مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

محاسبات کوانتومی و اینترنت اشیا

محاسبات کوانتومی و اینترنت اشیا

 

محاسبات کوانتومی و اینترنت اشیا


 

گرچه محاسبات کوانتومی در مرحله پیدایش است ولی پیش از این نیز دنیا را درگیر طوفان کرده بود. ترکیب شدن آن با اینترنت اشیا می‌تواند ترکیبی کشنده باشد، همین طور که همخوان شدن با آن نیز می‌تواند بهشتی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بسازد. با فرض این که بزرگترین تغییرات و تاثیرات اساسی اینترنت اشیا در بخش مدرن، در مرکز خاورمیانه و آمریکای جنوبی یافت شود، سهم آن اهمیت کمتری دارد و استفاده از اینترنت اشیا درب بازی برای توسعه است. با توجه به معیارهای توسعه‌ برای اطلاعاتی که اینترنت اشیا تولید می‌کند، صعود واقعی اینترنت اشیا با همکاری محاسبات کوانتومی اتفاق می‌افتد، به طوری که در ضمن آن محاسبات و مانع‌های امنیتی می‌تواند حل شود.

چرا کوانتوم در اینترنت اشیا؟

هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ مسائل جدانشدنی ایده‌ی اینترنت اشیا است. به طور کلی، این دو، یک بستر و البته محدودیتی برای پیروزی هستند. برای همین امکان غلبه بر آن را بررسی می‌کنیم. جان مارتینی، مدیر آزمایشگاه محاسبات کوانتومی گوگل، در انجمن توضیح داده است: برای حل مسائل سیستم‌های عصبی به عنوان بخشی از یادگیری ماشین، باید با توجه به معیارهای عظیم اطلاعات، توانایی ارتقاء ظرفیت‌های محدود را داشته باشیم. با استفاده از محاسبات کوانتومی، ما می‌خواهیم تعداد بیشتری از پارامترها را کشف کنیم که بتوان با استفاده از آن‌ها با این نوع مسائل تعامل موثرتر داشت و به راه‌حل‌های بهتر رسید. این مسائل سرآمدی برای محاسبات کوانتومی هستند. “با توجه به این تغییر در دیدگاه، اکنون قادر خواهیم بود که پردازش‌های بزرگتر اطلاعات را با سرعت بیشتر و موثرتر انجام دهیم. نتیجه آن، بدست آوردن خروجی‌هایی از ابزارهای مرتبط است که به صورت بالقوه قابل تعمیم هستند، همچنین ساخت هاب‌ها  و ابزارهای جدید و تبادل بیشتر اطلاعات حاصل می‌شود.

یکی دیگر از موارد جذاب اینترنت اشیا کوانتومی، امنیت است. مکانیک کوانتومی پیشرفتی در بعضی ویژگی‌ها داشته، که اگر به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است به طور بنیادین شرایطی برای ارتباطات سالم ایجاد شود. فرضا، برای روش‌های انتقال. این بدان معناست که با ساختن ویژگی‌های 100٪ امن، ما می‌توانیم ارتباطات کاملا لحظه‌ای بدون هیچ تکنیکی ایجاد کنیم. یکی دیگر از ابعاد مهم، رمزنگاری کوانتومی است، که اکنون بررسی شده و مورد آزمایش است. با وجود این که پیام‌های درهم شده را می‌توان در زمان قابل توجه-که البته قابل دستیابی است- مورد سوء استفاده قرار داد،  روش‌های فوق محاسباتی، رمزگذاری کوانتومی و محاسباتی که مربوط به رمزگشایی چنین پیام‌هایی است، باعث می‌شوند که شکستن این رمزگذاری مشکل شود. امکان انتقال اشیاء کوانتومی ساده مانند پرچم‌ها در مفهوم سنتی به این معنی است که هیچ کس نمی‌تواند اطلاعات را از بین ببرد یا آن را خراب کند. الکس فدوروف، دانشجوی دکترا در مرکز محاسبات کوانتومی روسیه می‌گوید، مجموعا این موضوع به گروه بزرگی از استانداردهای انتقال کوانتومی بستگی دارد. از این امکان در رمزنگاری یا بلاک چین  استفاده می‌شود، که به ما اجازه می‌دهد از صحت و پایداری اطلاعات اطمینان حاصل کنیم و بدانیم بدون ضبط یک عملیات، شما نمی‌توانید آن اطلاعات را دریافت کرده یا تغییر دهید.

اهمیت محاسبات کوانتومی

رمز نگاری کوانتومی عرصه‌ای است که در حال حاضر در حال انفجار است، زیرا اطلاعات را قادر می سازد تا فراتر از آنچه می‌توانستیم در خواب ببینیم، امن باشد. همان طور که می‌دانیم در جهانی که حمله سایبری در حال توسعه است، حفاظت از داده‌هایمان بسیار ضروری است. با توجه به پردازش کوانتومی، ما می‌توانیم ابزارهای کوچک‌تر، موثرتر و امن‌تر تولید کنیم. با این حال این همه‌ی ماجرا نیست. شهرهای شلوغ به سطوحی می‌رسند که هرگز پیش بینی نمی‌شده و ارتباطات به طور قابل ملاحظه‌ای سریعتر خواهد بود و ما مدیریت بهتری برای زندگی خواهیم داشت. بدیهی است که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. مارتینیس توضیح می دهد: “اصل اساسی برای شناخت کوانتومی، بی‌نظمی است”. این به این معنی است که ساختن کامپیوترهای کوانتومی هنوز محدود به تعداد مشخصی از کیوبیت‌ها است. بلوسوف توضیح داد که با توجه به یکی از اعلاناتی که در انجمن شده است، آنچه که ما در آغاز امروز نشان دادیم، یک کامپیوتر کوانتومی با 51 کیوبیت واقعی است. از آن زمان تاکنون، تنها ده کوبیت کامل شده است. “با این حال، اکنون حدود یک صد کیوبیت یا بیشتر لازم است تا این پردازنده‌ها در ابزارهای معمول به واقعیت برسند. زمانی که این پردازنده‌ها را داشته باشیم، برنامه‌های مستقیم مانند اتومبیل‌های خودمختار، پوشیدنی‌ها و سرویس‌های شهر هوشمند را خواهیم دید که با بهره‌گیری از محاسبات کوانتومی عمل می‌کنند.”

محاسبات کوانتومی و اینترنت اشیا

 

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید