلار هدر می‌دهیم. اینها محصولاتی هستند که به راحتی قابل استفاده مجدد و به راحتی قابل بازیافت هستند. این ابزارهای فرسوده نه تنها هدر رفتن  مقدار زیادی پول را در پی دارند بلکه خطری بزرگ برای محیط‌زیست ما محسوب می‌شوند.

تقریبا ً تمام مواد مورد استفاده برای ساخت این گوشی‌ها، غیرقابل‌ تجزیه بیولوژیکی و سمی برای محیط‌زیست هستند که ما با استفاده از اینترنت اشیا به عنوان یک ابزار می‌توانیم سیستمی بسازیم که بر محصولات مختلف در طول عمرشان نظارت کرده و اطلاع دهد که فرسوده شده و یا قسمتی از آن معیوب شده است. همچنین می تواند به شرکت ‌ها بگوید کدام قسمت از محصولات قابل استفاده مجدد یا بازیافت است. این سیستم کارآمد مبتنی بر اینترنت ‌اشیا می‌تواند به طور قابل ‌توجهی پسماند الکترونیکی موجود بر روی کره زمین را کاهش دهد.

2-مراکز داده کارآمد انرژی: مراکز داده‌ها در سراسر دنیا یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان برق هستند. کسب و کارهای بزرگ نیازمند داده‌ های زیادی هستند که با آن کار کنند و چون این داده‌ ها روز به روز در یک نرخ نمایی افزایش می‌یابد، بنابراین مصرف توان مراکز داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. مراکز داده باید بصورت 24/7 بصورت آنلاین بمانند تا بتوانید انرژی مورد نیاز خود را به خوبی تصور کنید. خوشبختانه سازمان‌های مختلف اکنون شروع به کار بر روی راه‌حل این مشکل کرده‌اند.

برنامه این است که با استفاده از فن ‌آوری اینترنت ‌اشیا و سنسورهای مختلف سرورهای مختلف و مراکز داده‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. مزیت اصلی این فرآیند این است که میتوانیم با استفاده از مراکز داده‌ ها متصل به تکنولوژی اینترنت اشیا بر سرورها نظارت کرده و مصرف انرژی را طبق نیاز سرورها تنظیم نماییم . این امر به سازمان‌ها در صرفه‌ جویی در پول کمک می‌کند چون مصرف انرژی زمانی کم‌تر خواهد بود که بار روی سرورها کم‌تر باشد .

3-افزایش محصول کشاورزی: اینترنت ‌اشیا زمانی پتانسیل زیادی دارد که در مورد کاربردهای آن در زمینۀ کشاورزی صحبت کنیم . این تکنولوژی نه تنها به افزایش فرآورده هر محصول کمک می‌کند بلکه به میزان قابل ‌توجهی نیروی انسانی مورد نیاز برای این کار را نیز کاهش می‌دهد . هر یک از این مزایا منجر به تولید محصولات سالم‌ تر و ارزان‌ تر برای عوام مردم خواهد شد .

این تکنولوژی همچنین می‌تواند به کاهش قابل ‌توجه ضایعات کشاورزی که یک آلاینده اصلی در محیط‌زیست است کمک کند . فن‌آوری هوشمند اینترنت اشیا می‌تواند برای اتصال حسگرهای مختلف به گیاهان یا درختان مورد استفاده قرار گیرد و آن‌ها را به دستگاه پایش متصل کند. با استفاده از این دستگاه، شما به راحتی می‌توانید رشد، آبدهی، مواد غذایی و از همه مهم‌تر،  بیماری‌ های محصولات مختلف را کنترل کنید.

4-حمل و نقل کارآمد: همچنین می‌توان از اینترنت اشیا برای ایجاد سیستم ترافیکی یکنواخت ‌تر و کارآمدتر استفاده کرد. افزایش جمعیت جهان به سیستم حمل و نقل خسارت وارد کرده ‌است و نیاز به تعمیر اساسی دارد. بکارگیری اینترنت ‌اشیا نه تنها این سیستم را سریع می‌کند بلکه باعث سوخت کارآمد می‌شود.

بسیاری از رانندگان ، به ویژه در شهرها ، برای پیدا کردن یک محل پارکینگ ، زمان و سوخت زیادی را هدر می دهند. اگر سیستمی بکار رفته باشد که به طور خودکار جای خالی در پارکینگ به رانندگان هشدار دهد ، در نتیجه می‌توان در سوخت و زمان صرفه جویی کرد. به همین ترتیب استفاده از اینترنت اشیا برای رانندگی و راهنمایی وسایل نقلیه مستقل می‌تواند منجر به کاهش چشم‌گیر حوادث و کمک به نجات جان‌های با ارزش شود .

اگرچه در این فرآیند چالش هایی وجود دارد اما ایجاد یک محیط پایدار با اینترنت اشیا امکان پذیر است. یكی از مهمترین مسائل مربوط به امنیت میلیاردها نقطه دسترسی است كه با استفاده از این فناوری ایجاد می‌شود اما رسیدگی به این كار غیرممكن نیست. اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که به طور مؤثر به مسائل کلیدی زیست محیطی در سراسر جهان بپردازد.

 

Translator: Majid Zare

Source: http://yon.ir/6YPyH

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید