مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

گزارش برگزاری اولین دوره آموزش امنیت پروتکل های ارتباط رادیویی و رمزنگاری اینترنت اشیا

IOTPROSEC2

گزارش برگزاری اولین دوره آموزش امنیت پروتکل های ارتباط رادیویی و رمزنگاری اینترنت اشیا


اولین دوره آموزش امنیت پروتکل های ارتباط رادیویی و رمزنگاری اینترنت اشیا توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با همکاری سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی(ساتبا)، در روز جمعه دوم آذرماه سال جاری از ساعت ۸ الی ۱۷ در محل ساختمان ساتبا واقع در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.

در بخش های مختلف این دوره علاوه بر مرور کلی بر مفهوم امنیت در لایه های اینترنت اشیا، شیوه های مختلف رمزنگاری نوین به افراد حاضر در جلسه توضیح داده شد.

راه های نفوذ به شبکه های ارتباطی اینترنت اشیا مخصوصا LoRa و NB-IoT و راه های رمزنگاری و امن سازی آن توسط مدرس دوره آقای دکتر احمدی بطور کامل تشریح گردید.

متناسب با سوالات و درخواست حاضرین در جلسه روش های ایجاد لینک امن در ارتباطات رادیویی که بیشترین سهم را در اینترنت اشیا دارند ارائه گردیده و شیوه های جلوگیری از نفوذ در این نوع ارتباط آموزش داده شد.

وی  در بحث بررسی تهدیدات امنیتی اینترنت اشیا خاطرنشان کرد: از جمله تهدیدات بسیار جدی در حوزه اینترنت اشیا حملات کانال جانبی (مدل جعبه خاکستری) میباشد و برای بهبود تهدیدات اینترنت اشیا به شرح روش STRDE (شناسایی تهدیدات، مستندسازی تهدیدات، ارزیابی تهدیدات و ….) پرداختند.در بخش انتهایی روش های رمزنگاری و امن سازی 4G و امنیت در پروتکل های رایج اینترنت اشیا نظیر CoAP و 6LoWPAN ارائه گردید که مورد سوال بسیاری از کارشناسانی است که امروزه در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارند.

در این دوره کارشناسان و متخصصانی از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی حضور داشتند که در حال حاضر یا کسب و کار مرتبط دارند و یا نیازمند پیاده سازی این فناوری در سازمانشان هستند.

همانطور که در بخش ابتدایی این دوره نیز دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا لزوم شکل گیری زنجیره ارزش و اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور را نیاز حیاتی پیاده سازی پروژه ها در این زمینه عنوان کردند، یکی از مهم ترین بخش های این اکوسیستم امنیت و حریم خصوصی است که علاوه بر ترویج و فرهنگ سازی نیاز به قانون گذاری ها و سیاست گذاری های جدید توسط سازمان های مربوطه دارد.

در انتهای دوره علاوه بر انجام نظرسنجی، یک مسابقه از محتوای ارائه شده در دوره برگزار گردید و به سه نفر از افرادی که بیشترین پاسخ صحیح را داده بودند از طرف برگزارکنندکان جوایزی اهدا گردید.

هم اکنون این امکان برای اشخاص و یا شرکت ها و سازمان ‏های علاقمند فراهم است تا در صورت تمایل به برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری، از طریق ایمیل info@iotiran.com   و یا تلفن 02177199154 با مرکز ارتباط برقرار نمایند.

 

IOTPROSEC2

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید