مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

تشخیص بیماری صرع توسط اینترنت اشیا

تشخیص بیماری صرع توسط اینترنت اشیا

در این مقاله دستگاهی که برای تشخیص وقوع حملات تشنج در بیماران مصروع طراحی شده‌است( تشخیص بیماری صرع توسط اینترنت اشیا )، مورد بررسی قرار گرفته است. این یک گجت پوشیدنی یک دستگاه هوشمند و سیستم هشدار دهنده است که می‌تواند زندگی افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند را نجات دهد . این گجت عملیات تشخیص و حس کردن هوشمند و ارسال هشدار را بر عهده دارد. اجزای اصلی مورد استفاده این گجت، شتاب‌سنج، سنسور فشار، سنسور فشار قلب ، ماژول GSM برای ارسال SMS و چارچوب اینترنت اشیا هستند

صرع نوعی بیماری عصبی است که باعث افزایش ناگهانی فعالیت مغز می شود ، این امر باعث ایجاد اختلال در مغز و ایجاد تشنج می شود. بسیاری از افراد در این دنیا از صرع رنج می برند و برای رنج های خود به درمان نیاز دارند ، بنابراین ما برای رفع نیاز آنها از چارچوب‌های اینترنت اشیا استفاده می کنیم. این دستگاه علائم زیستی را از بدن دریافت و به صورت یک سیگنال رمزگذاری شده منتقل می کند. گیرنده سیگنال رمزگذاری شده را به عنوان سیگنال رمزگشایی بدست می آورد و برای هشدار به پزشکان و سرپرستان بیمار پیام می فرستد. از این رو با استفاده از این ابزار می توان بیمار را قبل از بروز حمله تشنج نجات داد.

این گجت الکترونیکی با استفاده از چارچوب اینترنت اشیا مراقبت های بهداشتی را برای همه از راه دور انجام می دهد و سیستم هوشمند را در مراقبت های بهداشتی پیشرفت می کند. هدف اصلی این پروژه تهیه یک ابزار الکترونیکی مبتنی بر اینترنت اشیا برای بیماران صرع است تا از صدمات تشنج و حملات قلبی محافظت کنند. این ابزار علائم های بدن انسان را بدست می آورد از این رو می تواند از بروز ناگهانی حمله تشنج جلوگیری کند.

بیمارانی که تحت درمان صرع قرار می‌گیرند ، با پارامترهای جسمی مختلف از جمله صدا ، نظارت می‌شوند . کدام یک می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر مراقبت روزانه بیماران مبتلا به صرع داشته باشد ؟ این دستگاه مراحل زیادی دارد که شامل آرایه میکروفونی و کاهش نویز هستند و در نهایت با طبقه‌بندی صدا شناسایی می‌شوند بنابراین ویژگی‌های به‌دست‌آمده توسط صفحه نمایش LCD نشان می‌دهد که حرکت غیرطبیعی تشخیص داده می‌شود . در اینجا از GPS برای انتقال محل و پارامترهای بیمار به پزشکان و سرپرستان مربوطه استفاده می‌کنیم .

سیستم ما یک سیستم هوشمند را ارائه می دهد که از سنسورها برای یافتن سلامت بیمار استفاده می کند و از اینترنت برای آگاه کردن پزشکان خود در مورد هر موضوعی استفاده می‌کند. سیستم ما از سنسور دما و همچنین ضربان قلب استفاده می کند. سیگنال به دست آمده از سنسورها برای ارائه سیستم هشدار به یک میکروکنترلر ارسال می شود که به نوبه خود به یک صفحه نمایش LCD و Wi-Fi وصل شده است.

تغییراتی که توسط سیستم مانند افزایش ضربان قلب یا درجه حرارت مشاهده شده است ، سیستم درمورد وضعیت بیماران از طریق اینترنت اشیا به کاربر هشدار می دهد و همچنین جزئیات ضربان قلب و دمای بیمار را از طریق اینترنت نشان می دهد. بنابراین  سیستم ردیابی سلامت بیمار مبتنی بر اینترنت اشیا کاملا ً از اینترنت برای نظارت بر سلامت بیمار استفاده می‌کند .

 

 ارسال هشدار سلامت بیمار با سنسور به میکروکنترلر

این سیستم مبتنی بر میکروکنترلر pic است که برای جمع آوری داده های بیمار از طریق سنسورها استفاده می شود و از طریق ماژول GSM اطلاع داده می شود و در سرور بارگذاری می شود. در سیستم سنسور lm35 که به عنوان اندازه گیری دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد ، دما در زمان واقعی با حسگر گرما و فشار خون که به عنوان ماژول 4 بیتی مورد استفاده قرار می گیرد ، متفاوت است ، دریافت مقدار فشار به فشار بدن بستگی دارد و به کنترل کننده ارسال می شود.

سنسور شتاب سنج به عنوان وضعیت موقعیت بیمار استفاده می شود که بسته به موقعیت بدن متفاوت است . و از سنسور ضربان قلب برای اندازه گیری ضربان قلب بیمارمورد استفاده قرار میگیرد . ماژول ESP8266 برای بارگذاری داده ها در سرور که در وب سایت thingspeak مشاهده می شود ، استفاده شده است. نظارت بر داده اینترنت اشیا توسط شناسه ورود و رمز ورود کاربر مشاهده شد. تمام داده های در صفحهLCD نمایش داده می شود.

اینترنت اشیا و ارسال اطلاعات بیمار به ابر

 نمودار مدار

سنسور دما و شتاب سنج دستگاهی است که به عنوان مبدل دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. میکروکنترلر pic( A0 ، A1) یک پین آنالوگ است که برای خواندن آنالوگ استفاده می شود بنابراین خروجی دما و شتاب سنج به داخل کیت داده می شود و همچنین به نمایشگر LCD نیاز دارد. هفت پین کاملاً سه که به عنوان یک پین کنترل استفاده می شود و سپس چهار پین برای پین های داده استفاده می شود و به عنوان یک حالت چهار بیتی می باشد. B1 ، B2 ، B3 به پین کنترل وصل می شود و سپس پورت B4 ، B5 ، B6 ، B7 به پین های داده متصل است.

ESP8266  یک دیوایس اینترنت اشیا است که برای ارسال اطلاعات به فضای ابری توسط پین فرستنده به پین گیرنده ماژول ESP 8266gsm متصل می شود و برای هشدار سیگنال به پزشک یا سرپرستان بیمار در مورد وضعیت اضطراری بیمار استفاده می شود. . این اطلاعات از طریق کنترل کننده دریافت می شود و sms را به نزدیکان بیمار می فرستد. ما برای منبع تغذیه به ولتاژ DC نیاز داریم تا از پله ورودی استفاده کرده و بعد از تبدیل تنظیم کننده ولتاژ ، AC را به DC تبدیل کنید تا برای دریافت تقریباً 5 ولت استفاده شود. حسگر فشار که به پورت D وصل شده است.

بیمار مبتلا به صرع افزایش ناگهانی ضربان قلب و دما خواهد داشت از این رو باعث افزایش حرکت و فشار در پارامتر بیمار می شود. در ابتدا هنگامی که بیمار در وضعیت عادی قرار دارد ، ضربان قلب در محدوده طبیعی که 70 ضربه در دقیقه است و دمای متوسط 30 نمایش داده می شود ، نمایان می شود. در هنگام بروز صرع ضربان قلب و درجه حرارت بالا می رود ، بنابراین صفحه LCD نشان می دهد که حرکت غیرطبیعی تشخیص داده شده است. در اینجا ما از GPS برای انتقال مکان و پارامترهای بیماران به پزشکان و سرپرستان مربوطه استفاده می کنیم.

ما از اینترنت اشیا برای اتصال سنسورها و به عنوان خطوط خروجی و ورودی از طریق میکروکنترلر استفاده کرده ایم. در هنگام بروز صرع ، علائم و وضعیت را می توان از طریق صفحه لپ تاپ در ماژول اینترنت اشیا و یک ماژول GPS برای سیستم های هشدار و پیام های با پارامترهای بیمار مشاهده کرد.

این دستگاه بی وزن ، دستگاه پوشیدنی و مقرون به صرفه است که به میلیون ها انسان مبتلا در صرع در سرتاسر جهان کمک می کند. این سیستم همچنین دارای سیستم GPS است بنابراین به راحتی قابل ارتقا و ضبط است و پارامترهای مختلفی مانند ECG را انتقال می دهد. دمای بدن و غیره. سیستم GPS همچنین در پیگیری محل دقیق بیمار در هنگام بروز صرع کمک می کند.

Source: Article (Real-Time Iot Framework For Epileptic Seizures Detection And Alert System)

Translator: Majid zare

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید