مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

هشت روش برای ایمن سازی داده ها در دستگاه های اینترنت اشیا

ایمن سازی داده ها در دستگاه های اینترنت اشیا

هشت روش برای ایمن سازی داده ها در دستگاه های اینترنت اشیا

این مقاله هشت روش اصلی را مورد بحث قرار می‌دهد که کاربران می‌توانند از داده‌های خود در دستگاه های اینترنت اشیا محافظت کنند .

اینترنت اشیا از چند سال گذشته با سرعت زیادی در حال رشد است. اگرچه این فناوری پدیده جدیدی نیست ، اما محبوبیت فعلی آن بی سابقه است. برای تعریف آن ، اینترنت اشیا صرفاً به دستگاهها یا اشیا متصل به اینترنت اطلاق می شود. برخی از نمونه های این دستگاه ها ساعت های هوشمند ، یخچال و فریزر ، Fitbit و غیره هستند.

 

هشت روش برای ایمن سازی داده ها در دستگاه های اینترنت اشیا

بر اساس یک مطالعه جدید انتظار می رود که 86 درصد از شرکت ها، هزینه های اینترنت اشیا خود را در سال 2019 و بعد از آن افزایش دهند. مطالعه ی دیگر با عنوان “آشکار سازی فرصت‌ها در اینترنت اشیا، پیش‌بینی می‌کند که بازارهای در هم آمیخته با اینترنت اشیا از ۲۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۵۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ محدود خواهد شد که این مطالعات به رشد روزافزون بازار اینترنت اشیا اشاره دارد.

بدون شک اینترنت اشیا فرصت ها و ایده های هیجان انگیزی را برای نوآوری ارائه می دهد. با بیان اینکه آنچه بسیاری از مردم ممکن است متوجه آن نباشند ، میزان حریم خصوصی و خطرات امنیتی در ارتباط با این فناوری است. برای این موضوع ، هر وسیله ای که دارای اتصال بی سیم باشد ، در معرض خطر نقض امنیت یک نوع یا دیگری است. اگر شخص غیرمجاز به دستگاه شما دسترسی پیدا کند ، می تواند عملکرد دستگاه را دستکاری کرده یا حتی به داده های مربوط به عادات شما دسترسی پیدا کند.

ابتدا اجازه دهید، مختصراً به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانید دستگاه های اینترنت اشیا خود را ایمن کنید.

چگونه وسایل اینترنت اشیا خود را ایمن کنید

قبل از تهیه دستگاه اینترنت اشیا یا راه حل ، ابتدا از طراحی آن اطمینان حاصل کنید. این موضوع ممکن است در برخی از محیط‌ها به دلیل عواملی مانند توقف تولید یک محصول ، قیمت اصلی یا فقط به دلیل اینکه جزئیات کافی در مورد چگونگی یا عدم اطمینان آنها ندارید ، امکان پذیر نباشد.

اگر ارائه دهنده خدمات قادر به ارائه اطلاعات کافی در مورد رویکرد امنیتی دستگاه نیست شما باید در دستیابی به دستگاه اینترنت اشیا تجدید نظر کنید،. در صورتی که دستگاه‌های اینترنت اشیا در حال حاضر در مکان امنی قرار دارند ، می‌توانند در اطراف آن ساخته شوند . این یک رخداد معمول در محیط‌هایی است که دارای محصولاتی هستند که فروش آنها در بازار متوقف شده است.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که سازنده دستگاه های اینترنت اشیا شما قادر به ارائه Patch بموقع و بروزرسانی برای کل عمر دستگاه است. بسیاری از آسیب پذیری های امنیتی پس از ورود محصول به بازار آشکار می شوند. از آنجا که طول عمر دستگاه های اینترنت اشیا می تواند 10 تا 20 سال باشد ، تولید کننده آن باید بتواند Patchها و بروزرسانی‌های خود را برای آن مدت ارائه دهد.

در زیر هشت روش مؤثر برای ایمن سازی داده های خود در دستگاه های اینترنت اشیا ارائه شده است.

چگونه می توان اطلاعات خود را در دستگاه های اینترنت اشیا ایمن کرد

1- مزایای اتصال به اینترنت را درک کنید.

دستگاه هوشمند خود را فقط به دلیل داشتن قابلیت اتصال به اینترنت متصل نکنید. ابتدا باید بررسی کنید که دستگاه شما بدون اتصال به اینترنت چه ویژگی هایی دارد ممکن است شما متوجه ویژگی‌های خوب دستگاه هوشمند خود شوید که بدون اتصال به اینترنت در دسترس هستند. در آن سناریو بهتر است از دستگاه به صورت آفلاین استفاده شود. این یک روش خوب برای محافظت از امنیت شما بدون نیاز به هزینه کردن است.

2- استفاده از شبکه ثانویه

بیشتر اوقات ، مسیریاب Wi-Fi قادر به ایجاد شبکه‌های چندگانه است که به شما در ایجاد دسترسی محدود به خانواده و مهمانان خود کمک می‌کند . همچنین باید به فکر ایجاد یک شبکه اضافی فقط برای دستگاه های اینترنت اشیا خود باشید. این به شما کمک می کند هنگام دسترسی به اتصال خود از طریق دستگاه های هوشمند ، دسترسی غیرمجاز به داده های حساس خود را مهار کنید. داشتن یک اتصال جداگانه برای عمل مانند یک حایل به حصول اطمینان از عدم دسترسی به فایل‌های به اشتراک گذاشته و دیگر انواع داده‌های رمزنگاری شده کمک می‌کند .

3- تغییر دادن مرتب گذرواژه‌های خود

این مهم است که مرتباً رمزهای عبور خود را در رایانه های شخصی ، حساب های فردی و دستگاه های تلفن همراه خود تغییر دهید. شما باید این را بدانید. آنچه شما باید به خاطر داشته باشید این است که تغییر رمزهای عبور شما در دستگاه های اینترنت اشیا خود نیز به همان اندازه مهم است. شما باید به این رمزهای عبور دقت کنید و مطمئن شوید که هر دستگاه گذرواژه منحصر به فردی دارد . شما می‌توانید از مدیر گذرواژه برای به یاد آوردن گذرواژه‌ها و یا حتی استفاده از روش سنتی قلم و کاغذ استفاده کنید . به یاد داشته باشید که هر گذرواژه باید هر سال دو بار تغییر کند .

4- فعال نکردن ویژگی های افزونه و بازی جهانی

تقریباً همه دستگاه‌های هوشمند یک ویژگی دارند ، که UPnP نامیده می‌شود . با این ویژگی ، دستگاه‌های مختلف می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و به هم متصل شوند. این ویژگی‌ها ، دستگاه‌ها را مناسب‌تر می‌کند زیرا شما نیاز ندارید هر یک از این وسایل را به طور جداگانه پیکربندی کنید . با این حال ، چیزی که شما باید بدانید این است که پروتکل‌های UPnP از شبکه‌های محلی برای اتصال استفاده می‌کنند و در نتیجه در برابر دسترسی خارجی آسیب‌پذیر هستند . در صورتی که یک حمله وجود داشته باشد، ممکن است موجودیت‌های خارجی بتوانند به طور همزمان به چندین دستگاه دسترسی پیدا کنند. از این رو،  خاموش کردن ویژگی UPnP در هر دستگاه یک عمل خوب است.

5- بروزرسانی همه دستگاه

شما باید به روز رسانی خودکار را فعال کنید ، که در غیاب شما به طور منظم سیستم عامل را برای بروزرسانی برسی کند.. این امر ضروری است زیرا این راهی است که Patchها امنیتی جدید بر روی وسایل شما نصب می‌شوند . همانطور که هکرها و سایر مهاجمان به طور مداوم با روش‌های جدیدی برای هک کردن تجهیزات اینترنت اشیا پیش می‌آیند ، سازندگان تکنولوژی در تلاش مداوم برای خنثی کردن چنین تهدیداتی با اقدامات امنیتی درگیر هستند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل شما بروز رسانی می‌شوند که باعث تقویت امنیت خانه شما خواهد شد.

6- کاهش استفاده از فناوری ابر

اغلب ارائه دهندگان خدمات اینترنت اشیا فضای ابری برای ذخیره سازی داده های حاصل از وسایل خود را فراهم می‌کنند. با این حال ، برخی اشکالات بالقوه ای در این فن‌آوری وجود دارد . اولین مورد این است که اگر بخواهید به داده‌هایی که در ابر ذخیره می‌کنید ، دسترسی داشته باشید ، به یک اتصال فعال نیاز دارید ؛امکان دسترسی به این اطلاعات بدون اتصال وجود ندارد. دوم اینکه ، افراد بیگانه ممکن است قادر به هک کردن ارتباط شما باشند زمانی که شما به حساب خود دسترسی دارید . بنابراین قبل از شروع استفاده از ابر ، اطمینان حاصل کنید که با روش‌های ایمن کردن اطلاعات خود آشنا هستید و اقدامات مربوط به حریم خصوصی را به طور کامل درک می‌کنید .

7- مراقب باشید که گجت پوشیدنی خود را از کجا تهیه می‌کنید

دستگاه های پوشیدنی از اتصال WIFI برای جمع آوری و ذخیره داده های شخصی استفاده می کنند ، به طوری که بعداً می تواند تجزیه و تحلیل دقیقی را در اختیار شما قرار دهد. از این رو ، هنگامی که دستگاه پوشیدنی خود را به مکان عمومی منتقل می کنید از آنجایی که به WIFI عمومی متصل می شود ، اطلاعات شما بلافاصله در دسترس هر کسی قرار می‌گیرد که به همان شبکه متصل است. بنابراین ، شرط ایمن این است که از گرفتن پوشیدنی که دارای شبکه اشتراکی است، خودداری کنید همچنین اطمینان حاصل کنید که زمانی که از دستگاه استفاده نمیکنید حتما غیرفعال باشد.

8- اجتناب از استفاده از دستگاه هایی که خطرناک هستند

برخی از دستگاه های اینترنت اشیا وجود دارند که نیاز به اتصال مداوم به اینترنت دارند تا کارآمدتر عمل کنند . همچنین برخی نیز وجود دارند که به اندازه خودتان کارایی چندانی برای زندگی شما ندارند. اگر احساس می‌کنید که چیزی به زندگی شما اضافه نمی‌کنند یا به نظر مخاطره‌آمیز می‌رسند ، بهتر است آن‌ها را دور بیندازید . علاوه بر این، اگر یک دستگاه منفرد وجود دارد که می‌تواند جایگزین چند نفر دیگر شود ، در آن دستگاه سرمایه‌گذاری کنید . به این دلیل که هر چه تعداد دستگاه ها کمتر باشد عامل های خطر نیز کمتر خواهند بود.

پاداش – اقدامات امنیتی بعد از نقض

اگر شما نقض امنیت را تجربه کرده‌اید ، با رعایت این چند نکته می‌توانید اثرات آن را کاهش داده و مطمئن شوید که در آینده حفاظت شده‌اید :

قبل از تلاش برای به دست آوردن مجدد کنترل کل سیستم ، سعی کنید سریعتر به اطلاعات مهم دسترسی پیدا کرده و از آنها محافظت کنید. داده های مهم می توانند سوابق مالی یک کسب و کار ، جزئیات کارت اعتباری رمز عبور مصرف کنندگان و موارد مشابه آن باشند.

سعی کنید بخش نقض شده را از بقیه جدا کنید . شما می‌توانید این کار را با تغییر گذرواژه بخش ایمن انجام دهید و سپس باید هویت دو عامل را نیز فعال کنید .

شما باید فورا ً همه افرادی که می توانند تحت تأثیر نقض امنیت قرار بگیرند را از نقض امنیت مطلع کنید تا بتوانند اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند.

بعد از هر نقض ، باید سعی کنید بفهمید چه اشتباهی رخ داده است ، کدام یک از اقدامات امنیتی شما آسیب پذیر بوده و چه اشتباهی انجام می دهید. سپس شما باید برای حل آن تلاش کنید.

یافته ها

استفاده از دستگاه های وابسته به اینترنت اشیا مزایای زیادی دارد. این می تواند زندگی ما را راحت تر کرده و به داده هایی که در غیر این صورت در دسترس ما نیست ، دسترسی داشته باشد. با این حال ، اینترنت اشیا مانند سایر فناوری ها سهم خود را در ریسک‌ها دارد. لازم است که شما از این ریسک‌ها آگاه باشید و برای محافظت از خود در برابر آن اقداماتی انجام دهید..

Translator: Majid Zare

Source: https://www.itproportal.com/features/eight-ways-to-secure-your-data-on-iot-devices/

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید