مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا برای کانتینرهای هوشمند در بنادر بزرگ توسعه یافته

iot

با گسترش  iot فناوری های مربوط به کانتینرهای هوشمند در بنادر بزرگ توسعه یافته و از این فناوری برای بازدهی بالا در ارائه خدمات،جلوگیری از قاچاق و همچنین نظارت دائمی و بلادرنگ بر اشیاء حساس کانتینرها استفاده نمود.با بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا می توان موقعیت مکانی کانتینر را در خارج از بنادر(سیستم  LRTI و GPS) و در داخل بنادر(تکنولوژی RF) رصد کرد .

-نقش نظارتی و شفافیت اطلاعات فناوری اینترنت اشیا :

در حوزه نظارت برکانتینرها با سه چالش اصلی روبرو هستیم:1.اطمینان از اینکه کانتینر وارد شده دست نخورده است.  2.اطمینان از انسجام و یکپارچگی کانتینر  3.اطمینان از انتقال آن بر فرد و مکان مورد نظر

قبل از ارائه راهکارهای بر پایه  IOT باید بگم که مهمترین رکن در توسعه این نوع فناوریها فراهم کردن زیرساخت ها می باشند.

روش اول از طریق فناوري هاي تشخیص و ردیابی انجام می گیرد و شامل هویت راننده، وسیله نقلیه، کانتینر، و مهر و موم و بازرسی خسارت کانتینرطی مراحل مختلف در بندر می باشد.

روش دوم نظارت بر اطراف کانتینر با استفاده از دوربین های مداربسته یا مادون قرمز هست.

روش سوم اضافه کردن تجهیزات هوشمند به محموله یا کانتینراست.مثلا سنسورهای دما و رطوبت برای مواد غذایی .

-هوشمند سازی حمل و نقل کانتینرهای خالی:

در بنادر بزرگ هدایت کردن انبار کانتینرهاي خالی یکی از بزرگترین چالشهاي کانتینري است. در حالت عادی مدیریت کانتینرهای خالی بدلیل کمبود اطلاعات بسیار دشوار است. و نتیجه آن تاثیراتی مثل افزایش ترافیک ، افزایش گازهای گلخانه ایست.

IOT  چه پیشنهادی میدهد؟

چنانچه ما یک سیستم جامع اطلاعاتی که بصورت بلادرنگ اطلاعات حیاتی کانتینرها از شبکه سنسورها (که در محوطه بندرو خود کانتینرها تعبیه شده باشند ) که شامل : موقعیت مکانی ، مبدا،مقصد ، شرایط درون کانتینر ، محتویات و…. دریافت کنیم . میتوانیم تمامی چالش های نظارت بر کانتینرها و معضل کانتینرهای خالی را حل نماییم.

iot

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید