مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

بررسی خانه ی هوشمند، راهی برای کاهش میزان انرژی مصرفی خانوارها

2 2

بررسی خانه ی هوشمند، راهی برای کاهش میزان انرژی مصرفی خانوارها


براساس پیش ­بینی­ های انجام شده تا سال 2020، 7.5 میلیارد نفر جمعیت در جهان وجود خواهد داشت و مصرف انرژی در مقایسه با سال 2000 به  میزان 75 درصد چه در کشورهای در حال توسعه و چه توسعه یافته افزایش خواهد یافت. این یعنی افزایش مصرف 37.5 درصدی در هر 10سال. هم چنین گزارشات برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نشان می­دهد مصارف ساختمان­ها 30 تا 40 درصد کل مصرف انرژی اولیه در جهان می­باشد این اتلاف­ها می­تواند ناشی از برخی عادات نادرست یا امکانات و تجهیزات ضعیف باشد.

در این مطلب به بررسی خانه­ ی هوشمند که راهی برای کاهش میزان انرژی مصرفی خانوارها می­باشند خواهیم پرداخت.

خانه­ ی هوشمند:

خانه هوشمند خانه­ ای است که در آن همه­ ی وسایل با یک دستگاه مرکزی کنترل می­شوند. کنترل چراغ­ها، دما، لوازم خانگی، قفل­ها، انواع مختلفی از دوربین­ ها، سیستم­های سرمایش وگرمایش، صوت، تصویر و پرده­ ها از هر جای خانه و حتی دور از خانه مقدور می­باشد.

فرض کنید در فضای بازی با تعداد زیادی ساختمان قرار داریم. آیا در مورد اینکه کدام ساختمان بیشترین مصرف انرژی را دارد می­توان اطلاعی داشت؟ آیا می­توان در مورد علت میزان برق مصرفی هر ساختمان­ اطلاع داشت؟

آیا می­توان میزان برق مصرفی 48 ساعت آینده­ی هر ساختمان و مجموعه­ ی ساختمان­ها را تخمین زد؟ میزان برق مصرفی ماه آینده و یا سال آینده را چطور؟

راه­های رسیدن برای کاهش میزان مصرف انرژی ساختمان­ها چیست؟

2 2

راه حل:

برای دسترسی به میزان برق مصرفی هر ساختمان اولین قدم مانیتورینگ ساختمان توسط سنسورها برای دریافت میزان برق مصرفی آن ساختمان است. با استفاده از سنسورهای مختلف درصد میزان برق مصرفی هر قسمت از ساختمان را می­توان به طور تفکیک شده به دست آورد.

AI (artificial intelligence)

دیتاهای خامی که از سنسورهای مختلف و ساختمان ­های مختلف به ما داده شده است به طور خام غیر قابل فهم بوده و باید تحلیل­ هایی را بر روی آن انجام داد.

هوش مصنوعی(AI) به ما اجازه می­دهد تا تحلیل­ هایی را بر روی دیتاها برای بهتر فهمیدن میزان انرژی مصرفی مفید هر ساختمان، میزان انرژی تلف شده آن ساختمان، تخمین حدودی انرژی مصرفی در چند روز آینده و … را بدست آورد.

برقراری ارتباط بین ساختمان­ها، پیش ­بینی و بهبود میزان برق مصرفی را می­توان توسط AI ها تامین کرد.

طبق تخمین زده شده با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء و هوشمندسازی ساختمان­ها می­توان حداقل 20% میزان برق مصرفی هر ساختمان را کاهش داد(حدود  کاهش انرژی مصرفی)

مزایای طرح ساختمان هوشمند به طور کلی:

استفاده­ی بهینه از برق مصرفی، جلوگیری از هزینه­های اضافی، کاهش کربن تولید شده و کاهش برق مصرفی هر ساختمان از مزایای اولیه ­ی این طرح است.

-کنترل از راه دور بر خانه

-کنترل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

-کنترل سیستم­های روشنایی

-کنترل تهویه مطبوع

-سیستم اعلام و حریق و کنترل دود

-کنترل تردد و حفاظت

-مدیریت آسانسورها در زمان­های خاص

-افزایش امنیت خانه از راه دور

-میزان درصد مصرف انرژی در ساختمان­ها:

smarthome

همانطور که از شکل بالا مشخص است بیشترین میزان مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به سرمایش و گرمایش منازل می­باشد. با استفاده از یک ترموستات برنامه­ ریزی شده می­توان دمای ساختمان­ را در زمان­ها و ساعات مختلف و یا در فصل­های مختلف تنظیم کرد. از طرفی می­توان از مصرف بی­ دلیل وسائل گرمایشی در زمانی که کسی در منزل حضور ندارد نیز جلوگیری کرد.

دومین میزان مصرف ساختمان­ها مربوط به روشنایی و لوازم جانبی مربوط به آن است.که از این میزان 25% آن به طور مستقیم فقط صرفا مربوط به لامپ­های خانه می­ شود. صرفا با خاموش کردن لامپ­ها در زمانی که شما نیازی به آن ندارید(چه با استفاده از سنسورهای حرکتی و چه با تایمرهای اتوماتیک) می­توان باعث کاهش این مقدار از انرژی شد.

 Source: https://www.smarthome.com/sc-save-energy-the-smarthome-way

https://www.ibm.com/us-en/

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید