مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

 بررسی اطلاعات فنی شبکه ­های هوشمند (Smart Grid) 

iotlayers

 بررسی اطلاعات فنی شبکه ­های هوشمند (Smart Grid) 


 برای استفاده از اینترنت اشیاء در شبکه­ های هوشمند برق یک معماری سه لایه تعریف می­کنیم که این لایه­ ها عبارتند از:

1) لایه­ ادراک(Sensor)

2) لایه شبکه

3) لایه کاربردها

در شکل زیر  معماری این سه لایه دیده می­شود طبق شکل داده ­ها از لایه ادراک توسط حسگرهایی که روی شبکه توزیع نصب شده ­اند گرفته شده و از طریق لایه شبکه که شامل شبکه ماهواره­ای، شبکه بیسیم، و … است به سرورهای شبکه توزیع فرستاده می­شود در لایه کاربرد این داده­ ها تجزیه و تحلیل شده و اطلاعات مفید در اختیار کاربر قرار میگیرد.

iotlayers

 

قسمت عمده ­ی فعالیت اولیه اینترنت اشیا ورود به لایه ­ی ادراک و دریافت دیتا از سنسورها می­باشد به همین دلیل در زیر به معرفی انواع حسگرهای مورد نیاز و نحوه قرار گرفتن آن­ها بر روی برج و خطوط انتقال میپردازیم:

1- حسگر Leading

  وضعیت برج انتقال را به گره ستون اصلی نزدیک انتقال می­دهد. که داده­ های چندین سنسور leaning با هم ادغام شده و به صورت اطلاعات انتقال می­یابد و نظارت در زمان واقعی و هشدار دهنده را تحقق می­بخشد.

2- Conductor galloping

این حسگر برای تشخیص galloping در شبکه ­های انتقال برق طراحی شده است.

3- حسگرهای هواشناسی

درجه حرارت، رطوبت، سرعت باد، آفتاب، و بارش را می توان به وسیله شبکه­ های حسگر بیسیم که در کنار کاندکتور قرار می­گیرد و یا روی برج نصب می­گردد بدست آورد.

4- کاندکتورicing

کاندکتور icingمی­تواند از طریق نتیجه حسگرهای هواشناسی و حسگرهای تنش تعیین شود. سیستم تجزیه و تحلیل داده در مرکز نظارت، اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورها را تجزیه و تحلیل کرده و برای هشدار زود هنگام تصمیم­ گیری می­کند. بنابراین تخلیه الکتریکی غیر عادی یخ را می­توان کاهش داد و یا اجتناب شود.

5- ارتعاش باد

سنسور شتاب برای تشخیص لرزش هادی، ناشی از باد استفاده می­شود. فرکانس ارتعاش و دامنه آن می­تواند ثبت و تجزیه و تحلیل شود. همچنین سرعت باد، جهت باد، درجه حرارت محیط، رطوبت و فرسودگی هادی می­تواند تجزیه و تحلیل گردد.

6- درجه حرارت هادی

درجه حرارت هادی را می­توان با سنسورهای بی سیم دما کارگذاشته شده در هادی جمع آوری کرد. در شکل زیر طرح استقرار سنسورها در خط انتقال برق و برج نشان داده شده است. سنسورها شامل دماسنج، رطوبت سنج، و دیگر سنسورهای هواشناسی، سنسور لرزش، سنسور مافوق صوت، سنسور leaning برج، سنسور مادون قرمز، سنسور جریان نشتی، دوربین، گره­ های سینک می­باشند که ساخت سیستم نظارت بر خطوط انتقال برق و برج را امکانپذیر می­سازند. گره سینک مستقر در برج، داده­ ها را از سنسورهای اطراف خود جمع آوری کرده و آنها را ادغام کرده و از طریق شبکه­ های انتقالی تلفن همراه و یا شبکه­ های خصوصی آنها را به مرکز کنترل که در یک مکان دور قرار دارد انتقال می­دهد. که از ویژگی ­های آن میتوان به انعطاف پذیر بودن، مناسب بودن، انتقال اطلاعات با سرعت بالا و قابل اعتماد و اتصال با کیفیت بالا بین امکانات انتقال برق و مرکز نظارت نام برد.

gate

 

سیستم نظارت آنلاین خط انتقال قدرت، نظارت در زمان واقعی را تحقق می­بخشد و نمایش اطلاعات و آمار و تجزیه و تحلیل را از طریق سیستم مدیریت اطلاعات امکان پذیر می­کند.

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید