مرکز تحقیقات اینترنت اشیا » اخبار IoT

مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا – بخش 1

بردهای توسعه IOT

مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا (بخش 1)

بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا

در نیمه دوم دهه اخیر تولید محصولات IOT در رنج بسیار بزرگی از خانه های هوشمند گرفته تا شهرهای هوشمند و ماشین های خودران پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. با وجود این رشد عظیم و بزرگ, بازار هیچ افتی از لحاظ میزان سرمایه گذاری به خود ندیده و پیش بینی میشود تا سال 2022 ارزش این بازار به 1.2$ بیلیون دلار و تا 2023 به 3.5$ بیلیون دلار برسد.

با توجه به قابلیت رشد IOT بیشتر شرکت ها, استارت آپ ها و حتی سرگرمی ها در تلاش هستند تا سهمی در این بازار پرسود داشته باشند.

از کجا شروع کنیم؟

قطعات و دستگاه های جدید IOT روز به روز درحال تولید و عرضه به بازار هستند. قبل از رسیدن به آن مرحله باید نقطه شروع را مشخص کنیم. آیا میدانید چه چیزی میخواهید تولید کنید؟ قطعات و بردهای مورد نیاز شما چه چیزهایی هستند؟ آیا میدانید چگونه باید راه حل های IOT خود را روی دستگاه هایتان پیاده سازی کنید؟

در این لیست (بدون ترتیب خاصی) ما شما را با 5 سری از بهترین بردهایی توسعه IOT که شما میتوانید آن ها را در توسعه دستگاه هایتان استفاده کنید و یا بطور ساده با نحوه کار و امکانات آن آشنا شوید, معرفی کرده ایم.

سری بردهای MKR آردوینو

نکات برجسته:

-اکوسیستم محبوب میکروکنترلری

-قابلیت استفاده از IDE معروف Arduino Software

-هزاران هزار انجمن آموزشی آنلاین و پروژه های آماده

-شیلدهای مخصوص MKR برای توسعه انواع قابلیت ها و ویژگی ها

-تنوع زیاد در اتصالات IOT  (Wi-Fi, LoRa, GSM, SigFox, Ethernet, LTE, Bluetooth)

معمولا بیشتر ما با برد Arduino Uno آشنا هستیم، بردی بسیار محبوب که در نمونه های اولیه پروژه ها مورد استفاده قرار میگیرد. ولی تعداد کمی با سری MKR آشنا هستند، این سری از بردها مخصوص پروژه های IOT ساخته شده و دلیل محبوبیت آن نیز دارا بودن تمام امکانات مورد انتظار از یک برد برای ارتباط است.

سری MKR آردوینوها طوری ساخته شده اند تا با هر نوع طراحی سازگار باشند و تعداد I/O پین های یکسانی روی برد دارند تا وقتی نیاز به تغییر پروتکل ارتباطی شد فقط برد را تعویض کنیید. تمام بردها از نرم افزار IDE یکسانی استفاده میکنند که کار با آن ها را آسان کرده است.

نوع ارتباطی که مدنظر شماست مستقیما بر روی انتخاب نوع برد MKR تان تاثیر دارد:

آردوینو MKR 1000 (نوع ارتباط Wi-Fi)

این ورژن از یک پردازنده 32 بیتی کم مصرف SAMD21 Cortex-M0+ ARM به عنوان MCU بهره میبرد و یک ماژول وای فای داخلی در آن تعبیه شده است. این ورژن از چیپ WINC1500 برای اتصال به وای-فای 2.4-GHz IEEE 802.11 b/g/n میکند.

آردوینو MKR 1010 (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

برد MKR 1010 نوع آپدیت شده برد آردوینو MKR 1000 به حساب میاید, این برد برای سازگاری بیشتر و مصرف انرژی کمتر به ماژول وای-فای معروف و محبوب ESP32 مجهز شده است. همچنین این برد مجهز به بلوتوث نسخه 4.2 نیز میباشد که در مدل MKR 1000 این امکان وجود نداشت. این برد یکی از محبوب ترین بردهای سری MKR به حساب میاید.

آردوینو MKR WAN 1300 (نوع ارتباط LoRa)

برد آردوینو MKR WAN 1300 به یک ماژول لورا CMWX1ZZABZ مجهز شده است که قابلیت ارتباطی آن را در فواصل دورتر امکان پذیر میسازد.

آردوینو MKR GSM 1400 (نوع ارتباط GSM)

اگر شما به دنبال یک ارتباط GSM از نوع 3G آن میگردید, برد آردوینو MKR GSM 1400 با ماژول SARA-U201 که بر روی آن نصب شده میتواند نیاز های را در پروژه هایی همچون حمل و نقل هوشمند و همچنین شهر هوشمند برآورده سازد.

آردوینو MKR Fox 1200 (نوع ارتباط SigFox)

برد آردوینو MKR Fox 1200 به یک ماژول ATA8520 SigFox مجهز است که فقط در اروپا از آن استفاده میشود. این برد این امکان را به شما میدهد تا به پلتفرم های SigFox که در اروپا از آن استفاده میشود متصل شوید.

آردوینو MKR VIDOR 1200 (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

برد آردوینو MKR VIDOR 1200 که به تازگی نیز وارد بازار شده کمی با بردهای داخل این لیست متفوت است و این تفاوت در FPGA بودن آن است. این برد از ماژول روی برد U-BLOX NINA W10 برای ارتباطات وای-فای و بلوتوث خود بهره میبرد. این برد برای پردازش بسیار سریع تصویر و صوت دیجیتالی گزینه بسیار خوبی است.

آردوینو MKR NB 1500 (نوع ارتباط LTE/Narrowband)

این برد دو پروتکل ارتباطی NB IOT و  LTE CAT M1 را بر روی اکوسیستم ساده آردوینو پیاده سازی کرده تا کار با آن ها را راحت تر کند.

این برد برای استفاده جهانی در باندهای Cat M1 و NB1 که شرکت هایVodafone, AT&T, T-Mobile USA, Telstra Verizon و بسیاری از شرکت های دیگر که آن را ارائه میدهند طراحی شده است و یک گزینه عالی برای مکان هایی است که قابلیت دسترسی به اینترنت را ندارند.

بردهای رزبری پای (RASPBERRY PI)

RASPBERRY PI

نکات برجسته:

-اکوسیستم معروف single-board computer (SBC)

-هزاران هزار انجمن آموزشی آنلاین و پروژه های آماده

-دارای تجهیزات جانبی برای رفع هرگونه نیاز

-ابزار یادگیری کامل

-از نوع SBC های بسیار باصرفه

از آنجایی که رزبری پای یکی از محبوب ترین بردهای موجود در بازار است, پس شکی نیست که این برد یکی از گزینه های خوب برای پروژه های IOT باشد. با وجود هزاران منبع رایگان آنلاین برای آموزش و پروژه های آماده و از قبل نوشته شده و تجهیزات جانبی فراوان برای این بردها, شما به راحتی میتوانید به ساخت و طراحی پروژه IOT خود شروع کنید.

مدل های مختلفی از بردهای رزبری پای در بازار موجود است که هرکدام نکات برجسته خود را دارند:

رزبری پای 3 مدل B+ (نوع ارتباط Wi-Fi Bluetooth, و Ethernet)

این برد یک برد استاندارد رزبری پای 3 مدل B+ است که مجهز به پروتکل های ارتباطی Bluetooth و ارتباط بسیم با فرکانس های 2.4 و 5 گیگا هرتزی با استاندارد IEEE 802.11 b/g/n/ac میباشد. درگاه های USB 2.0 و Ethernet نیز برای ایجاد بستری امن تر در نحوه ارتباط روی برد تعبیه شده اند. این برد به یک پردازنده 64 بیتی چهارهسته ای که با فرکانس 1.4 گیگا هرتز کار میکند مجهز شده تا بتواند به انواع ارتباطات چند رسانه ای پاسخگو باشد.

رزبری پای 3 مدل A+ (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

رزبری پای 3 مدل A+ نیز همانند مدل B+ به مشخصات فنی اش میبالد  و از قابلیت های فوق العاده ارتباط بلوتوث و وای-فای همچنین پردازنده 64 بیتی چهارهسته ای برخوردار است. تنها تفاوت این مدل با مدل قبلی این است که در این مدل جک Ethernet به همراه سه جک USB برای کوچک سازی و فشرده سازی مدار از روی برد حذف شده اند.

رزبری پای Zero W (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

این ورژن از رزبری پای با وجود اینکه ابعاد کوچک تر و قیمت ارزان تری دارد در عین حال امکانات بسیار خوبی هم نیز دارد. این برد مجهز به ارتباط بی سیم با استاندارد 802.11 b/g/n و بلوتوث 4.1 است. یک پردازنده تک هسته ای با فرکانس 1 گیگا هرتز و 512 مگابایت رم برای این برد در نظر گرفته شده است. این برد بیشتر برای پروژه هایی مناسب است که در آن فضای کوچک, مصرف توان پایین و صرفه جویی در هزینه نسبت به رزبری پای 3 از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

 source:https://iot.eetimes.com/top-iot-development-board-platforms-part-1/

Translator: Ata Hasani

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار و دستاوردهای ایران و جهان در زمینه هوشمندسازی و اینترنت اشیا می توانید عضو باشگاه خبری ما شوید.

این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید