مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

اختتامیه بوت‌ کمپ اینترنت اشیا 1400 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

اختتامیه بوت‌ کمپ اینترنت اشیا 1400 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

اختتامیه بوت‌ کمپ اینترنت اشیا 1400 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

سومین دوره از بوت کمپ های اینترنت اشیا در سال 1400 به صورت حضوری و مجازی از  19 مرداد الی 8 مهر ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در آئین اختتامیه این رویداد؛ نماینده ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر فن بازار ملی ایران، نماینده پارک علم و فناوری پردیس و نمایندگانی از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه حضور داشتند.

این بوت کمپ با هدف افزایش مهارت فردی و تشکیل تیم های استارتاپی، اقدام به تیم بندی افراد شرکت کننده نمود تا علاوه بر آموزش های انفرادی، افراد در قالب کار گروهی نسبت به تولید محصول نمونه اولیه اقدام نمایند و در پایان مورد ارزیابی قرار گیرند.

اختتامیه بوت‌کمپ اینترنت اشیا 1400

در ابتدا جناب آقای قیصری، دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و مسئول برگزاری بوت کمپ به تشریح اهداف و دستاوردهای این دوره پرداخته و گزارش آماری از این رویداد ارائه کردند.

ایشان اشاره کردند که هدف اصلی بوت کمپ ها آموزش و تربیت نیروهای ماهر و متخصص جهت ورود به بازار و همچنین شبکه سازی در اکوسیستم هوشمندسازی کشور است و به همین دلیل آموزش ها به صورت عملی و اجرایی صورت می پذیرد. خوشبختانه از سال 1398 تا کنون سه بوت کمپ اینترنت اشیا را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم و از دستاوردهای آن می‌توان به تزریق نیروی متخصص به بازار کار و همچنین تشکیل چندین تیم استارتاپی و ارائه محصولات اشاره کنیم.

شرکت‌کنندگان این دوره در سه سال گذشته از 20 استان کشور بودند که این آمار نشان می دهد که با آموزش های مهارت محور این دوره تقریبا در اکثر استان ها این چارچوب هوشمندسازی مورد توجه قرار گرفته است و در سال های آتی، در این بخش شکاف به خصوصی را استان های کشور شاهد نخواهیم بود. امیدوارم با حمایت های مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این تیم ها بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و در اکوسیستم اینترنت اشیا کشور صاحب نام و جایگاه شوند.

سپس آقای دکتر لطفی کارشناس ارزیابی مراکز نوآوری و  شتاب دهنده های ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفتند: اینترنت اشیا از جمله فناوری های شاخص در حوزه فناوری های دیجیتال می‌باشد که بعنوان زیرساخت توسعه و تحول جامعه در حوزه های شهری، سلامت، محیط زیست و حمل و نقل و صنایع تولیدی به شمار می رود و  اینترنت اشیا را می‌توان نقطه تلاقی هنر، صنعت و مدیریت دانست.

نکات قابل توجه در بوت کمپ اینترنت اشیا امسال وجود دیدگاه جامع، کاربرد محور، حرکت مستمر و پیوسته و دیدگاه ملی و توجه به تمامی نقاط کشور ازجمله استان های محروم و کمتر توسعه یافته مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان می باشد. با توجه به سیاست های مورد نظر در توسعه فناوری های ستاد اقتصاد دیجیتال، تمرکز و توجه معاونت علمی بیشتر بر توسعه فناوری های کلیدی مانند اینترنت اشیا نسبت به سایر فناوری ها می باشد که توجه همزمان به ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد.

پس از ایشان جناب آقای مهندس خالقی دبیر فن بازار ملی ایران از اهمیت نقش فن بازارها در ایجاد پایگاه های فناوری میان تولیدکنندگان محصول و مجموعه های نیازمند محصولات فناورانه گفتند و گزارش مختصری از عملکرد فن بازار ملی ایران و کارگزاران در مدت تشکیل این فن بازار ارائه دادند و افزودند:

در چند سال اخیر توجه زیادی به توسعه فناوری در کشور شده است و شتابدهنده های زیادی در این راستا تشکیل شده و حمایت از مخترعین و فناوران را داشته ایم. همچنین بوت کمپ های تخصصی در حوزه های مختلف و دوره های آموزشی را در این راستا برگزار کردیم. پس از آموزش و افزایش مهارت افراد در راستای تولید محصول، چالش ایجاد بازار برای آنها تولید مطرح می گردد و اینکه محصولات تولید شده با توجه به نیاز بازار تولید شده اند یا خیر؟ آیا سازمان و ساختار و قوانین خاص در این حوزه داشته ایم؟

در حال حاضر صرفا می توانیم آمار هایی ارائه کنیم از تعداد دانشگاه ها و مخترعین و فعالان حوزه های مختلف و… ولی بحث بازار هنوز ساختار شناخته شده ای ندارد. فن بازار ملی ایران با همین هدف تشکیل شده است؛ ایجاد ساختار و ارتباط فناوری با بازار.در واقع فن بازار بر روی توسعه بازار تمرکز کرده  که شامل بازاریابی محصولات، رفع نیاز فناورانه، انتقال دانش و یا سرمایه گذاری است. در واقع هدف، تسهیل و تسریع تبادل بین طرفین تولید کننده و متقاضی است. این امر از طریق فرایندهای مختلفی نظیر سامانه فن بازار ملی ایران به عنوان جامع ترین پایگاه اطلاعات این بخش و دفاتر منطقه ای در کشور و فن بازار تخصصی و 52 بروکرهای تخصصی در حال اجراست.

با توجه به اینکه مرکز تحقیقات اینترنت اشیا یکی از بروکرهای تخصصی فن بازار ملی ایران است و علاوه بر بخش مهارت‌آموزی و تیم‌سازی و شبکه سازی‌ای که انجام داده می تواند از طریق فن بازار به بحث بازار هم توجه کند. در واقع رویداد تمام نشده بلکه وارد بخش بازار فناوری شده است که می تواند راه جدیدی برای تیم های شرکت کننده باشد.

پس از ایراد سخنرانی مهمانان، تیم های حاضر در بوت کمپ به ارائه محصول خود پرداختند و توسط داوران که از بزرگان و فعالان  اکوسیستم اینترنت اشیا کشور هستند ارزیابی شده و در نهایت به سه تیم برتر در حوزه کشاورزی هوشمند به عنوان تیم اول، سلامت هوشمند به عنوان تیم دوم و خودرو هوشمند به عنوان تیم سوم هدایا نقدی و غیر نقدی نفیسی اهدا شد.

IoT BootCamp-Final day-4

در پایان نیز از تمامی کادر داوران و اساتید و کادر اجرایی تقدیر و تشکر گردید.

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید