مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

راهکار شنیداری هوشمند برای نظارت بر سلامت تیغه‌ها در توربین‌های بادی

smart wind turbine iot

شرکت‌های Ping Monitor و Lattech Systems با شرکت سوییسی u-blox در توسعه یک راهکار شنیداری هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا همکاری کرده‌اند تا نظارت مستمر و از راه دور را برای اطمینان از سلامت تیغه در توربین‌های بادی امکان پذیر نمایند.

راهکار شنیداری جدید به صورت مستمر به صدای حرکت پره‌های توربین گوش می‌دهد و صدا را برمبنای الگوی صوتی متفاوتی که یک پره آسیب دیده دارد تحلیل و بررسی می‌نماید. در صورت تشخیص خرابی به اپراتوهای فنی هشدار داده می‌شود و این کار سبب تسهیل مدیریت و اجرای عملیات پیشگیرانه توسط تکنسین‌های فنی خواهد شد.

در راهکار شنیداری جدید، داده از حسگر به ابر ارسال می شود. در توسعه این بخش از راهکارهای ارتباطی یکپارچه مقیاس پذیر ارائه شده توسط شرکت u-blox استفاده شده است. این راهکارها بر اساس پروتکل انتقال داده MQTT  کار می‌کنند.

با فعال کردن نظارت «همیشه روشن» در این راهکار شنیداری، اپراتورهای توربین بادی می‌توانند هزینه‌های تعمیر پره‌ها را تا ۲۵ درصد و هزینه‌های تعویض را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. آسیب تیغه می‌تواند به دلیل فرسایش نوک یا لبه جلویی آن، برخورد صاعقه یا تضعیف یکپارچگی سازه رخ دهد. تشخیص زودهنگام آسیب هنگامی که کوچک است، امکان تعمیر سریع را فراهم خواهد کرد.

منبع

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید