مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

5 روش اینترنت اشیا برای تغییر و بازتولید کسب و کارها

5 روش اینترنت اشیا برای تغییر و بازتولید کسب و کارها

اینترنت اشیا چیزی بیش از برقراری یک ارتباط ساده بین دستگاه ها و سیستم ها می باشد. در واقع اینترنت اشیا در حال ایجاد فرصت هایی برای تولید و ارائه محصولات جدیدی است که تا پیش از این، ممکن به نظر نمی رسیدند. بنابر گزارش تحلیلی فوربس از 700 مدیر اجرایی، 60 درصد از شرکت ها با کمک کارگروه های اینترنت اشیا خود در حال گسترش یا تغییر کسب و کار خود هستند. در حالی که 36 درصد از آنها جهت های کسب و کاری بالقوه جدیدی را در نظر گرفته اند. علاوه براین، 63 درصد هم اکنون به صورت مستقیم در حال ارائه سرویس های جدید و به روز به مشتریان خود هستند.

به کارگیری اینترنت اشیا از یک استراتژی ارتباطی تبدیل به یک استراتژی تغییر کسب و کار شده و نتایج اثبات شده ای مانند افزایش قابلیت سودآوری را نیز از خود نشان داده است. بیش از 7 نفر از هر 10 مدیر، اینترنت اشیا را به عنوان یک ابزار افزایش درآمد پذیرفته اند. در حال حاضر 45درصد از مدیران گزارش کرده اند که با کمک اینترنت اشیا توانسته اند سود خود را 1 تا 5 درصد افزایش دهند و 41 درصد دیگر افزایش سود سالانه 5 تا 15 درصدی را بیان کرده اند. برای سال آینده تقریباً همه مدیران (94%) انتظار افزایش سود 5 تا 15 درصدی را به عنوان نتیجه به کارگیری اینترنت اشیا دارند.

اما مزایای اینترنت اشیا بیشتر از رشد سود و درآمد است. در ادامه 5 روش اینترنت اشیا برای تغییر و بازتولید کسب و کارها امروز تأثیر می گذارد، بیان شد است: 

1- داده بیشتر، فرصت های بیشتر

کسب و کارها فرصت های جدیدی مانند تعمیرات پیشگیرانه، به روزآوری یا ارتقاء محصولات و موقعیت یابی و دنبال کردن دارایی ها را برای سرمایه گذاری های جدید یا گسترش سرمایه گذاری می بینند. گزارش تحلیلی فوربس نشان می دهد که سنسورهای جایگذاری شده در سیستم ها و خطوط تولید، انبارها و ماشین ها، داده هایی تولید می کنند که به مدیران در درک روند اجرای عملیات، نظارت بر محصولات و افزایش راندمان تولید کمک می کنند. داده های زمان واقعی[1] یا نزدیک به زمان واقعی که از خطوط تولید، پایگاه های داده، سنسورها و سیستم های اینترنت اشیا به دست می آید، به شرکت ها کمک می کند تا دید بهتری نسبت به کارایی و راندمان سیستم ها و فرآیندهای خود داشته باشند و فرصت هایی برای رشد و نوآوری را در اختیار آنها می گذارد.

2- راه های جدیدی برای درک مشتری

اینترنت اشیا همچنین راه را برای به کارگیری تکنیک های بینایی ماشین[2] (با استفاده از دوربین یا سنسورهای دیداری دیگر) فراهم کرده است تا دیدگاه بهتری نسبت به رفتار و نیازهای مشتری و نیز جنبه های حیاتی عملیات شرکت به دست آید. نزدیک  به نیمی از مدیران اجرایی (47%) در گزارش تحلیلی فوربس گفته اند که از تحلیل های دیداری و ضبط اطلاعات افراد، اشیاء و موقعیت ها استفاده می کنند. برای مثال، با یک دوربین متصل به هوش مصنوعی یا سیستم های تحلیل، فروشندگان شاید بتوانند واکنش های مردم را نسبت به فروش های فوق العاده و تخفیف ها درک و پیش بینی کنند.

3-ایجاد کسب و کارهای جدید

گزارش تحلیلی فوربس نشان می دهد که اینترنت اشیا خود در حال تبدیل به یک گونه کسب و کاری جدید است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اکثر مدیران گفته اند که اینترنت اشیا فرصت های کسب و کاری جدیدی را خلق می کند. برای مثال، اکنون شرکت ها این فرصت را دارند که نه تنها به تولید محصولات بپردازند، بلکه سرویس هایی برای نظارت بر عملکرد و کارایی این محصولات ارائه دهند که تمامی این سرویس ها مدیون الگوریتم هایی است که پیش بینی تعمیرات را انجام می دهند. این داده های اینترنت اشیا می توانند در سراسر اکوسیستم شرکت یا حتی با شرکا و مشتریان به اشتراک گذاشته شوند که خود راه های جدیدی را برای نوآوری در زمینه سرویس های ارزش افزوده ایجاد می کند. نزدیک به نیمی از مدیران (48%) در گزارش فوربس گفته اند که اینترنت اشیا آنها را قادر ساخته تا یک مدل پلتفرمی را برای مشارکت بهتر شرکا فراهم کنند.

4-بهبود تجربه مشتری

اینترنت اشیا نقش مهمی را در بهبود تجربه مشتری به عنوان یک جنبه کلیدی از کسب و کارها در اقتصاد امروز، بازی می کند. بیش از نیمی از شرکت ها (56%) در گزارش فوربس روی اینترنت اشیا برای ایجاد تجربه مشتری موردنظر خود سرمایه گذاری کرده اند و 42% توانسته اند قابلیت های خود را در زمینه ایجاد تجربه مشتری شخصی سازی شده، با استفاده از اینترنت اشیا گسترش دهند. داده های جمع آوری شده از نقاط تماس بین فروشنده و خریدار، محصولات و خدمات می توانند یک دید چند بعدی را از تجربیات و سطح رضایت مشتری در اختیار شرکت ها بگذارند که تاکنون دسترسی به آن امکان پذیر نبوده است. با استفاده از داده های اینترنت اشیا که معمولاً زمان واقعی هستند، شرکت ها می توانند به سرعت نسبت به مسائل و درخواست های به وجود آمده واکنش نشان دهند. برای مثال، برخی فرودگاه ها سنسورهای اینترنت اشیا (به ویژه دوربین ها) را به کار گرفته اند تا تجربه بهتری را برای مسافران خود فراهم کنند. پله برقی های معیوب، سرویس های بهداشتی کثیف، نقاط شلوغ کریدورها می توانند تحلیل شده و مشکلات و ناراحتی ها تشخیص داده می شوند. فرودگاه ها می توانند با اعزام تیم های تعمیرات، نظافت و بازکردن گیت ها با توجه به رسیدن پروازها و ترافیک مسافران، به این مشکلات و ناراحتی ها پاسخ دهند.

5- بهره وری بیشتر

شرکت ها به دنبال بهره وری، انعطاف پذیری و چابکی بیشتر هستند. گسترش اینترنت اشیا در قسمت های مختلف اکوسیستم  شرکت ها به معنای کمی سازی بهتر فرآیندها است که به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ورود به بازار کمک می کند. 37 درصد از مدیران اجرایی در گزارش به دنبال بهره وری و راندمان بهتر با بکارگیری اینترنت اشیا هستند. این بهره وری و بهینگی با تحلیل داده های ورودی از سنسورها و انجام تغییرات بدون مداخله انسان امکان پذیر می شود. به عوان مثال، می توان یک خودرو را در بهترین یا سریع ترین مسیر ممکن هدایت کرد. یک شرکت معدنی می تواند از سنسورهایی در کامیون های بزرگ و سنگین خود استفاده کند تا بتواند ترافیک را در سایت معدنی خود بهتر مدیریت کند یا هواپیماهای بدون سرنشین می توانند در یک میدان نفتی به کارگرفته شوند تا در مناطق خطرناک و بسیار قبل از اینکه انسان ها متوجه شوند، مسائل خطوط انتقال و تجهیزات را شناسایی کند.

اینترنت اشیا یک ارزش پیشنهادی متقاعد کننده برای شرکت ها و یک تغییر دهنده اصلی کسب و کارها است، زیرا داده ها و هوش را برای ایجاد ایده ها و روش های انجام کسب و کار با هم ادغام می کند. با کشف، جمع آوری، ثبت و عمل برپایه منابع داده غنی و متنوعی که اکنون از تعداد زیادی سنسور، دستگاه و سیستم در سراسر اکوسیستم و جهان در دسترس است، رهبران کسب و کارها دیدگاه دقیق تری نسبت به نیازهای مشتریان خود خواهند داشت، به گونه ای که تا پیش از این ممکن نبوده است.

translator: Ehsan Yavari

source: http://yon.ir/GlgBW

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید