مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گزارش برگزاری بوت کمپ اینترنت اشیا 98

iotiran bootcamp

برگزاری بوت کمپ اینترنت اشیا 98

شروع با یک تفاهم نامه:

بوت کمپ اینترنت اشیا به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد آموزشی اینترنت اشیا کشور، پیرو عقد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باهدف انتقال اطلاعات و ایجاد مهارت‏های آموزشی از مردادماه لغایت شهریورماه سال 98 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

برگزاری بوت کمپ اینترنت اشیا 98

حامیان:

 این رویداد با حمایت سازمان­ ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی زیر برگزار گردید:

 

hami

 

سرفصل­ ها و محتوای آموزشی:

سرفصل­ های این دوره طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی و تلفیقی از دروس آکادمیک و مهارتی با رویکرد آماده‌سازی شرکت‌کنندگان ویژه بازار کار در یک کارگروه علمی با حضور اساتید و متخصصین این حوزه در کشور تدوین گردید. پس از بررسی دقیق بوت کمپ‏ های برگزارشده با محوریت اینترنت اشیا در دنیا، تحلیل دوره ‏های آموزشی اینترنت اشیا برگزارشده در کشور و همچنین سطح دانش و نیاز جامعه؛ سرفصل ‏های این بوت کمپ به ‌صورت کلی به شرح زیر طراحی شد:

 

 سرفصل های دوره سایت

 

کادر آموزشی (اساتید و منتورها):

هر یک از این سرفصل‏ ها توسط اساتید متخصص و خبره و با حضور منتورهای آموزشی و تجاری، در بازه‏ های زمانی مختلف تدریس گردید و متناسب با هر سرفصل، تمرین‏ های انفرادی و گروهی به شرکت‏ کنندگان تخصیص داده می‌شد تا با کمک‌مربیان آموزشی اقدام به پیاده‏ سازی آن‌ها نمایند و میزان فراگیری مبحث‏ های تدریس شده ارزیابی شود.

آشنایی با اساتید هر دوره از مهم‌ترین بخش‌ها جهت ارزیابی و انتخاب آن است. ازاین‌رو مرکز تحقیقات اینترنت اشیا برای تمامی دوره‌های آموزشی خود ازجمله بوت کمپ اطلاعات اساتید را جهت آشنایی مخاطبان رویداد در سایت خود بارگذاری می­نماید.

 Prof Resume

 

 

نظرسنجی آموزشی:

 برای اطلاع از کیفیت تدریس، اساتید در بخش­های تسلط بر روي درس، به‌روز بودن دانش و اطلاعات، انعطاف‌پذیری در كلاس و استفاده صحيح و مناسب از وسايل کمک‌آموزشی، رفتار حرفه‌ای، سؤالات امتحاني و سایر موارد، در حین برگزاری دوره توسط کمیته ارزشیابی اساتید و دانشجویان جهت ارتقاء کیفیت آموزش مورد ارزیابی قرار می­گرفتند.

نمونه‌ای از نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط دانشجویان:

vote

 

پک های سخت افزاری گروهی و انفرادی:

 به دلیل نیاز به پرورش نیروی دارای مهارت و همچنین اهمیت آموزش اصولی و پایه‌ای اینترنت اشیا به‌صورت آکادمیک و عملیاتی، نیاز به به‌کارگیری قطعات و تجهیزات الکترونیکی مختلف مرتبط با اینترنت اشیا در سیستم آموزش کشور احساس شد. در همین راستا مسئولان برگزاری بوت کمپ تصمیم به تهیه کیت‌های سخت‌افزاری انفرادی برای شرکت‌کنندگان گرفتند.

pack 3

Pack

 

 

سناریوهای عملیاتی:

 در راستای ایجاد انگیزه بیشتر در شرکت‌کنندگان جهت فراگیری عناوین آموزشی و همچنین آشنایی واقعی آن‌ها با نحوه پیاده‌سازی پروژه ‏های مبتنی بر اینترنت اشیا که نیاز و دغدغه جامعه و صنعت هستند، از میان بیش از 30 عنوانِ پروژه سرانجام بر اساس اعلام نیاز سازمان‏ ها، پیشنهاد اساتید و همچنین بررسی امکان پیاده‏ سازی سناریو در فضای بوت کمپ، 11 سناریو هوشمندسازی جهت اختصاص به هر تیم انتخاب گردید. مهم‌ترین نکته در انتخاب سناریوهای بوت کمپ این بود که سناریوها علاوه بر تقاضامحور بودن قابلیت پیاده ‏سازی در سطح کوچک اما واقعی را داشته باشند تا در انتها شرکت‏ کنندگان بتوانند با استفاده از آموزش‏های اساتید یک محصول اولیه کاربردی را در حین فراگیری مباحث تولید نمایند.

سناریوهای بوتکمپ98.png

پس از نهایی سازی سناریوها، یک فرم خود اظهاری توسط کمیته نظارت بر محتوا و ارزشیابی و کمیته نظارت بر تیم‏ ها تهیه شد و برای شرکت‏ کنندگان ارسال گردید و هر شرکت‌کننده بر اساس تمایل به پیاده ‏سازی سناریو‏ها و تخصص خود در یک گروه قرار گرفت و با مشارکت اساتید مربیان و سرپرست فنی و همچنین کمیته نظارت بر محتوا لیست نهایی کیت‏ های گروهی تهیه و جهت پیاده‌سازی آن‌ها به‌صورت واقعی، خریداری و در اختیار گروه­ های بوت کمپ قرار گرفت.

 

 

کارگاه های انتقال تجربه:

 یکی از مهم‌ترین مسائلی که در برنامه‏ ریزی بوت کمپ موردتوجه قرار گرفت این بود که شرکت‏ کنندگان بتوانند علاوه بر آموزش ‏های مهارت محور، با چالش‌های واقعی کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا آشنا شوند و با دیدگاه تجاری به مباحث آموزش داده‌شده بنگرند. به همین دلیل از شرکت‏های فعال در تمام لایه‏ های اینترنت اشیا دعوت به عمل آمد تا با توصیف کسب‌وکار و چالش­ های خود در بخش انتقال تجربه حضور یابند.

این پنل‏ها در انتها روز و بعد از اتمام تدریس در قالب کارگاه 30 الی 45 دقیقه برگزار شد.

انتقال تجربه

Exp

 

آزمون های تئوری و عملی حین دوره:

با توجه به اهمیت سنجش میزان فراگیری در بوت کمپ اینترنت اشیا ارزیابی میزان فراگیری شرکت ‏کنندگان در بخش مباحث تئوری و نظری به‌صورت آنلاین و همچنین ارزیابی کار عملی شرکت‏ کنندگان توسط فرم ‏های ارزیابی توسط مدرسان و کمک ­مربیان آموزشی صورت گرفت.

Azmoon2

 

 

 

آمار شرکت کنندگان:

 بیش از 130 متقاضی جهت ثبت‌نام در بوت کمپ درخواست خود را ثبت کردند و از این میان تنها 63 نفر موفق به ثبت ‏نام در دوره شدند. از این تعداد بیش از 60 درصد فارغ‌التحصیل و یا دانشجوی دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد بودند که خوشبختانه نشان‌دهنده بالا بودن سطح شرکت‏کنندگان و به‌تبع آن سطح علمی دوره بود.

آمار شرکت کنندگان

 

بازدید مدیران و مسئولان کشوری:

 یکی از اصلی‌ترین اهداف مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در برپایی این دوره آموزشی، فراهم‌سازی بستری مناسب براي کمک به جوانان کشورمان در یادگیری و ایجاد کسب‌وکار بود؛ بنابراین براي تحقق اين هدف مهم تلاش كردیم تا بر فراهم‌سازی بهترين شرايط و امكانات، زمينه انتقال دانش جهاني را برای جوانان کشورمان فراهم کنیم و پس‌ازآن اقدام به جذب سرمايه و توسعه ایده‌های کاربردی در زمینه هوشمند سازی نمودیم.

در این راستا بر آن شدیم تا با همکاری سازمان‌های شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاران زمینه پیشرفت و رشد دانشجویان را فراهم کنیم. به همین منظور طی نامه‌ای با شتاب‌دهندگان و سرمایه‌گذاران حوزه‌های مرتبط ارتباط برقرار کردیم و از آن‌ها برای حضور در رویداد و بازدید از محیط کار تیم‌ها و غیره دعوت به عمل آوردیم.

guest

بازدید شرکت کنندگان دوره از مراکز شتابدهی و استارتاپی:

 یکی از اهداف برگزاری بوت کمپ اینترنت اشیا تعلیم نیروی متخصص کار و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا در حوزه اینترنت اشیا است و همچنین شناساندن محیط­ های کسب‌وکاری و ترسیم آینده استارتاپ­ ها و نحوه رشد و گسترش آن‌ها نیز یکی دیگر از چالش‌های این بوت کمپ محسوب می‌شد و با توجه به این امر امکان بازدید از مکان­ های مرتبط و آشنایی با فضاهای کاری و استارتاپی مستقر در شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و پارک­ها فراهم گردید.

Park

 

اختتامیه:

 مراسم اختتامیه دوره آموزش مهارت محور بوت کمپ اینترنت اشیا روز جمعه پانزدهم شهریورماه با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر مدیران مرتبط با اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور برگزار شد.

Ekhtetamieh

در این مراسم تیم‌های آموزش‌دیده محصولات خود را برای حاضرین ارائه کرده و شرایط همکاری آینده را نیز اعلام نموده و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شتابدهی فعال کشور که جهت بررسی خروجی‌های این بوت کمپ حضور داشتند، به بررسی تیم‌ها و خروجی آن‌ها پرداختند و آمادگی خود را برای حمایت از تیم‌ها و ورودشان به بازار کار اعلام داشتند.

 

 

و پایان یک تجربه موفق:

Ekhtetamieh 2

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید